Zasady i tryb akumulacji przeznaczonej na inwestycje części funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 marca 1954 r.
w sprawie zasad i trybu akumulacji przeznaczonej na inwestycje części funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o centralnym zarządzie, należy przez to rozumieć:
a)
centralny zarząd lub jednostkę równorzędną,
b)
podległe bezpośrednio naczelnemu organowi administracji państwowej lub urzędowi równorzędnemu przedsiębiorstwo wielozakładowe, którego zakłady działają według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
c)
naczelny organ administracji państwowej lub urząd równorzędny sprawujący funkcje centralnego zarządu (dokonywający rozliczeń z budżetem centralnym za podległe przedsiębiorstwa);
2)
o zarządzie terenowym, należy przez to rozumieć wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych w zakresie jego funkcji wykonywanych w stosunku do przedsiębiorstw rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim;
3)
o inwestycjach, należy przez to rozumieć inwestycje scentralizowane;
4)
o przedsiębiorstwach, należy przez to rozumieć również zakłady działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego oraz jednostki utrzymywane z narzutu na koszty własne podległych przedsiębiorstw;
5)
o inwestorach, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa objęte w danym roku planami sfinansowania inwestycji;
6)
o przedsiębiorstwach nie będących inwestorami, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa nie objęte w danym roku planami sfinansowania inwestycji;
7)
o bilansach dochodów i wydatków (w nawiasach), należy przez to rozumieć bilanse dochodów i wydatków takich jednostek, które w danym roku nie są objęte planami sfinansowania inwestycji;
8)
o amortyzacji, należy przez to rozumieć część funduszu amortyzacyjnego przeznaczoną na finansowanie inwestycji;
9)
o amortyzacji przedsiębiorstwa, należy przez to rozumieć część funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstwa przeznaczoną na finansowanie inwestycji wraz z przeznaczoną na finansowanie inwestycji częścią funduszu amortyzacyjnego działającego przy nim oddziału zaopatrzenia robotniczego nie będącego inwestorem w zakresie inwestycji scentralizowanych;
10)
o amortyzacji indywidualnej, należy przez to rozumieć część lub całość amortyzacji przedsiębiorstwa, przeznaczoną stosownie do jednostkowego planu sfinansowania inwestycji na finansowanie jego własnych inwestycji;
11)
o nadwyżkach amortyzacji przedsiębiorstwa, należy przez to rozumieć część lub całość amortyzacji przedsiębiorstwa nie przeznaczoną stosownie do jednostkowego planu sfinansowania inwestycji (bilansu dochodów i wydatków) na finansowanie jego własnych inwestycji;
12)
o nadwyżkach amortyzacji scentralizowanej, należy przez to rozumieć:
a)
w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym - część lub całość amortyzacji akumulowanej na rachunku amortyzacji scentralizowanej centralnego zarządu, która - stosownie do właściwego zbiorczego planu sfinansowania inwestycji (zbiorczego bilansu dochodów i wydatków) - nie jest przeznaczona na finansowanie inwestycji objętych nim przedsiębiorstw,
b)
w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi - część lub całość amortyzacji akumulowanej na rachunku amortyzacji scentralizowanej terenowego zarządu, która - stosownie do zbiorczego planu sfinansowania inwestycji (zbiorczego bilansu dochodów i wydatków) obejmującego przedsiębiorstwa rozliczające się z jednostkowym budżetem wojewódzkim - nie jest przeznaczona na finansowanie inwestycji objętych nim przedsiębiorstw,
13)
o przedsiębiorstwach rozliczających się w zakresie nadwyżek amortyzacji bezpośrednio z budżetem, należy przez to rozumieć:
a)
podległe bezpośrednio naczelnym organom administracji państwowej lub urzędom równorzędnym przedsiębiorstwa jednozakładowe lub przedsiębiorstwa wielozakładowe, których zakłady nie działają według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
b)
podległe centralnym zarządom pojedyncze przedsiębiorstwa, zaliczane do odrębnych działów narodowego planu gospodarczego,
c)
przedsiębiorstwa powiązane z budżetami terenowymi, z wyjątkiem przedsiębiorstw podporządkowanych zarządom terenowym i objętych zbiorczym bilansem dochodów i wydatków powiązanym z jednostkowym budżetem wojewódzkim;
14)
o przedsiębiorstwach rozliczających się w zakresie nadwyżek amortyzacji za pośrednictwem centralnego (terenowego) zarządu, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa nie wymienione w pkt 13;
15)
o organach pobierających nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu, należy przez to rozumieć:
a)
w zakresie przedsiębiorstw powiązanych z budżetem centralnym - właściwe naczelne organy administracji państwowej lub urzędy równorzędne,
b)
w zakresie przedsiębiorstw powiązanych z budżetami terenowymi - odpowiednie wydziały prezydium tej rady narodowej, z której budżetem jednostkowym przedsiębiorstwo jest powiązane;
16)
o odprowadzeniu amortyzacji lub jej nadwyżek na dochód budżetu, należy przez to rozumieć odprowadzenie amortyzacji lub jej nadwyżek na prowadzony przez Narodowy Bank Polski rachunek dochodów budżetowych właściwego organu pobierającego nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu (pkt 15).

II.

Wpłaty i rozliczenia przedsiębiorstw.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa rozliczające się w zakresie nadwyżek amortyzacji za pośrednictwem centralnego (terenowego) zarządu odprowadzają:
1)
amortyzację indywidualną (§ 1 pkt 10) - na swój rachunek środków własnych w oddziale banku specjalnego finansującym ich inwestycje;
2)
nadwyżki amortyzacji (§ 1 pkt 11) - bezpośrednio na właściwy rachunek amortyzacji scentralizowanej centralnego (terenowego) zarządu w banku specjalnym.
2.
Przedsiębiorstwa rozliczające się w zakresie nadwyżek amortyzacji bezpośrednio z budżetem odprowadzają:
1)
amortyzację indywidualną (§ 1 pkt 10) - na swój rachunek środków własnych w oddziale banku specjalnego finansującym ich inwestycje,
2)
nadwyżki amortyzacji (§ 1 pkt 11) - bezpośrednio na dochód budżetu.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa przelewają na rachunki określone w § 2 do dnia 22 każdego miesiąca 1/3 część kwoty amortyzacji, przewidzianej do odprowadzenia w danym kwartale w ich planach sfinansowania inwestycji (bilansach dochodów i wydatków). Rata grudniowa powinna być odprowadzona do dnia 15 grudnia.
2.
Inwestorzy posiadający kilka jednostkowych planów sfinansowania inwestycji przewidujących w danym kwartale pokrycie finansowe z amortyzacji indywidualnej są obowiązani wystawiać odrębne polecenia przelewu w odniesieniu do każdego jednostkowego planu sfinansowania inwestycji.
3.
Jeżeli plan sfinansowania inwestycji inwestora przewiduje za dany kwartał odprowadzenie amortyzacji na dwa rachunki (na rachunek środków własnych i na rachunek amortyzacji scentralizowanej lub na dochód budżetu), raty miesięczne powinny być dzielone proporcjonalnie do wpłat na te rachunki przewidzianych w wymienionym planie na dany kwartał.
4.
Raty miesięczne, o których mowa w ust. 1-3, mają charakter zaliczkowy i podlegają rozliczeniu na podstawie kwartalnych zamknięć rachunkowych za I, II i III kwartał. Rozliczenia za IV kwartał, stanowiące równocześnie rozliczenia roczne przedsiębiorstwa uwzględniają w rozliczeniach kwartalnych następnego roku.
5.
Jeżeli przy przedsiębiorstwie działa oddział zaopatrzenia robotniczego nie będący inwestorem bezpośrednim w zakresie inwestycji scentralizowanych, rozliczenia, o których mowa w ust. 4, powinny być dokonywane na podstawie własnych zamknięć rachunkowych przedsiębiorstwa oraz zamknięć rachunkowych oddziału zaopatrzenia robotniczego.
§  4.
1.
Celem dokonania rozliczeń kwartalnych:
1)
inwestorzy, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie finansowe w całości lub w części z amortyzacji indywidualnej, są obowiązani przesyłać oddziałowi banku specjalnego finansującemu ich inwestycje kwartalne rozliczenia odpisów amortyzacyjnych, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 1; rozliczenia te powinny być przesyłane w terminie do dnia 25 po upływie kwartału, którego dotyczą; jeżeli rozliczenia są sporządzane przez inwestorów rozliczających się w zakresie nadwyżek amortyzacji za pośrednictwem centralnego (terenowego) zarządu lub obejmują również kwoty odprowadzone lub podlegające odprowadzeniu na dochód budżetu, inwestor jest obowiązany przesłać drugi egzemplarz rozliczenia centralnemu (terenowemu) zarządowi lub właściwemu organowi pobierającemu nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu;
2)
przedsiębiorstwa rozliczające się w zakresie nadwyżek amortyzacji za pośrednictwem centralnego (terenowego) zarządu (§ 1 pkt 14), których plan sfinansowania inwestycji (bilans dochodów i wydatków) przewiduje odprowadzenie całości amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej, przesyłają w terminie określonym w pkt 1 kwartalne rozliczenia odpisów amortyzacyjnych centralnemu (terenowemu) zarządowi;
3)
przedsiębiorstwa nie będące inwestorami, rozliczające się w zakresie nadwyżek amortyzacji bezpośrednio z budżetem, przesyłają w terminie ustalonym w pkt 1 kwartalne rozliczenia odpisów amortyzacyjnych właściwemu organowi pobierającemu nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu;
4) 1
jeden egzemplarz kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 należy w przypadkach omówionych w pkt 1-3 przesyłać jednocześnie do właściwego oddziału banku finansującego eksploatację przedsiębiorstwa.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, są dokonywane każdorazowo za okres od początku roku, z uwzględnieniem kwot amortyzacji nie dopłaconych lub nadpłaconych w roku ubiegłym.
3.
Dla ustalenia przypadającej na inwestycje nie dopłaconej lub nadpłaconej w roku ubiegłym kwoty amortyzacji należy całość wykazanej w bilansie rocznym za ubiegły rok nie dopłaconej lub nadpłaconej amortyzacji podzielić na część przypadającą na inwestycje i na kapitalne remonty według procentowego podziału amortyzacji obowiązującego przedsiębiorstwo w roku bieżącym.
4.
Oddziały zaopatrzenia robotniczego sporządzają i przesyłają kwartalne rozliczenia odpisów amortyzacyjnych jedynie wówczas, gdy są inwestorami bezpośrednimi w zakresie inwestycji scentralizowanych.
§  5.
1.
Jeżeli amortyzacja przedsiębiorstwa wynikająca z kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych przewyższa łączną sumę amortyzacji odprowadzoną od początku roku do końca kwartału, którego rozliczenie dotyczy, brakująca kwota powinna być przez przedsiębiorstwo przekazana najpóźniej równocześnie z przesłaniem wymienionego rozliczenia (§ 4).
2.
Inwestorzy, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie finansowe w całości lub w części z amortyzacji indywidualnej, przekazują brakującą kwotę:
1)
do wysokości różnicy między kwotą amortyzacji indywidualnej przewidzianą w planie sfinansowania inwestycji do zakumulowania do końca ubiegłego kwartału a kwotą amortyzacji indywidualnej faktycznie odprowadzoną od początku roku do końca ubiegłego kwartału - na swój rachunek środków własnych w oddziale banku specjalnego finansującym ich inwestycje;
2)
resztę brakującej kwoty - bezpośrednio na właściwy rachunek amortyzacji scentralizowanej lub na dochód budżetu, w zależności od tego, czy inwestor rozlicza się w zakresie nadwyżek amortyzacji za pośrednictwem centralnego (terenowego) zarządu, czy też bezpośrednio z budżetem; odprowadzenie reszty brakującej kwoty na rachunek amortyzacji scentralizowanej obowiązuje również wówczas, gdy centralny (terenowy) zarząd nie zaplanował na dany rok wpłat na ten rachunek.
3.
Przedsiębiorstwa, których plan sfinansowania inwestycji (bilans dochodów i wydatków) przewiduje odprowadzenie całości amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu), przekazują brakującą kwotę (ust. 1) bezpośrednio w całości na właściwy rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu).
§  6.
1.
Jeżeli amortyzacja przedsiębiorstwa wynikająca z kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych jest niższa od łącznej sumy amortyzacji odprowadzonej od początku roku do końca kwartału, którego rozliczenie dotyczy, nadpłata podlega zaliczeniu na najbliższą zaliczkową ratę miesięczną.
2.
Nadpłata, o której mowa w ust. 1, powinna być zaliczana według następujących zasad:
1)
inwestorzy, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie finansowe z amortyzacji indywidualnej i odprowadzenie nadwyżki amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu), zaliczają dokonaną nadpłatę na najbliższe zaliczkowe raty miesięczne przypadające do odprowadzenia zarówno na rachunek środków własnych, jak i na rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu), proporcjonalnie do planowanych do końca ubiegłego kwartału wpłat na te rachunki;
2)
inwestorzy, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje odprowadzenie całości amortyzacji na rachunek amortyzacji indywidualnej, zaliczają dokonaną nadpłatę w całości na najbliższą zaliczkową ratę miesięczną amortyzacji indywidualnej;
3)
przedsiębiorstwa, których plan sfinansowania inwestycji (bilans dochodów i wydatków) przewiduje odprowadzenie całości amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu), zaliczają dokonaną nadpłatę w całości na najbliższą zaliczkową ratę miesięczną, przypadającą do odprowadzenia na rachunek amortyzacji scentralizowanej (na dochód budżetu).
3.
Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, plan sfinansowania inwestycji przewiduje odprowadzenie amortyzacji w kwartałach następujących po kwartale, którego rozliczenie dotyczy, tylko na jeden rachunek (amortyzacji indywidualnej, amortyzacji scentralizowanej lub na dochód budżetu), nadpłata podlega zaliczeniu w całości na następną zaliczkową ratę miesięczną odprowadzaną na ten rachunek.
§  7.
1.
W przypadkach gdy oddział banku specjalnego nie otrzymał do dnia 27 danego miesiąca miesięcznej raty amortyzacji indywidualnej w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami §§ 3 i 6 od inwestora, którego plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie finansowe w całości lub w części z amortyzacji indywidualnej, oddział ten powinien zwrócić się do właściwego oddziału banku finansującego eksploatację inwestora, posługując się formularzem według wzoru stanowiącego załącznik nr 3, o przymusowe odprowadzenie zalegającej raty miesięcznej z rachunku rozliczeniowego inwestora na jego rachunek środków własnych w banku specjalnym.
2.
W przypadkach gdy z kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych (§ 4) inwestora, o którym mowa w ust. 1, wynika, że na podstawie przepisów § 5 ust. 2 inwestor powinien dokonać uzupełniającego przelewu amortyzacji indywidualnej, a inwestor nie udzielił bankowi finansującemu jego eksploatację odpowiedniego polecenia przelewu najpóźniej równocześnie z przesłaniem bankowi specjalnemu kwartalnego rozliczenia, oddział banku specjalnego powinien zwrócić się do właściwego oddziału banku finansującego eksploatację inwestora, posługując się formularzem, o którym mowa w ust. 1, o przymusowe odprowadzenie brakującej sumy amortyzacji indywidualnej z rachunku rozliczeniowego na rachunek środków własnych inwestora.
3.
W przypadku nieotrzymania w terminie kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych od inwestora, o którym mowa w ust. 1, oddział banku specjalnego powinien zwrócić się do jednostki bezpośrednio nadrzędnej inwestora o spowodowanie bezzwłocznego przesłania tego rozliczenia.
§  8.
1.
W przypadku nieotrzymania od przedsiębiorstwa do dnia 27 danego miesiąca miesięcznej raty nadwyżki amortyzacji podlegającej stosownie do planu sfinansowania inwestycji (bilansu dochodów i wydatków) tego przedsiębiorstwa odprowadzeniu na rachunek amortyzacji scentralizowanej, a ustalonej zgodnie z przepisami §§ 3 i 6, centralny (terenowy) zarząd jest obowiązany zwrócić się do właściwego oddziału banku finansującego eksploatację przedsiębiorstwa, posługując się formularzem według wzoru stanowiącego załącznik nr 3, o przymusowe odprowadzenie zaległej raty miesięcznej z rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa na rachunek amortyzacji scentralizowanej.
2.
Analogiczne polecenia przymusowego odprowadzenia nie dopłaconych kwot amortyzacji centralne (terenowe) zarządy powinny wydawać w przypadkach, gdy z przesłanego im stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych wynika, że na podstawie przepisów § 5 ust. 2 lub 3 przedsiębiorstwo powinno było dokonać uzupełniającego przelewu na rachunek amortyzacji scentralizowanej, jednak nie udzieliło ono bankowi finansującemu jego eksploatację odpowiedniego polecenia przelewu najpóźniej równocześnie z przesłaniem centralnemu (terenowemu) zarządowi omawianego kwartalnego rozliczenia.
§  9.
1.
W przypadku nieotrzymania od przedsiębiorstwa rozliczającego się w zakresie nadwyżek amortyzacji bezpośrednio z budżetem w terminie do dnia 27 danego miesiąca miesięcznej raty amortyzacji, podlegającej stosownie do planu sfinansowania inwestycji (bilansu dochodów i wydatków) przedsiębiorstwa odprowadzeniu na dochód budżetu, właściwy organ pobierający nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu jest obowiązany zwrócić się do właściwego oddziału banku finansującego eksploatację przedsiębiorstwa, posługując się formularzem według wzoru stanowiącego załącznik nr 3, o przymusowe odprowadzenie zaległej raty z rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa na dochód budżetu.
2.
Analogiczne polecenia przymusowego odprowadzenia nie dopłaconych kwot amortyzacji właściwe organy, pobierające nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu, powinny wydawać w przypadkach, gdy z przesłanego im stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lub 3 kwartalnego rozliczenia odpisów amortyzacyjnych wynika, że na podstawie przepisów § 5 ust. 2 lub 3 przedsiębiorstwo powinno było dokonać uzupełniającego przelewu amortyzacji na dochód budżetu, jednak nie udzieliło ono bankowi finansującemu jego eksploatację odpowiedniego polecenia przelewu najpóźniej z przesłaniem wymienionemu organowi omawianego kwartalnego rozliczenia.
§  10.
Oddziały banków specjalnych (§ 7), centralne (terenowe) zarządy (§ 8) i organy pobierające nadwyżki amortyzacji na dochód budżetu (§ 9) powinny przesyłać odpisy poleceń przymusowego odprowadzenia amortyzacji zainteresowanym przedsiębiorstwom.
§  11.
Bank finansujący eksploatację przedsiębiorstwa wykonuje polecenia przymusowego odprowadzenia amortyzacji (§§ 7-9) z zachowaniem kolejności wypłat z rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa, ustalonej w uchwale nr 877 Prezydium Rządu z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1500).

III.

Dokonywanie przelewów z rachunków amortyzacji scentralizowanej i rozliczenia amortyzacji scentralizowanej.

§  12.
1.
Rachunki amortyzacji scentralizowanej centralnych (terenowych) zarządów są prowadzone przez oddziały banków specjalnych, na których terenie działalności znajduje się siedziba centralnego (terenowego) zarządu.
2.
Jeżeli centralny zarząd obejmuje kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne bilanse zbiorcze, rachunki amortyzacji scentralizowanej są prowadzone odrębnie dla każdej grupy przedsiębiorstw.
§  13.
1.
Środki skumulowane na rachunkach amortyzacji scentralizowanej (§ 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 2 i 3) są przeznaczone:
1)
na sfinansowanie inwestycji inwestorów, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie finansowe w całości lub w części z amortyzacji scentralizowanej;
2)
do odprowadzenia na dochód budżetu w wysokości nadwyżki amortyzacji scentralizowanej wykazanej w zbiorczym planie sfinansowania inwestycji (zbiorczym bilansie dochodów i wydatków) centralnego (terenowego) zarządu;
3)
na uzupełnienie środków pochodzących z amortyzacji indywidualnej w przypadkach, gdy w wyniku zastosowania przepisów § 6 ust. 2 i 3 środki odprowadzone przez inwestora z tytułu amortyzacji indywidualnej nie osiągnęły planowanej wysokości.
2.
Spowodowane przelewami, o których mowa w ust. 1 pkt 3, odchylenia w wykonaniu planu akumulacji amortyzacji indywidualnej i dotacji z amortyzacji scentralizowanej na rachunku inwestora bezpośredniego nie powinny być przeprowadzane jako zmiany jego jednostkowego planu sfinansowania inwestycji.
§  14.
1.
Centralne (terenowe) zarządy, których zbiorcze plany sfinansowania inwestycji (zbiorcze bilanse dochodów i wydatków) przewidują odprowadzenie nadwyżek amortyzacji scentralizowanej na dochód budżetu, są obowiązane do dnia 28 każdego miesiąca przekazywać w ciężar rachunków amortyzacji scentralizowanej na dochód budżetu 1/3 część kwoty planowanej na dany kwartał nadwyżki amortyzacji scentralizowanej. W przypadku braku odpowiedniego polecenia przelewu w wymienionym terminie banki specjalne obowiązane są dokonać omawianego przelewu bez zlecenia centralnego (terenowego) zarządu.
2.
Środki zakumulowane na rachunkach amortyzacji scentralizowanej, pozostałe po uwzględnieniu kwot, o których mowa w ust. 1, banki specjalne przelewają na podstawie poleceń przelewu centralnych (terenowych) zarządów na rachunki środków własnych inwestorów, których plan sfinansowania inwestycji przewiduje pokrycie z tego źródła i którzy są objęci zbiorczym bilansem dochodów i wydatków. Polecenia przelewu powinny być przesyłane bankom specjalnym do dnia 30 każdego miesiąca. Polecenia przelewu powinny być wystawiane osobno w odniesieniu do każdego jednostkowego planu sfinansowania inwestycji.
3.
Centralne (terenowe) zarządy przesyłają bankom specjalnym polecenia przelewu na cele, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 3, w miarę zachodzącej potrzeby.
§  15.
1.
Centralne (terenowe) zarządy, których zbiorcze plany sfinansowania inwestycji (bilanse dochodów i wydatków) przewidują przeznaczenie amortyzacji na inwestycje, są obowiązane przesyłać właściwemu oddziałowi banku specjalnego kwartalne rozliczenia odpisów amortyzacyjnych sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2. Rozliczenia te powinny być przesyłane wymienionym oddziałom w terminie 40 dni po upływie kwartału, którego dotyczą. Centralne zarządy sporządzają te rozliczenia odrębnie w odniesieniu do każdego zbiorczego bilansu.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą obejmować zaliczkowych rat miesięcznych, przelanych na rachunek amortyzacji scentralizowanej za okres po upływie kwartału, którego rozliczenie dotyczy.
3.
W przypadku nieotrzymania w terminie rozliczeń, o których mowa w ust. 1, bank specjalny powinien zwrócić się do ministerstwa (urzędu centralnego), gdy chodzi o centralne zarządy, lub właściwego wydziału prezydium wojewódzkiej rady narodowej, gdy chodzi o zarządy terenowe, o spowodowanie bezzwłocznego przesłania tych rozliczeń.
§  16.
Jeżeli do dnia sporządzenia rozliczenia, o którym mowa w § 15, na rachunek amortyzacji scentralizowanej nie wpłynęła pełna kwota nadwyżek amortyzacji, która przypadała do odprowadzenia na ten rachunek za okres objęty rozliczeniem, centralny (terenowy) zarząd jest obowiązany wymienić w rozliczeniu przedsiębiorstwa zalegające z wpłatami oraz wyjaśnić przyczyny i podać kroki przedsięwzięte dla ściągnięcia zaległych kwot.

IV.

Przepisy końcowe.

§  17.
Zasady akumulacji amortyzacji oddziałów zaopatrzenia robotniczego ustala zarządzenie Ministra Finansów z dnia 29 stycznia 1954 r. w sprawie finansowania inwestycji i kapitalnych remontów oddziałów zaopatrzenia robotniczego (Monitor Polski Nr A-19, poz. 335).
§  18.
Do czasu otrzymania przez przedsiębiorstwa rocznych planów sfinansowania inwestycji przedsiębiorstwa przelewają na rachunki określone w § 2 do dnia 22 każdego miesiąca 1/3 część kwoty amortyzacji przewidzianej do odprowadzenia w I kwartale w limitach finansowania na I kwartał.
§  19.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lipca 1952 r. w sprawie trybu akumulacji i rozliczenia przeznaczonej na finansowanie inwestycji części amortyzacji środków trwałych przedsiębiorstw działających według zasad pełnego lub pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr A-64, poz. 992).
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 2

.........................................................

(nazwa i adres przedsiębiorstwa)

...................., dnia .................... 195 ... r.

Rachunek rozliczeniowy nr ………………………................ w ….............................................

(nazwa i siedziba banku)

Do ....................

w ....................

ROZLICZENIE AMORTYZACJI

za okres od dnia 1 stycznia do dnia .................... 195 ... r.

Treść Amortyzacja ogółem (rubryki 3+6+7) W tym:
na inwestycje
amortyzacja przeznaczona na sfinansowanie inwestycji razem (rubryki 4+5) amortyzacja indywidualna amortyzacja scentralizowana (na dochód budżetu) amortyzacja na kapitalne remonty amortyzacja na rezerwę awaryjną
1 2 3 4 5 6 7
1. Planowana akumulacja według planu sfinansowania inwestycji i planu sfinansowania kapitalnych remontów (bilansu dochodów i wydatków) za okres od 1.I. do .......... 195 ... r.
2. Odpisy amortyzacyjne według bilansu za okres od 1.I. do .......... 195 ... r.:
a) odpisy własne przedsiębiorstwa x x
b) odpisy OZR2) x x
c) odpisy razem (a+b) x x
3. Amortyzacja nie dopłacona w ubiegłym roku (+):
a) przez przedsiębiorstwo x x
b) przez OZR2) x x
c) razem (a+b) x x
4. Amortyzacja nadpłacona w ubiegłym roku (-):
a) przez przedsiębiorstwo x x
b) przez OZR2) x x
c) razem (a+b) x x
5. Razem (poz. 2 lit. c + poz. 3 lit. c - poz. 4 lit. c)
6. Przekazano od 1.I. do .......... 195 ... r.3)
7. Różnica (poz. 5 i 6):
a) nie dopłacona kwota (5-6)
b) nadpłata (6-5)

8. Z wykazanych w poz. 7 lit. a) nie dopłaconych kwot amortyzacji przekazano:

a)
na rachunek środków własnych w banku specjalnym dnia .................. 195 ... r.4) zł ..........4)
b)
na rachunek amortyzacji scentralizowanej1) na dochód budżetu1) dnia ............... 195 ... r.4) zł ..........4)
c)
na rachunek bankowy środków na kapitalne remonty dnia ................. 195 ... r.4) zł ..........4)
d)
na rachunek scentralizowanej rezerwy awaryjnej dnia ..................... 195 ... r.4) zł ..........4)

Główny księgowy Dyrektor

............................... ...........................

(podpis) (podpis)

______

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Pozycje dotyczące oddziału zaopatrzenia robotniczego (OZR) są wypełniane jedynie wówczas, gdy działający przy przedsiębiorstwie oddział zaopatrzenia robotniczego nie jest inwestorem bezpośrednim w zakresie inwestycji scentralizowanych.

3) Należy podać wyłącznie sumę przelewów, którymi rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa został faktycznie obciążony w okresie objętym rozliczeniem.

4) Podać datę złożenia do banku finansującego eksploatację tych poleceń przelewu, które przez ten bank nie zostały wykonane w okresie objętym rozliczeniem. Do kwot podanych w poz. 8 nie mogą być włączane kwoty przekazywane tytułem zaliczkowych rat miesięcznych przypadających do odprowadzenia za okres po upływie ubiegłego kwartału.

______

Uwaga:

Kwota wykazana w rubryce 4 poz. 5 nie może być większa niż kwota wykazana w rubryce 4 poz. 1.

Jeżeli łączna kwota amortyzacji wykazana w rubryce 3 poz. 5 jest niższa od kwoty wykazanej w rubryce 3 poz. 1, a plan sfinansowania inwestycji przewiduje odprowadzenie amortyzacji zarówno na rachunek środków własnych (amortyzacja indywidualna), jak i na rachunek amortyzacji scentralizowanej lub na dochód budżetu, należy w rubrykach 4 i 5 poz. 5 sumę z rubryki 3 poz. 5 podzielić proporcjonalnie do wpłat na wymienione rachunki, przewidzianych do końca ubiegłego kwartału w planie sfinansowania inwestycji (poz. 1).

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

..........................................................................................., dnia ............................ 195 .......... r.

(nazwa i adres centralnego

(terenowego) zarządu)

Dotyczy rachunku amortyzacji

scentralizowanej nr ...... (dział

narodowego planu gospodarczego .....)

Do

Banku ...................................

Oddział ................................

ROZLICZENIE AMORTYZACJI SCENTRALIZOWANEJ PRZEZNACZONEJ NA SFINANSOWANIE INWESTYCJI

za okres od dnia 1 stycznia do dnia ........ 195 ... r.

1 Łączna suma odpisów amortyzacyjnych na inwestycje za okres od 1.I do ....... 195 .. r.:
a) przedsiębiorstw objętych zbiorczym bilansem1) ..................................
b) działających przy tych przedsiębiorstwach OZR2) ..................................
c) razem (a+b) .................................
2 Amortyzacja na inwestycje, nie dopłacona w ubiegłym roku:
a) przedsiębiorstw objętych zbiorczym bilansem3) ..................................
b) działających przy tych przedsiębiorstwach OZR2) ..................................
c) razem (a+b) ..................................
3 Amortyzacja na inwestycje nadpłacona w ubiegłym roku:
a) przedsiębiorstw objętych zbiorczym bilansem3) .................................
b) działających przy tych przedsiębiorstwach OZR2) ..................................
c) razem (a+b)
4 Razem (poz. 1 lit. c + 2 lit. c - 3 lit. c) ..................................
5 Amortyzacja podlegająca odprowadzeniu na rachunki środków własnych inwestorów (amortyzacja indywidualna)4) ..................................
6 Należało wpłacić na rachunek amortyzacji scentralizowanej (poz. 4-5) ..................................
7 Przekazano na rachunek amortyzacji scentralizowanej w okresie objętym rozliczeniem5) ..................................
8 Suma kwot nie dopłaconych przez poszczególne przedsiębiorstwa ..................................
9 Suma kwot nadpłaconych przez poszczególne przedsiębiorstwa ..................................
10 Łączna suma (6-7) = (8-9):
a) nie dopłaconej amortyzacji (+) ..................................
b) nadpłaconej amortyzacji (-) ..................................
11 Z sumy wykazanej w pozycji 8 nie wpłynęły do dnia sporządzenia rozliczenia kwoty nie dopłacone przez następujące przedsiębiorstwa:
Lp. Nazwa i siedziba przedsiębiorstwa Kwota Wyjaśnienia przyczyn i kroków przedsięwziętych dla ściągnięcia zaległości
................... ............. .................................................
................... ............. .................................................

Główny księgowy

Dyrektor

1)
Według ostatniego zbiorczego bilansu okresowego.
2)
Dotyczy jedynie amortyzacji oddziałów zaopatrzenia robotniczego (OZR) nie będących inwestorami bezpośrednimi w zakresie inwestycji scentralizowanych. Należy w pozycjach 1 lit. b), 2 lit. b) i 3 lit. b) podać sumy kwot wykazanych w kwartalnych rozliczeniach podległych przedsiębiorstw w rubryce 2 pozycji 2 lit. b), 3 lit. b) bądź 4 lit. b).
3)
Według zbiorczego bilansu za ubiegły rok.
4)
Należy podać sumę kwot wykazanych w rubryce 3 pozycji 5 kwartalnych rozliczeń amortyzacji wszystkich inwestorów objętych danym zbiorczym bilansem.
5)
Należy podać sumy kwot wykazanych w kwartalnych rozliczeniach podległych przedsiębiorstw w rubryce 4 pozycji 6.

Uwaga:

Centralne zarządy oddziałów zaopatrzenia robotniczego nie wypełniają pozycji 1 lit. b), 2 lit. b) i 3 lit. b), ponieważ pozycje te dotyczą wyłącznie amortyzacji tych OZR, które nie będąc inwestorami bezpośrednimi w zakresie inwestycji scentralizowanych odprowadzają całość swej amortyzacji na rachunki rozliczeniowe przedsiębiorstw, przy których działają. Centralne zarządy oddziałów zaopatrzenia robotniczego wypełniają pozostałe pozycje kwartalnego rozliczenia amortyzacji wyłącznie na podstawie kwartalnych rozliczeń tych OZR, które są inwestorami bezpośrednimi w zakresie inwestycji scentralizowanych. Dotyczy to również tych pozycji, które przez inne centralne zarządy są wypełniane na podstawie zbiorczego bilansu okresowego lub rocznego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

.............................................................................

(nazwa i adres jednostki wydającej polecenie)

Data .......................................................................

Do

Oddziału Banku .................................

w .............................................

Dotyczy przymusowego odprowadzenia amortyzacji.

Powołując się na zarządzenie Ministra Finansów z dnia 8 marca 1954 r. w sprawie zasad i trybu akumulacji przeznaczonej na inwestycje części funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr A-27, poz. 429) prosimy o przymusowe ściągnięcie z rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa ...............................................................................................

z tytułu zaległych wpłat amortyzacji za okres od ............... do ............... kwoty zł ....................

(słownie złotych .................................................) i odprowadzenie tej kwoty na rachunek ....................................................................................................................

(nazwa i nr konta oraz nazwa oddziału banku prowadzącego to konto)

Podpis i pieczęć

1 § 4 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.392) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.
2 Załącznik Nr 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.392) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-27.429

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb akumulacji przeznaczonej na inwestycje części funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstw państwowych działających według zasad rozrachunku gospodarczego.
Data aktu: 08/03/1954
Data ogłoszenia: 22/03/1954
Data wejścia w życie: 01/01/1954, 22/03/1954