Rozporządzenie wykonawcze 2024/2494 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2494
z dnia 24 września 2024 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 96 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 , oraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .

(2) Art. 96 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do przekazywania ESMA i EUNB wszelkich informacji, które są tym urzędom nadzoru niezbędne do wykonywania ich obowiązków zgodnie z, odpowiednio, art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 i art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.

(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. Komunikacja ustna powinna być jednak możliwa w odpowiednich przypadkach, w tym, w szczególności, przed wysłaniem pisemnego wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, tak aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub o wymianę informacji lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinno być również możliwe ustne przekazanie wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, pod warunkiem że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu przekazującego.

(4) Informacje, które nie są przedmiotem konkretnego wniosku, powinny być przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy organ przekazujący uzna, że informacje będące w jego posiadaniu mogą być użyteczne dla innego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, organ przekazujący powinien wskazać przepis rozporządzenia (UE) 2023/1114, na podstawie którego przekazuje on te informacje przy wykorzystaniu formularza określonego w odpowiednim załączniku.

(5) Wniosek powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu współpracy lub wymiany informacji oraz uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi otrzymującemu sprawne i skuteczne rozpatrzenie wniosku. Organ przekazujący nie powinien być zobowiązany do wskazania faktów stanowiących podstawę podejrzenia naruszenia rozporządzenia (UE) 2023/1114, które to podejrzenie doprowadziło do złożenia wniosku, w przypadku gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wykonywania jego obowiązków.

(6) Procedura, a także formularze i wzory wykorzystywane na potrzeby współpracy i wymiany informacji powinny zapewniać, aby wszelkie wymieniane lub przekazywane informacje były traktowane jako poufne, a także by przestrzegane były przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu danych osobowych.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt wykonawczych standardów technicznych opracowany przez ESMA w ścisłej współpracy z EUNB.

(8) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

(9) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, gdyż byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ wyłącznie na przedmiotowe organy i podmioty, a nie na uczestników rynku,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(1)
"środki elektroniczne" oznaczają urządzenia elektroniczne służące do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne środki elektromagnetyczne, które zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji;
(2)
"organ przekazujący" oznacza organ przekazujący powiadomienie, wniosek o udzielenie informacji lub wniosek o współpracę lub organ przekazujący informacje z własnej inicjatywy;
(3)
"organ otrzymujący" oznacza organ otrzymujący powiadomienie, wniosek o udzielenie informacji lub wniosek o współpracę lub organ otrzymujący informacje przekazane z własnej inicjatywy innego organu.
Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza punkt kontaktowy do celów współpracy i wymiany informacji na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA i EUNB szczegółowe dane dotyczące ich punktów kontaktowych do dnia 27 listopada 2024 r. oraz informują ESMA i EUNB o wszelkich zmianach tych szczegółowych danych.
3. 
ESMA i EUNB prowadzą i aktualizują wykaz punktów kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  3

Środki komunikacji

1. 
O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, do celów współpracy i wymiany informacji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 właściwe organy oraz ESMA i EUNB prowadzą komunikację pisemnie, drogą pocztową lub drogą elektroniczną.
2. 
Określając najwłaściwsze środki komunikacji w każdym konkretnym przypadku, właściwe organy, ESMA i EUNB należycie uwzględniają następujące kwestie:
a)
względy poufności;
b)
czas niezbędny do wymiany korespondencji;
c)
objętość dokumentów do przekazania;
d)
łatwość dostępu do wymienianych informacji.
3. 
Środki komunikacji, o których mowa w ust. 1, zapewniają kompletność, integralność i poufność informacji w trakcie ich przekazywania.
Artykuł  4

Powiadomienia oraz wnioski o udzielenie informacji lub o współpracę

1. 
Powiadomienia oraz wnioski o udzielenie informacji lub o współpracę przekazuje się pisemnie pocztą lub drogą elektroniczną z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku I. W przypadku gdy właściwy organ, ESMA lub EUNB składa wniosek o udzielenie informacji lub o współpracę na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114, korzysta on ze standardowego formularza określonego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Organ przekazujący przesyła powiadomienie lub wniosek do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2.
2. 
Składając wniosek o udzielenie informacji lub o współpracę, organ przekazujący:
a)
może załączyć do wniosku wszelkie dokumenty lub materiały uzupełniające uznane za niezbędne do uzasadnienia tego wniosku;
b)
może, w pilnych przypadkach, złożyć wniosek ustnie, przy czym ten ustny wniosek potwierdza się następnie bez zbędnej zwłoki na piśmie.
Artykuł  5

Potwierdzenie odbioru powiadomień i wniosków

1. 
Organ otrzymujący przesyła organowi przekazującemu potwierdzenie odbioru w jak najkrótszym terminie, a w każdym przypadku w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania powiadomienia lub wniosku przekazanego zgodnie z art. 4, z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku II oraz, jeżeli to możliwe, ze wskazaniem przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli wskazanie przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi nie jest możliwe, organ otrzymujący wskazuje częstotliwość, z jaką będzie aktualizował odpowiednie informacje dla organu przekazującego.
Artykuł  6

Procedury na potrzeby przesyłania i rozpatrywania wniosku o współpracę lub o wymianę informacji oraz na potrzeby udzielenia odpowiedzi na taki wniosek

1. 
Organ przekazujący i organ otrzymujący zapewniają jak najszybsze rozpatrzenie wniosku o współpracę lub o wymianę informacji. Organy te współpracują ze sobą w celu rozwiązania wszelkich trudności, jakie mogą pojawić się przy realizacji wniosku.
2. 
W przypadku gdy organ przekazujący dołącza do wniosku o współpracę lub o wymianę informacji jakiekolwiek dokumenty lub materiały uzupełniające zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i takie dokumenty lub materiały uzupełniające nie są sporządzone w języku urzędowym państwa członkowskiego organu otrzymującego, organ przekazujący przekazuje również tłumaczenie takich dokumentów lub materiałów uzupełniających lub streszczenie takich dokumentów lub materiałów uzupełniających sporządzone w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych.
3. 
Jeżeli organ otrzymujący potrzebuje jakichkolwiek wyjaśnień w odniesieniu do powiadomienia lub wniosku przekazanego zgodnie z art. 4, zwraca się o takie dodatkowe wyjaśnienia bez zbędnej zwłoki i z wykorzystaniem dowolnych środków.
4. 
Organ przekazujący bez zbędnej zwłoki udziela odpowiedzi na wszelkie wnioski o wyjaśnienia wystosowane przez organ otrzymujący.
5. 
Odpowiadając na wniosek złożony zgodnie z art. 4, organ otrzymujący:
a)
wykorzystuje formularz określony w załączniku III;
b)
podejmuje wszelkie uzasadnione działania w celu zapewnienia współpracy lub informacji, których dotyczy otrzymany przez niego wniosek;
c)
działa niezwłocznie i w sposób gwarantujący możliwość szybkiego prowadzenia wszelkich niezbędnych działań regulacyjnych, biorąc pod uwagę złożoność danego wniosku oraz to, czy konieczne jest zaangażowanie osób trzecich.
6. 
W stosownych przypadkach organ otrzymujący przekazuje organowi przekazującemu regularne aktualizacje informacji na temat postępów w realizacji otrzymanego wniosku, w tym aktualizacje przewidywanej daty udzielenia odpowie- dzi.
7. 
W przypadku gdy organ otrzymujący dowie się o okolicznościach, które mogą prowadzić do opóźnienia w dotrzymaniu przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi lub przewidywanego przedziału czasowego na udzielenie odpowiedzi - o której to dacie i którym to przedziale czasowym mowa w art. 5 ust. 1 - o więcej niż 10 dni roboczych, organ ten bez zbędnej zwłoki informuje o tym organ przekazujący.
8. 
Jeżeli wniosek uzasadnia ściślejszą współpracę między organem przekazującym i organem otrzymującym lub jeżeli wniosek został oznaczony jako pilny, organy uzgadniają częstotliwość i środki ściślejszej współpracy.
Artykuł  7

Współpraca i wymiana informacji z własnej inicjatywy

Do celów wszelkiej współpracy lub wymiany informacji, która nie jest przedmiotem konkretnego wniosku, w tym wszelkiej późniejszej komunikacji z nimi związanej, organ przekazujący wykorzystuje formularz określony w załączniku IV.

Artykuł  8

Procedury współpracy

1. 
W przypadku gdy na podstawie art. 95 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 do ESMA lub EUNB zwrócono się o koordynację dochodzenia lub kontroli o skutkach transgranicznych, ESMA lub EUNB może na zasadzie ad hoc ustanowić tymczasową grupę w celu włączenia właściwych organów państw członkowskich, których dotyczy to dochodzenie lub ta kontrola.
2. 
Uczestnicząc w tymczasowych grupach, o których mowa w ust. 1, ESMA i EUNB regularnie konsultują się ze sobą.
Artykuł  9

Skierowanie sprawy do ESMA lub do EUNB

Skierowanie sprawy do ESMA na podstawie art. 95 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub do EUNB na podstawie art. 95 ust. 7 tego rozporządzenia, w przypadku gdy wniosek został odrzucony lub nie został rozpatrzony w rozsądnym terminie, następuje na piśmie z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku I i musi ono obejmować:

a)
kopię wniosku o współpracę lub o wymianę informacji oraz wszelkie otrzymane ewentualnie odpowiedzi;
b)
powody skierowania sprawy do ESMA lub EUNB w związku z odrzuceniem wniosku lub nierozpatrzeniem wniosku

w rozsądnym terminie.

Artykuł  10

Zastrzeżenie poufności i dopuszczalne sposoby wykorzystania informacji

1. 
Organ otrzymujący nie ujawnia istnienia ani treści wniosku o współpracę lub o wymianę informacji złożonego na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114, chyba że organ przekazujący jednoznacznie udzielił zgody na takie ujawnienie. W przypadku gdy takiej zgody nie udzielono i gdy realizacja wniosku nie jest w rozsądny sposób możliwa bez ujawniania jego istnienia lub treści, organ przekazujący wycofuje lub zawiesza swój wniosek do czasu, gdy jest on w stanie udzielić takiej zgody na ujawnienie.
2. 
Organ przekazujący, który otrzymał informacje objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, wykorzystuje je wyłącznie do celów wykonywania swoich obowiązków i funkcji lub do celów zapewnienia przestrzegania lub egzekwowania rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym inicjowania lub prowadzenia postępowań karnych, administracyjnych, cywilnych lub dyscyplinarnych wynikających z naruszenia tego rozporządzenia bądź udzielania pomocy w takich postępowaniach.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz wniosku o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz potwierdzenia odbioru powiadomienia lub wniosku o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  III

Formularz odpowiedzi na wniosek o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  IV

Wzór formularza na potrzeby wymiany informacji z własnej inicjatywy

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2494

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2494 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 15/10/2024