(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją 2005/136/WE(1), przyjętą po otrzymaniu zalecenia Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła występowanie nadmiernego deficytu w Niderlandach.
(2) Zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu Rada wydała dnia 2 czerwca 2004 r. zalecenie skierowane do Niderlandów w celu likwidacji nadmiernego deficytu. Zalecenie to wraz z art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) określiło termin skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej na 2005 r.
(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu Rada uchyla decyzję o występowaniu nadmiernego deficytu, kiedy w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym Państwie Członkowskim zostanie skorygowany.
(4) Definicje terminów "publiczny" i "deficyt" określono w Protokole w sprawie procedury nadmiernego deficytu przez odesłanie do Europejskiego systemu zintegrowanych rachunków gospodarczych, drugie wydanie. Dane dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu są dostarczane przez Komisję.
(5) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję po przedłożeniu sprawozdania przez Niderlandy przed dniem 1 marca 2005 r. zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3), oraz w oparciu o późniejsze sprawozdanie na temat dochodów i wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych skierowane do Eurostatu w dniu 31 marca 2005 r. i prognozę służb Komisji z wiosny 2005 r., uzasadnione są następujące wnioski:
- deficyt sektora organizacji rządowych i pozarządowych szacuje się na 2,3 % PKB w 2004 r. w porównaniu z 3,2 % w roku 2003. Wynik za rok 2004 był zgodny z zaleceniem Rady wystosowanym na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu, w szczególności w zakresie obniżenia deficytu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB najpóźniej do 2005 r. W 2004 r. przeprowadzono dostosowanie fiskalne w postaci znacznych środków oszczędnościowych, zawartych częściowo w budżecie na 2004 r., a częściowo uchwalonych w dodatkowym pakiecie konsolidacyjnym w dniu 14 kwietnia 2004 r. Ponadto wyższe od spodziewanych dochody z podatków i dodatkowe dochody pochodzące ze sprzedaży gazu ziemnego w odpowiedzi na wysokie ceny ropy pomogły obniżyć deficyt;
- przedsięwzięte środki budżetowe zmierzają ku zapewnieniu trwałej poprawy salda sektora instytucji rządowych i samorządowych. Na 2005 r. prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje dalszy spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,0 % PKB, spowodowany w dużej mierze zastosowaniem środków oszczędnościowych o charakterze w większości strukturalnym, składających się na 0,5 % PKB. Jest to zgodne z oficjalną wartością docelową deficytu, wynoszącą 2,1 % PKB. Jeżeli chodzi o 2006 r., prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje na podstawie założeń bieżącej polityki dalszy spadek deficytu do 1,6 % PKB, co wskazywałoby na trwałe obniżenie deficytu budżetowego;
- trwała konsolidacja budżetowa zostanie zapewniona poprzez redukcję skorygowanego o cykl deficytu budżetowego, który według przewidywań ma osiągnąć pozycję bliską równowadze po skorygowaniu nadmiernego deficytu. W 2004 r. skorygowany o cykl deficyt budżetowy znacznie spadł do poziomu 1,2 % PKB w porównaniu z 2,0 % PKB w 2003 r. Prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje dalszy spadek skorygowanego o cykl deficytu budżetowego w 2005 r. o kolejne 0,8 % PKB do wysokości 0,4 % PKB - wartości bliskiej równowadze - i spadek do 0,0 % PKB w 2006 r.;
- według zgłoszenia procedury nadmiernego deficytu z marca 2005 r. wskaźnik zadłużenia publicznego w 2004 r. utrzymał się poniżej wartości odniesienia 60 % PKB. Prognoza służb Komisji z wiosny 2004 r. przewiduje, że utrzyma się on poniżej tego progu w latach 2005 i 2006.
(6) Należy zatem uchylić decyzję 2005/136/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 7 czerwca 2005 r.
| W imieniu Rady | |
| G. BROWN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 47 z 18.2.2005, str. 26.
(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.
(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.274.89 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2005/729/WE uchylająca decyzję 2005/136/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Niderlandach |
| Data aktu: | 07/06/2005 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2005 |
| Data wejścia w życie: | 20/10/2005 |