Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (10025/2020 - C9-0215/2020 - 2018/0135(CNS)).

Projekt decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej *

P9_TA(2020)0220

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (10025/2020 - C9-0215/2020 - 2018/0135(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2021/C 385/30)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając projekt Rady (10025/2020),

- uwzględniając art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0215/2020),

- uwzględniając swoje rezolucje z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie następnych WRF: przygotowanie stanowiska Parlamentu dotyczącego WRF na okres po 2020 r. 1  oraz w sprawie reformy systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych 3 ,

- uwzględniając swoje sprawozdanie okresowe z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli 5 ,

- uwzględniając oświadczenia Komisji i Rady z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej 6 ,

- uwzględniając komunikat Komisji "Budżet UE napędza plan odbudowy Europy" (COM(2020)0442),

- uwzględniając sprawozdanie końcowe i zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych, opublikowane w grudniu 2016 r. i przedstawione Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w styczniu 2017 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r. 7 ,

- uwzględniając art. 82 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0146/2020),

1. zatwierdza po poprawkach projekt Rady;

2. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;

3. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie

znaczących zmian do swojego projektu;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Projekt decyzji

Motyw 1 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(1a) Niniejsza decyzja zapewnia Komisji podstawę prawną do zaciągania pożyczek na rynkach finansowych w celu finansowania wydatków z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ("Next Generation EU"). Powiązane koszty spłaty kwoty głównej i odsetek muszą być refinansowane z budżetu Unii w uprzednio określonych ramach czasowych w zależności od terminu zapadalności wyemitowanych obligacji oraz strategii spłaty długu. Takie koszty nie powinny prowadzić do nieuzasadnionego ograniczenia wydatków programowych lub instrumentów inwestycyjnych objętych wieloletnimi ramami finansowymi (WRF) ani nie powinny skutkować ostrym wzrostem wkładów krajowych. W związku z tym, a także w celu zwiększenia wiarygodności i trwałości planu spłat instrumentu Next Generation EU, koszty takie powinny być w całości pokryte z dochodów z rzeczywistych nowych zasobów własnych. Powiązane środki na wydatki powinny być liczone poza pułapami WRF, jak przewidziano w nowym rozporządzeniu w sprawie WRF.

Poprawka 2

Projekt decyzji

Motyw 1 b (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(1b) Wszelkie kwoty uzyskane z tytułu takich zasobów własnych, wykraczające poza poziom niezbędny do wywiązania się z zobowiązań płatniczych w danym roku, powinny pozostać w budżecie Unii jako dochody ogólne. Po zakończeniu planu spłat te zasoby własne powinny nadal finansować budżet Unii jako dochód ogólny. Wprowadzenie koszyka nowych zasobów własnych powinno zagwarantować odpowiedni poziom finansowania wydatków Unii w WRF przy jednoczesnym złagodzeniu przewagi krajowych wkładów opartych na DNB w finansowaniu rocznego budżetu Unii, a tym samym zmniejszyć znaczenie koncepcji budżetu Unii jako "gry o sumie zerowej", naznaczonej przez system "sprawiedliwego zwrotu". To z kolei mogłoby ułatwić lepsze ukierunkowanie wydatków na szczeblu Unii na obszary priorytetowe i wspólne dobra publiczne, co przyniosłoby wysoki przyrost wydajności w porównaniu z wydatkami krajowymi.

Poprawka 3

Projekt decyzji

Motyw 1 c (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(1c) Aby wpływy z nowych kategorii zasobów własnych były dostępne w momencie wystąpienia zobowiązań z tytułu odsetek i spłaty, kategorie te należy wprowadzić od 2021 r. Nowe zasoby własne powinny być dostosowane do celów polityki Unii i powinny wspierać Europejski Zielony Ład i funkcjonowanie jednolitego rynku, a także wysiłki na rzecz poprawy skuteczności opodatkowania osób prawnych i wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i unikaniem opodatkowania. W sprawozdaniu okresowym z listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych Parlament Europejski zaaprobował już możliwy koszyk nowych zasobów własnych i innych dochodów o takiej charakterystyce; koszyk ten można by rozszerzyć o kolejne opcje.

Poprawka 4

Projekt decyzji

Motyw 5

Projekt Rady Poprawka
(5) Obecny system określania zasobów własnych opartych na VAT był wielokrotnie krytykowany przez Trybunał Obrachunkowy, Parlament Europejski i państwa członkowskie jako zbyt skomplikowany. Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipca 2020 r. stwierdziła zatem, że należy uprościć obliczanie tych zasobów własnych. (5) Zasoby własne oparte na podatku od wartości dodanej są ugruntowanym źródłem dochodu budżetu Unii i powinny nadal odzwierciedlać nierozerwalny związek między konsumentami na jednolitym rynku a finansami publicznymi Unii. Obecny system określania zasobów własnych opartych na VAT był jednak wielokrotnie krytykowany przez Trybunał Obrachunkowy, Parlament Europejski i państwa członkowskie jako zbyt skomplikowany. W związku z tym należy uprościć obliczanie tych zasobów własnych.

Poprawka 5

Projekt decyzji

Motyw 6

Projekt Rady Poprawka
(6) Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipca 2020 r. stwierdziła,że w celu lepszego dostosowania unijnych instrumentów finansowania do priorytetów politycznych, lepszego odzwierciedlenia znaczenia budżetu Unii dla funkcjonowania jednolitego rynku, lepszego wsparcia celów polityk Unii i zmniejszenia wkładów państw członkowskich do rocznego budżetu Unii opartych na dochodzie narodowym brutto (DNB), w nadchodzących latach Unia będzie dążyć do zreformowaniasystemu zasobów własnych i wprowadzenia nowych zasobów własnych. (6) W celu sfinansowania przynajmniej kosztów spłaty kwoty głównej i odsetek w Instrumencie Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, lepszego dostosowaniainstrumentów finansowych Unii do priorytetów politycznych, lepszego odzwierciedlenia znaczenia budżetu Unii dla funkcjonowania jednolitego rynku, lepszego wsparcia celów polityk Unii, takich jak Europejski Zielony Ład i transformacja cyfrowa, i jednoczesnego złagodzenia przewagi składek państw członkowskich do rocznego budżetu Unii opartych na DNB konieczne jest wprowadzenie nowych kategorii zasobów własnych opartych na wspólnej skonsolidowanej podstawie opodatkowania osób prawnych, dochodach krajowych pochodzących z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji i krajowym wkładzie obliczonym na podstawie odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych nie- poddawanych recyklingowi, co będzie sprzyjać gospodarce o obiegu zamkniętym. Ponadto nowe zasoby własne oparte na podatku korygującym od emisji dwutlenku węgla pobieranym na granicach, w pełnej zgodności z zasadami WTO, podatku od usług cyfrowych i podatku od transakcji finansowych, wdrażane najlepiej zgodnie z systemem uzgodnionym przez wszystkie państwa członkowskie, należy wprowadzić w tym celu, gdy tylko zostaną spełnione podstawowe warunki prawodawcze. Komisja powinna w jak najwcześniej przedstawić niezbędne wnioski ustawodawcze dotyczące nowych zasobów własnych oraz potencjalnych innych nowych zasobów własnych, które będą wspierać Europejski Zielony Ład, a także funkcjonowanie jednolitego rynku i wysiłki na rzecz poprawy skuteczności opodatkowania osób prawnych. Potencjalne nowe zasoby własne zgłoszone już przez Komisję, takie jak opłata z tytułu jednolitego rynku, należy poddać dalszej ocenie, nim zostaną one przedstawione Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Poprawka 6

Projekt decyzji

Motyw 7

Projekt Rady Poprawka
(7) Jako pierwszy krok należy wprowadzić nową kategorię zasobów własnych opartych na krajowym wkładzie obliczonym na podstawie odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi. Zgodnie z europejskąstrategią w dziedzinie tworzyw sztucznych budżet Unii może przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia pochodzącego z odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych. Zasoby własne oparte na krajowym wkładzie proporcjonalnym do ilości odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, które nie są poddawane recyklingowi w poszczególnych państwach członkowskich, będą stanowiły zachętę do zmniejszenia zużycia jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych oraz promowania recyklingu i gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednocześnie, zgodnie z zasadą pomocniczości, państwa członkowskie będą mogły podjąć kroki, jakie uznają za najbardziej odpowiednie do realizacji tych celów. Aby uniknąć nadmiernego regresywnego wpływu na wkłady krajowe, w odniesieniu do wkładów państw członkowskich, których DNB na mieszkańca w 2017 r. był niższy od średniej unijnej, należy zastosować roczną obniżkę ryczałtową. Obniżka ta powinna odpowiadać 3,8 kg pomnożonym przez liczbę ludności danego państwa członkowskiego w 2017 r. (7) Zgodnie z unijną strategią dotyczącą tworzyw sztucznych budżet Unii może przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia pochodzącego z odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych i osiągnięcia celów w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych. Zasoby własne oparte na krajowym wkładzie proporcjonalnym do ilości odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, które nie są poddawane recyklingowi w poszczególnych państwach członkowskich, będą stanowiły zachętę do zmniejszenia zużycia jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych oraz promowania recyklingu i gospodarki o obiegu zamkniętym. Komisja powinna ustanowić usprawnioną metodę obliczeniową, a także skuteczne mechanizmy rejestracji i kontroli. Jednocześnie, zgodnie z zasadą pomocniczości, państwa członkowskie będą mogły podjąć kroki, jakie uznają za najbardziej odpowiednie do realizacji tych celów. Biorąc pod uwagę fakt, że wkład ten ma stanowić zasoby własne oparte na zasadzie "zanieczyszczający płaci", nie powinien on podlegać żadnym mechanizmom korekty.

Poprawka 7

Projekt decyzji

Motyw 7 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(7a) Za jeden ze swoich priorytetów Unia uznaje osiągnięcie docelowej redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40 % w latach 1990-2030, zgodnie z zobowiązaniami podjętymi w ramach porozumienia klimatycznego z Paryża. System handlu uprawnieniami do emisji Unii Europejskiej (ETS) jest jednym z głównych instrumentów, które wprowadzono, aby osiągnąć ten cel, i generuje dochody ze sprzedaży aukcyjnej uprawnień do emisji. Biorąc pod uwagę zharmonizowany charakter ETS, a także finansowanie zapewniane przez Unię na rzecz łagodzenia zmiany klimatu i działań dostosowawczych w państwach członkowskich, należy w tym kontekście wprowadzić nową kategorię zasobów własnych dla budżetu Unii. Te zasoby własne powinny opierać się na sprzedaży aukcyjnej uprawnień przez państwa członkowskie, uwzględniając w tym przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień dla sektora energetycznego. W celu uwzględnienia szczególnych przepisów w odniesieniu do niektórych państw członkowskich przewidzianych w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1a) na potrzeby określania wkładu do zasobów własnych nie powinno się uwzględniać uprawnień rozdzielonych wtórnie w interesie solidarności, wzrostu i zapewnienia połączeń międzysystemowych ani uprawnień przeznaczanych na fundusz na rzecz innowacji i fundusz na rzecz modernizacji. Zasoby własne oparte na ETS należy również określić w taki sposób, aby uwzględnić potencjalne dodatkowe dochody wynikające z przyszłego rozszerzenia zakresu stosowania dyrektywy EU ETS na nowe sektory lub regiony geograficzne, przy zapewnieniu konkurencyjności Unii.

_____

(1a) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Radyz dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).

Poprawka 8

Projekt decyzji

Motyw 8

Projekt Rady Poprawka
(8) Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipea 2020 r. odnotowała, że jako podstawę dodatkowych zasobów własnych Komisja przedstawi w pierwszym półroczu 2021 r. wniosek w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz wniosek w sprawie opłaty cyfrowej w celu ich wprowadzenia najpóźniej do dnia 1 stycznia 2023 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji o przedstawienie zmienionego wniosku w sprawie systemu handlu uprawnieniami, z możliwością rozszerzenia go na sektor lotniczy i morski. Stwierdziła, że w czasie trwania wieloletnich ram finansowych (WRF) na okres 2021-2027, Unia będzie pracować nad wprowadzeniem innych zasobów własnych, które mogą obejmować podatek od transakcji finansowych. (8) Wymagane dodatkowe zasoby własne należy wprowadzić najpóźniej do 2028 r., zgodnie z prawnie wiążącym harmonogramem określonym w niniejszej decyzji, co powinno zapewnić terminowe przyjęcie podstawowych przepisów i ich operacyjność, tak aby wpływy były dostępne w chwili zaistnienia kosztów. W tym celu Komisja powinna przedstawić wnioski ustawodawcze. Porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją powinno określać bardziej szczegółowe ustalenia i inne przepisy odnoszące się do tego prawnie wiążącego harmonogramu, takie jak daty wejścia w życie lub ewentualne zastosowanie z mocą wsteczną niektórych nowych zasobów własnych.

Poprawka 9

Projekt decyzji

Motyw 8 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(8a) W pierwszym etapie od stycznia 2021 r. istniejące zasoby własne uzupełni wkład oparty na nierecyklingowanych odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych. Ponadto od 2021 r. 30 % dochodów ze sprzedaży aukcyjnej w ramach ETS będzie stanowić ogólny dochód budżetu Unii. W drugim etapie Komisja przedstawi niezbędne wnioski w celu przekształcenia globalnego podatku od transakcji finansowych w podstawę zasobów własnych od 2024 r. W pierwszej połowie 2021 r. Komisja przedstawi również wnioski ustawodawcze w celu wprowadzenia nowych zasobów własnych opartych na podatku korygującym od emisji dwutlenku węgla pobieranym na granicach oraz na opłacie cyfrowej. Wpływy te staną się dostępne od 2023 r. Jeżeli podatek korygujący od emisji dwutlenku węgla pobierany na granicach przyjmie formę dodatkowych taryf celnych na przywóz, zostanie on objęty przepisami dotyczącymi tradycyjnych zasobów własnych i nie będzie wymagał odrębnej decyzji w sprawie zasobów własnych. Jeżeli podatek ten przybierze formę rozszerzenia zakresu systemu handlu uprawnieniami do emisji, powinien być w pełni objęty systemem zasobów własnych opartych na systemie handlu uprawnieniami do emisji. W trzecim etapie oraz w ramach przeglądu śródokresowego/rewizji wieloletnich ram finansowych w pierwszym półroczu 2024 r. Komisja przedstawi kolejne - nowe lub przekształcone poprzednie - wnioski w sprawie przekształcenia wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) w podstawę zasobów własnych. Przepisy powinny wejść w życie na tyle wcześnie, aby wpływy z tych nowych zasobów własnych były dostępne od 2026 r. Zasoby własne oparte na opodatkowaniu nie będą musiały być stosowane z mocą wsteczną.

Poprawka 10

Projekt decyzji

Motyw 9

Projekt Rady Poprawka
(9) Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipea 2020 r. stwierdziła, że ustaleniami dotyczącymi zasobów własnych powinny kierować ogólne cele prostoty, przejrzystości i sprawiedliwości, w tym sprawiedliwego podziału obciążeń. Stwierdziła też, że z korekt ryczałtowych obniżających roczny wkład oparty na DNB za okres 2021-2027 mają skorzystać Dania, Niderlandy, Austria i Szwecja, oraz w kontekście wsparcia na rzecz odbudowy i odporności, także Niemcy. (9) Rabaty i inne mechanizmy korekty powinny zostać zniesione.

Poprawka 11

Projekt decyzji

Motyw 9 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(9a) W nadchodzących latach i przed 2028 r. Unia będzie dążyć do ewentualnego wprowadzenia innych dodatkowych nowych zasobów własnych. Jeżeli Parlament Europejski lub Rada zaproponują nowe zasoby własne, Komisja dokona ich oceny.

Poprawka 12

Projekt decyzji

Motyw 9 b (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(9b) W świetle przyszłych rozważań na temat zmian traktatów oraz w oparciu o tempo Konferencji w sprawie przyszłości Europy należy jeszcze bardziej wzmocnić legitymację demokratyczną, odpowiedzialność, odporność i dostosowanie dochodów budżetu Unii do głównych celów politycznych, nadając Parlamentowi Europejskiemu zwiększone kompetencje w zakresie podejmowania decyzji ustawodawczych oraz aktywniejszą rolę w monitorowaniu wdrażania systemu zasobów własnych, jak również w zakresie podstawowych przepisów sektorowych.

Poprawka 13

Projekt decyzji

Motyw 10

Projekt Rady Poprawka
(10) Państwa członkowskie powinny zatrzymać - na poczet kosztów poboru - 25 % kwot pobranych przez siebie tradycyjnych zasobów własnych. (10) Zatrzymanie, na poczet kosztów poboru, 20 % kwot zebranych przez państwa z tytułu tradycyjnych zasobów własnych stanowi duży odsetek zasobów własnych, które nie trafiają do budżetu Unii. Kwoty zatrzymywane przez państwa członkowskie z tradycyjnych zasobów własnych na poczet kosztów poboru powinny zostać zmniejszone z 20 % do ich pierwotnego poziomu w wysokości 10 %, by lepiej dostosować wsparcie finansowe na wyposażenie służb celnych, personel i informacje do faktycznych kosztów i potrzeb. Odsetek ten powinien być taki sam dla wszystkich państw członkowskich.

Poprawka 14

Projekt decyzji

Motyw 11

Projekt Rady Poprawka
(11) Zgodnie z art. 311 akapit czwarty Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej opracowane zostanie rozporządzenie Rady ustanawiające środki wykonawcze w odniesieniu do systemu zasobów własnych Unii. Środki takie powinny obejmować przepisy o charakterze ogólnym i technicznym, które mają zastosowanie do wszystkichkategorii zasobów własnych. Środki te powinny obejmować szczegółowe zasady obliczania salda i jego zapisywania w budżecie, a także przepisy i ustalenia niezbędne do kontrolowania i nadzorowania poboru zasobów własnych. (11) Zgodnie z art. 311 akapit czwarty Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Rada ma ustanowić środki wykonawcze w odniesieniu do systemu zasobów własnych Unii. Środki takie powinny obejmować przepisy o charakterze ogólnym i technicznym, które mają zastosowanie do wszystkich rodzajów zasobów własnych i w odniesieniu do których szczególnie ważny jest odpowiedni nadzór parlamentarny. Środki te powinny obejmować szczegółowe zasadyustalania kwot zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1, które mają być udostępniane, w tym mających zastosowanie stawek poboru w odniesieniu do zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b)-e), kwestie techniczne związane z dochodem narodowym brutto, przepisy i ustalenia niezbędne do kontrolowania i nadzorowania poboru zasobów własnych, w tym przepisy dotyczące inspekcji i uprawnień urzędników i innych pracowników upoważnionych przez Komisję do przeprowadzania kontroli oraz wszelkie odpowiednie wymogi sprawozdawcze. Środki te powinny również obejmować praktyczne przepisy dotyczące okresowego informowania państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego jako jednego z organów władzy budżetowej o aktualnej sytuacji w zakresie zaciągania pożyczek, zarządzania długiem i powiązanych strategiach zarządzania ryzykiem, a także planu spłaty.

Poprawka 15

Projekt decyzji

Motyw 13

Projekt Rady Poprawka
(13) Należy zachować wystarczający margines w ramach pułapów zasobów własnych, aby Unia mogła pokryć wszystkie swoje zobowiązania finansowe i warunkowe, których termin zapadalności przypada na dany rok. Łączna kwotazasobów własnych przydzielonych budżetowi Unii na pokrycie rocznych środków na płatności nie powinna przekroczyć 1,40 % sumy DNB wszystkich państw członkowskich. Łączna kwota rocznych środków na zobowiązania nie powinna przekroczyć 1,46 % sumy DNB wszystkich państw członkowskich. (13) W celu zachowania wystarczającego marginesu w ramach pułapów zasobów własnych, tak aby Unia mogła pokryć wszystkie swoje zobowiązania finansowe i warunkowe, których termin zapadalności przypada na dany rok, pułap zasobów własnych należy podwyższyć do poziomu 1,50 % sumy dochodu narodowego brutto państw członkowskich według cen rynkowych w przypadku środków na płatności.

Poprawka 16

Projekt decyzji

Motyw 16 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
(16a) Wyłącznie w celu pokrycia dodatkowych zobowiązań finansowych i warunkowych wynikających z nadzwyczajnego i tymczasowego uprawnienia do zaciągania pożyczek oraz w celu zapewnienia stabilności finansowej nawet w okresach pogorszenia koniunktury gospodarczej pułap środków na płatności powinien zostać podwyższony o 0,6 punktu procentowego.

Poprawka 17

Projekt decyzji

Motyw 19

Projekt Rady Poprawka
(19) Spłata środkówfinansowych pożyczonych w celu udzielenia bezzwrotnego wsparcia, wsparcia zwrotnego za pośrednictwem instrumentów finansowych lub rezerw na gwarancje budżetowe, jak również należnych odsetek powinna być finansowana z budżetu Unii. Pożyczone środki finansowe, które są przyznawane jako pożyczki państwom członkowskim, powinny zostać spłacone z kwot otrzymanych od państw członkowskich będących beneficjentami. Należy przydzielić i udostępnić Unii niezbędne zasoby, aby mogła pokrywać wszystkie swoje zobowiązania finansowe i warunkowe wynikające z wyjątkowego i tymczasowego uprawnienia do zaciągania pożyczek w dowolnym roku oraz w dowolnych okolicznościach zgodnie z art. 310 ust. 4 TFUE i art. 323 TFUE. (19) Spłata środków pożyczonych w celu udzielenia bezzwrotnego wsparcia, wsparcia zwrotnego za pośrednictwem instrumentów finansowych lub rezerw na gwarancje budżetowe, jak również należnych odsetek powinna być finansowana z wpływów z nowych zasobów własnych wprowadzonych do budżetu ogólnego Unii. Pożyczone środki finansowe, które są przyznawane jako pożyczki państwom członkowskim, powinny zostać spłacone z kwot otrzymanych od państw członkowskich będących beneficjentami. Należy przydzielić i udostępnić Unii niezbędne zasoby, aby mogła pokrywać wszystkie swoje zobowiązania finansowe i warunkowe wynikające z wyjątkowego i tymczasowego uprawnienia do zaciągania pożyczek w dowolnym roku oraz w dowolnych okolicznościach zgodnie z art. 310 ust. 4 TFUE i art. 323 TFUE.

Poprawka 18

Projekt decyzji

Motyw 25

Projekt Rady Poprawka
(25) Niniejsza decyzja powinna wejść w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi, a tym samym w pełnym poszanowaniu suwerenności państw. Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipca 2020 r. zauważyła, że państwa członkowskie zamierzają jak najszybciej przystąpić do zatwierdzenia niniejszej decyzji. Z powodu potrzeby pilnego umożliwienia zaciągania pożyczek w celu sfinansowania środków mających zaradzić skutkom kryzysu związanego z COVID-19, niniejsza decyzja powinna wejść w życie pierwszego dnia pierwszego miesiąca następującego po otrzymaniu ostatniego powiadomienia o ukończeniu procedur związanych z jej przyjęciem. (25) W celu umożliwienia rozpoczęcia procesu ratyfikacji niniejsza decyzja zostaje przyjęta przez Radę po konsultacji z Parlamentem Europejskim. Parlament Europejski wyraził zamiar szybkiego przedstawienia konsultacyjnej opinii, która jest prawnie niezbędna do przyspieszenia procesu upoważniającego Komisję do rozpoczęcia operacji zaciągania pożyczek w celu sfinansowania Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy. Niniejszadecyzja powinna wejść w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez wszystkie państwa członkowskie, zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi, a tym samym w pełnym poszanowaniu suwerenności państw, w tym w odniesieniu do nowych kategorii zasobów własnych. Rada Europejska obradująca w dniach 17-21 lipca 2020 r. zauważyła, że państwa członkowskie zamierzają jak najszybciej przystąpić do zatwierdzenia niniejszej decyzji. Z powodu potrzeby pilnego umożliwienia zaciągania pożyczek w celu sfinansowania środków mających zaradzić skutkom kryzysu związanego z COVID-19, niniejsza decyzja powinna wejść w życie pierwszego dnia pierwszego miesiąca następującego po otrzymaniu ostatniego powiadomienia o ukończeniu procedur związanych z jej przyjęciem.

Poprawka 19

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c

Projekt Rady Poprawka
c) zastosowanie jednolitej stawki poboru do masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych wytworzonych w poszczególnych państwach członkowskich i niepoddanych recyklingowi. Stawka poboru wynosi 0,80 EUR za kilogram. W odniesieniu do niektórych państw członkowskich stosuje się roczną obniżkę ryczałtową, jak określono w akapicie czwartym; c) zastosowanie, od dnia 1 stycznia 2021 r., jednolitej stawki poboru do masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi; rzeczywista stawka poboru nie może przekraczać 2,00 EUR za kilogram;

Poprawka 20

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c a (nowa)

Projekt Rady Poprawka
ca) zastosowanie, od dnia 1 stycznia 2021 r., jednolitej stawki poboru do kwoty stanowiącej dochody osiągane z tytułu uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji i o których mowa w art. 10 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2003/87/WE, i wartości rynkowej przejściowych bezpłatnych uprawnień z przeznaczeniem na modernizację sektora energetycznego, jak określono w art. 10c ust. 3 wspomnianej dyrektywy; rzeczywista stawka poboru nie może przekraczać 50 %; cały przyrost dochodów związany z ewentualnym przyszłym rozszerzeniem zakresu systemu handlu emisjami po 1 stycznia 2021 r. na dodatkowe sektory i regiony;

Poprawka 21

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c b (nowa)

Projekt Rady Poprawka
cb) dochody uzyskane z mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 zgodnie z wnioskiem Komisji [.../...] do dnia 1 stycznia 2023 r.;

Poprawka 22

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c c (nowa)

Projekt Rady Poprawka
cc) dochody uzyskane z opodatkowania usług cyfrowych, do czasu przyjęcia i wdrożenia dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od usług cyfrowych pobieranego od przychodów wynikających ze świadczenia niektórych usług cyfrowych (COM(2018)0148) do dnia 1 stycznia 2023 r.; rzeczywista stawka poboru nie może przekraczać 100 %;

Poprawka 23

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c d (nowa)

Projekt Rady Poprawka
cd) zastosowanie od dnia 1 stycznia 2026 r. jednolitej stawki poboru do części dochodów podlegających opodatkowaniu przypisanej do każdego państwa członkowskiego na podstawie unijnych przepisów dotyczących wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych; rzeczywista stawka poboru nie może przekraczać 6 %;

Poprawka 24

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1 - litera c e (nowa)

Projekt Rady Poprawka
ce) zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. podatku od transakcji finansowych, który ma zostać nałożony zgodnie z dyrektywą Rady (UE) nr [.../...], w takiej części, w jakiej jego udział nie przekracza stawek minimalnych określonych w tej dyrektywie; w przypadku tymczasowego wdrożenia dyrektywy w sprawie podatku od transakcji finansowych w ramach wzmocnionej współpracy ten zasób własny nie wpływa na państwa członkowskie, które nie uczestniczą we wzmocnionej współpracy;

Poprawka 25

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 2

Projekt Rady Poprawka
2. W okresie 2021-2027 następujące państwa członkowskie korzystają z obniżki brutto swoich rocznych wkładów opartych na DNB: Austria - 565 mln EUR, Dania - 377 mln EUR, Niemcy - 3 671 mln EUR, Niderlandy - 1 921 mln EUR i Szwecja - 1 069 mln EUR. Powyższe kwoty są mierzone w cenach z 2020 r. i dostosowywane do cen bieżących przez zastosowanie najbardziej aktualnego deflatora produktu krajowego brutto dla Unii wyrażonego w euro, podanego przez Komisję, który jest dostępny w chwili opracowywania projektu budżetu. Te obniżki brutto są finansowane przez wszystkie państwa członkowskie. 2. Żadne państwo członkowskie nie powinno korzystać z jakiegokolwiek rabatu ani korekty.

Poprawka 26

Projekt decyzji

Artykuł 2 - ustęp 2 a (nowy)

Projekt Rady Poprawka
2a. Do dnia 1 stycznia 2021 r. Parlament Europejski i Rada, w ścisłej współpracy z Komisją, określają szczegółowe ustalenia i inne niezbędne przepisy dotyczące stosowania prawnie wiążącego harmonogramu wprowadzenia nowych zasobów własnych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym. Dochody z tych nowych zasobów własnych są wystarczające do pokrycia co najmniej spłaty kosztów finansowania zewnętrznego wynikających ze zdolności obsługi długu ustanowionej na mocy art. 3b. Nowe zasoby własne powinny również gwarantować odpowiedni poziom finansowania wydatków Unii w WRF, łagodząc jednocześnie przewagę wkładów opartych na DNB.
Komisja przedstawia w tym celu odpowiednie wnioski ustawodawcze.
Śródokresowy przegląd WRF na lata 2021-2027 wykorzystuje się m.in. w celu dostosowania i w razie konieczności przyjęcia nowych przepisów z myślą o osiągnięciu celów określonych w niniejszym ustępie.

Poprawka 27

Projekt decyzji

Artykuł 3 - ustęp 1

Projekt Rady Poprawka
1. Łączna kwota zasobów własnych przydzielonych Unii na pokrycie rocznych środków na płatności nie może przekroczyć 1,40 % sumy DNB wszystkich państw członkowskich. 1. Łączna kwota zasobów własnych przydzielonych Unii na pokrycie rocznych środków na płatności nie może przekraczać 1,50 % sumy dochodu narodowego brutto wszystkich państw członkowskich.

Poprawka 28

Projekt decyzji

Artykuł 3 - ustęp 2

Projekt Rady Poprawka
2. Łączna kwota rocznych środków na zobowiązania zapisana w budżecie Unii nie może przekroczyć 1,46 % sumy DNB wszystkich państw członkowskich. skreśla się

Poprawka 29

Projekt decyzji

Artykuł 3 - ustęp 3

Projekt Rady Poprawka
3. Zachowuje się odpowiedni stosunek środków na zobowiązania do środków na płatności dla zagwarantowania ich kompatybilności i umożliwienia przestrzegania w kolejnych latach pułapu określonego w ust. 1. skreśla się

Poprawka 30

Projekt decyzji

Artykuł 3 - ustęp 4

Projekt Rady Poprawka
4. W przypadku gdy zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 549/2013 powodują istotne zmiany poziomu DNB, Komisja przelicza pułapy ustalone w ust. 1 i 2, tymczasowo zwiększone zgodnie z art. 3c, według następującego wzoru: skreśla się
DNBt-2 + DNBt-1 + DNBt ESA bieżący

x% (y %) *_________

DNBt-2 + DNBt-1 + DNBt ESA zmieniony
We wzorze tym "t" oznacza ostatni pełny rok, za który dostępne są dane określone w rozporządzeniu (UE) nr 2019/516(5) "x" oznacza pułap zasobów własnych na środki na płatności, a "y" - pułap zasobów własnych na środki na zobowiązania.
We wzorze tym "ESA" oznacza europejski system rachunków narodowych i regionalnych w Unii.

-----------

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/516 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych oraz uchylające dyrektywę Rady 89/130/EWG, Euratom i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1287/2003 (rozporządzenie DNB) (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 19).

Poprawka 31

Projekt decyzji

Artykuł 3 b - ustęp 2 - akapit 1

Projekt Rady Poprawka
Spłata kwoty głównej środków finansowych wykorzystanych na wydatki, o których mowa w ust. 1 lit. b), oraz odnośnych należnych odsetek jest pokrywana z budżetu ogólnego Unii. Zgodnie z art. 112 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 2018/1046 te zobowiązania budżetowe można rozbić na kilka rocznych rat(6).

________

(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Kwota główna środków wykorzystanych na wydatki, o których mowa w ust. 1 lit. b), oraz odnośne należne odsetki są spłacane z wpływów z nowych zasobów własnych wprowadzonych do budżetu ogólnego Unii. Zgodnie z art. 112 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 te zobowiązania budżetowe można podzielić na szereg rat rocznych.

Poprawka 32

Projekt decyzji

Artykuł 5

Projekt Rady Poprawka
Artykuł 5 skreśla się
Przenoszenie nadwyżki
Wszelkie nadwyżki dochodów Unii w stosunku do całkowitych rzeczywistych wydatków podczas roku budżetowego przenosi się na kolejny rok budżetowy.

Poprawka 33

Projekt decyzji

Artykuł 6 - ustęp 2

Projekt Rady Poprawka
2. Państwa członkowskie zatrzymują - na poczet kosztów poboru - 25 % kwot, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a). 2. Państwa członkowskie zatrzymują - tytułem rekompensaty za koszty poboru - 10 % kwot, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a).

Poprawka 34

Projekt decyzji

Artykuł 7 - akapit 1 - litera b a (nowa)

Projekt Rady Poprawka
ba) traktowania budżetowego dochodów pochodzących z grzywien za naruszenie zasad konkurencji oraz postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego;

Poprawka 35

Projekt decyzji

Artykuł 7 - akapit 1 - litera b b (nowa)

Projekt Rady Poprawka
bb) zasad ustalania kwot zasobów własnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a -e, które mają być udostępniane, w tym mających zastosowanie stawek poboru w odniesieniu do tych zasobów własnych, w granicach określonych w tych punktach, jak również obliczania mającej zastosowanie stawki poboru zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto;

Poprawka 36

Projekt decyzji

Artykuł 7 - akapit 1 - litera b c (nowa)

Projekt Rady Poprawka
bc) referencyjnego dochodu narodowego brutto, przepisów dostosowujących dochód narodowy brutto oraz przepisów określających sposób przeliczania pułapów płatności i zobowiązań w przypadku istotnych zmian w dochodzie narodowym brutto na potrzeby stosowania art. 2 ust. 1;
1 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 51.
2 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 71.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0226.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0032.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0124.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0206.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.385.256

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (10025/2020 - C9-0215/2020 - 2018/0135(CNS)).
Data aktu: 16/09/2020
Data ogłoszenia: 22/09/2021