Decyzja wykonawcza 2020/1168 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1168
z dnia 6 sierpnia 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 listopada 2019 r. producenci FCA Italy S.p.A, Jaguar Land Rover LTD, OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s oraz Ford-Werke GmbH ("wnioskodawcy") wspólnie przedłożyli wniosek zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2  w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/587 3 , tak aby energooszczędne oświetlenie zewnętrzne pojazdów wykorzystujące diody elektroluminescencyjne (LED) zatwierdzone jako technologia innowacyjna na mocy tej decyzji obejmowało oświetlenie w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi.

(2) W szczególności wnioskodawcy zwrócili się z wnioskiem o objęcie decyzją wykonawczą (UE) 2016/587 energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego LED w samochodach osobowych, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub etanolem (E85) oraz o odpowiednie dostosowanie określonych współczynników w metodzie badania w celu określenia oszczędności CO2.

(3) Komisja oceniła wniosek zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 4  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 5  (wersja z lipca 2018 r.) 6 .

(4) W związku z coraz większym wykorzystaniem LPG i CNG w nowych samochodach osobowych należy wyjaśnić, że oszczędności CO2 wynikające ze stosowania energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED w pojazdach, które mogą być napędzane takimi paliwami, powinny zostać uwzględnione jako oszczędności CO2 związane z technologią innowacyjną.

(5) W odniesieniu do pojazdów napędzanych LPG i CNG, z zastrzeżeniem dodania niektórych współczynników dotyczących paliwa, uznaje się, że metoda badania określona w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2016/587 jest odpowiednia do określenia oszczędności CO2 wynikających z oświetlenia LED w samochodach osobowych zasilanych tymi paliwami.

(6) Jeżeli chodzi o E85, z uwagi na jego ograniczoną dostępność na rynku unijnym jako całości, paliwa tego nie należy odróżniać od benzyny do celów określania oszczędności emisji CO2.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/587,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/587 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"1. Producent może zwrócić się o poświadczenie oszczędności CO2 z jednego lub kilku zewnętrznych oświetleń LED przeznaczonych do stosowania w pojazdach kategorii M1 z silnikiem spalinowym spalania wewnętrznego lub w hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie typu M1 (NOVC-HEV), które spełniają wymogi pkt 5.3.2 ppkt 3 załącznika 8 do regulaminu nr 101 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym takich pojazdach, które poza benzyną lub olejem napędowym mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85, lub mieszanką tych paliw, i pod warunkiem że pojazdy te są wyposażone w z co najmniej jeden zestaw poniższych świateł LED:";

b)
w akapicie drugim odniesienie do art. 9 ust. 1 zastępuje się odniesieniem do "art. 9 ust. 1 lit. a)";
2)
w art. 3 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy energooszczędne oświetlenie zewnętrzne LED jest zainstalowane w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel organ udzielający homologacji zapisuje oszczędności CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) w odniesieniu do pojazdu typu flex-fuel, w którym stosuje się benzynę i E85 - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.

4. Poświadczone oszczędności CO2 odpowiadające kodowi ekoinnowacji nr 19 można uwzględniać jedynie przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji producentów do dnia 31 grudnia 2020 r.";

3)
w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 2 wprowadza się następujące zmiany;
(i)
pozycja CF otrzymuje brzmienie:

"CF - Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3";

(ii)
pozycja VPe otrzymuje brzmienie:

"VPe - Zużycie mocy skutecznej określone w tabeli 2";

b)
w pkt 6 pozycja VPe, wraz z tabelą 2, oraz pozycja CF, wraz z tabelą 3, otrzymują brzmienie:

"VPe Zużycie mocy skutecznej zdefiniowane w tabeli 2

Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnika Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E85 0,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem 0,280
Silniki na olej napędowy 0,220
LPG 0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem 0,363
Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20) 0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodołado- 0,275
waniem

CF: Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw (CF)

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji (CF) [gCO2/l]
Benzyna/E85 2 330
Olej napędowy 2 640
LPG 1 629
Współczynnik konwersji (CF) [gCO2/m3]
CNG (G20) 1 795"
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/587 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w energooszczędnym oświetleniu zewnętrznym pojazdów wykorzystującym diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 101 z 16.4.2016, s. 17).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.258.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1168 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
Data aktu: 06/08/2020
Data ogłoszenia: 07/08/2020
Data wejścia w życie: 27/08/2020