Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r.[COM(2019) 650 final].

550. SESJA PLENARNA EKES-U, 19.2.2020-20.2.2020
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego »Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r."

[COM(2019) 650 final]

(2020/C 120/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2020 r.)

Sprawozdawca: Tommaso DI FAZIO

Wniosek o konsultację Komisja Europejska, 6.2.2020
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia przez sekcję 4.2.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 19.2.2020
Sesja plenarna nr 550
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 120/1/3
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES przyjmuje z zadowoleniem podejście przyjęte w rocznej strategii wzrostu gospodarczego na 2020 r. oparte na czterech podstawowych filarach ochrony środowiska, wydajności, stabilności i sprawiedliwości. W szczególności uważa, że cel zrównoważenia środowiskowego jest - jak słusznie utrzymuje się w ramach strategii - niezbędnym punktem odniesienia, na którym należy oprzeć decyzje i wysiłki całego społeczeństwa, a także środki, które będzie można i będzie chciało się w jego ramach przedsięwziąć, dążąc skutecznie do osiągnięcia celów wytyczonych na 2030 r. i neutralności środowiskowej w 2050 r. Zaleca w związku z tym zapewnienie możliwości ich przyspieszenia zawsze wówczas, gdy wymagać tego będą wskaźniki pogorszenia stanu środowiska.
1.2.
EKES odnosi się przychylnie do uwzględnienia celów zrównoważonego rozwoju Narodów Zjednoczonych na 2030 r. w wizji strategicznej Komisji odnośnie do wszystkich obszarów polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia, gdyż przyczyni się to do służącej wszystkim europejskiej społecznej gospodarki rynkowej i zagwarantuje zrównoważenie, włączenie społeczne i konkurencyjność wzrostu.
1.3.
EKES jest przekonany, że zrównoważony rozwój jest istotnym elementem wszelkich pomyślnych strategii konkurencyjności i że Europa powinna rozwinąć pobudzającą do niego siłę napędową w sferze gospodarki, wzmacniając swą pozycję na świecie jako innowator w oparciu o model gospodarki o obiegu zamkniętym i przejście na nowe zrównoważone paradygmaty rozwoju oraz tworząc następną generację możliwości biznesowych opartych na popycie na zrównoważone rozwiązania.
1.4.
EKES wyraża zadowolenie ze zmiany zapowiedzianej w rocznej strategii polegającej na odejściu od obecnego sposobu myślenia skoncentrowanego na programowaniu oraz krótko- i średnioterminowych celach i opracowaniu strategii ukierunkowanych na perspektywę długofalową. Wymagają tego inwestycje niezbędne do realizacji strategii zrównoważenia środowiskowego za pomocą złożonych, zintegrowanych planów energetycznych i klimatycznych sporządzonych przez państwa członkowskie i zatwierdzonych przez Komisję.
1.5.
EKES zwraca się do Komisji, by do wizji strategicznej włączyła wymóg szybkiego rozwoju inteligentnych, interoperacyjnych, materialnych i niematerialnych sieci infrastrukturalnych, które są niezbędne do urzeczywistnienia i zrównoważonego rozwoju dobrze wyposażonego i spójnego jednolitego rynku europejskiego w celu zagwarantowania harmonijnego i sprawiedliwego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
1.6.
EKES popiera zawarte w rocznej strategii wytyczne w sprawie inwestycji w niematerialnych dziedzinach nauczania, szkolenia i doskonalenia kompetencji, gdyż uważa je za niezbędne i kluczowe. Są to inwestycje długo- i bardzo długoterminowe w poprawę funkcjonowania społeczeństwa, jego kultury i konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
1.7.
EKES popiera dążenie do rozwoju badań naukowych i innowacji oraz zwiększenia przeznaczonych na nie środków, które są inwestycjami długoterminowymi, strategicznymi dla konkurencyjności całej UE na szczeblu międzynarodowym. Szczególnie chodzi o sektory, które charakteryzują się modernizacją i wprowadzaniem czystych technologii w dziedzinie energii, transportu, ogrzewania i chłodzenia budynków, a także w każdym sektorze przemysłowym oraz w sektorach rolnictwa i usług dzięki coraz szerszemu zastosowaniu innowacyjnych technologii, zwłaszcza technologii cyfrowych, sztucznej inteligencji i technologii 5G.
1.8.
EKES ubolewa, że w komunikacie Komisji niewiele miejsca poświęca się rocznej analizie wzrostu gospodarczego UE, ograniczając się do stwierdzenia, że "na krótkoterminowe perspektywy gospodarcze ma wpływ o wiele bardziej niesprzyjające otoczenie gospodarcze i geopolityczne oraz wysoka niepewność" i "inwestycje i potencjalny wzrost gospodarczy utrzymują się jednak poniżej poziomu sprzed kryzysu". Na taką sytuację może wpływać również nieharmonijny proces wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE. Zdaniem EKES-u najbardziej priorytetowe znaczenie ma ożywienie zrównoważonego wzrostu gospodarczego, zwłaszcza w słabszych krajach i regionach, dzięki dużemu wzrostowi europejskiego PKB w celu stworzenia dobrobytu i bogactwa niezbędnego do wsparcia strategii.
1.9.
EKES popiera niemniej każdą z wytycznych strategicznych dotyczących wzrostu i określających europejski semestr. Popiera również wskazanie przeszkód w osiągnięciu każdego z celów, szczególnie celu dotyczącego inwestycji niezbędnych do realizacji programów ochrony środowiska, które to przeszkody ze względu na obecnie obowiązujący pakt stabilności i jego wiążące zasady mogą utrudnić zapewnienie jednolitego stosowania planów w dziedzinie energii i klimatu w państwach członkowskich. Może się z łatwością okazać, że cele renaturalizacji zostaną osiągnięte tylko przez te kraje UE, które przestrzegają lub w nadmiarze spełniają wymogi paktu stabilności. Uniemożliwi to tym samym osiągnięcie celu, który UE musi całościowo zrealizować, co będzie oznaczać połowiczny wynik dla całej planety i rezygnację z dążenia do tego, by cała UE była punktem odniesienia dla innych krajów na świecie.
1.10.
EKES ma zatem nadzieję, że przeanalizowane i przyjęte zostaną środki regulujące inwestycje, które uwzględniając wymogi paktu stabilności lub czyniąc od nich i zasad pomocy państwa odstępstwo, umożliwią wszystkim krajom inwestowanie niezbędnych środków w realizację własnych celów wytyczonych w zintegrowanych planach w dziedzinie energii i klimatu zatwierdzonych przez Komisję.
1.11.
EKES odnosi się przychylnie do zawartej w strategii na rzecz wzrostu gospodarczego na 2020 r. i przedstawionej Parlamentowi Europejskiemu w dniu 15 stycznia 2020 r. propozycji wykorzystania wszelkich już dostępnych środków i dźwigni finansowych za pomocą obecnych instrumentów przewidzianych w wieloletnim planie finansowym na lata 2021-2027, lecz życzy sobie również, by przeprowadzono korektę w górę środków finansowych w wypadku, gdy okaże się to konieczne do osiągnięcia celów.
1.12.
EKES ma nadzieję, że Komisja będzie skutecznie i proaktywnie kontrolować wyniki, które różne państwa członkowskie powinny osiągnąć w oparciu o uzgodnione plany w dziedzinie energii i klimatu, zachęcając do wsparcia rozwiązania problemów metodologicznych i finansowych, a nie tylko wyrażając krytykę.
1.13.
EKES zgadza się co do potrzeby wzmocnienia stabilności i odporności systemu finansowego i zaostrzenia zasad rządzących rynkami finansowymi w celu zwiększenia międzynarodowej roli waluty europejskiej oraz zapobieżenia wszelkim przyszłym kryzysom, które mogą pojawić się w innych częściach świata i oddziaływać na Europę w wyniku globalizacji. Można tego dokonać poprzez wzmocnienie zasad makroostrożnościowych i innych środków mających na celu ochronę stabilności finansowej państw członkowskich. Oprócz trwającego procesu tworzenia unii bankowej i unii rynków kapitałowych przyszły przegląd strategiczny polityki pieniężnej EBC 1  powinien koncentrować się bardziej na wspieraniu wzrostu gospodarczego w strefie euro oraz zwiększeniu międzynarodowej roli euro.
1.14.
EKES podkreśla wagę uznania za główny element strategii wzrostu gospodarczego na 2020 r. utrzymania dobrobytu obywateli za pomocą zachowania i wzmocnienia osiągnięć społecznych, dzięki którym UE jest wzorcem na całym świecie.
1.15.
Jeżeli chodzi o podstawowy filar praw socjalnych, EKES wyraża zadowolenie, że zostały one ujęte ponownie w strategii zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r. EKES ma nadzieję, że w ramach celów europejskiego semestru szczególną uwagę zwróci się na problem równouprawnienia płci, szczególnie odnośnie do praw kobiet w miejscu pracy, wyrównania płac, ochrony miejsca pracy dla matek, a także w celu przeciwdziałania negatywnym tendencjom demograficznym, znacznej poprawy prawodawstwa dotyczącego ochrony rodziny, w tym poprawy sytuacji w zakresie urlopu wychowawczego dla ojców, oraz stworzenia korzystnego środowiska pracy z myślą o zapobieganiu wszelkim formom przemocy fizycznej i psychicznej wobec kobiet. Jeżeli chodzi o równouprawnienie płci, należy przestrzegać spójnego i opartego na równości stosowania przepisów dotyczących rozwodów, tak by oboje małżonkowie mieli równe prawa w stosunku do niepełnoletnich dzieci.
1.16.
Zdaniem EKES-u UE powinna umocnić swą pozycję na arenie międzynarodowej w celu utrzymania dobrobytu, bezpieczeństwa i wartości, na których się opiera. W tym celu powinna przyjąć wiodącą rolę na szczeblu światowym poprzez wsparcie powszechnej, zdecydowanej i spójnej realizacji celów zrównoważonego rozwoju Narodów Zjednoczonych oraz wielostronny porządek światowy oparty na zasadach, którego centralnym elementem jest ONZ, i stanowczo bronić zasad demokracji i ochrony planety, praworządności i praw podstawowych.
1.17.
EKES jest przekonany, że urzeczywistnienie dobrze wyposażonego i spójnego jednolitego rynku ukierunkowanego na potrzeby obywateli i przedsiębiorstw może wnieść kluczowy wkład we wzrost, jeżeli będzie faktycznie koncentrować się na obywatelach i przedsiębiorstwach, oraz powinno stanowić podstawę harmonijnej, odnowionej i zaktualizowanej integracji europejskiej sprzyjającej włączeniu społecznemu oraz adekwatnej do nowych technologii i do infrastruktury w pełni interoperacyjnego jednolitego rynku cyfrowego. W przejściu do Europejskiego Zielonego Ładu szczególny nacisk zostałby położony na rolę modelu przedsiębiorstwa, który w centrum stawia człowieka, taki jak przedsiębiorstwa gospodarki społecznej.
1.18.
EKES uważa, że wraz z gruntownym uproszczeniem administracyjnym, szeroko zakrojonym procesem cyfryzacji i intensywnym budowaniem zdolności wszystkich zainteresowanych podmiotów niezbędne jest stworzenie umocnionej infrastruktury zarządzania jednolitym rynkiem na szczeblu unijnym i krajowym.
1.19.
EKES jest zdania, że realizacja proponowanej wizji strategicznej może wiązać się z zagrożeniami i oporem, gdyż brakuje nowych mechanizmów zarządzania, dzięki którym obywatele i przedsiębiorstwa oraz podmioty publiczne i prywatne na szczeblu lokalnym i regionalnym mogliby włączyć się proaktywnie w proces oddolny umożliwiający wyrażenie konkretnych potrzeb i problemów w terenie i nadanie im znaczenia.
1.20.
EKES zaleca zatem nowe struktury zarządzania na różnych szczeblach, które będą mogły zapewnić udział i zaangażowanie tkanki lokalnej i społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie i wdrażanie sprawiedliwych środków adekwatnych do miejscowych realiów.
2.
Proponowana przez Komisję roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r.
2.1.
Wydaje się, że obecnie wszyscy zgadzają się z potrzebą nowej, długoterminowej, globalnej strategii zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu dla przyszłości Europy, której towarzyszyłby całościowy plan realizacji umożliwiający osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju do 2030 r. i która obejmowałaby wszystkie aspekty wpływające na europejskie społeczeństwo i obywateli, przedsiębiorstwa i otoczenie, w którym działają, przemysł i jego konkurencyjność, od inwestycji i zamówień publicznych po handel, umiejętności, innowacje i wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
2.2.
Opracowując krajowe polityki i strategie, które znajdą wyraz w krajowych programach stabilności lub konwergencji oraz krajowych programach reform, państwa członkowskie powinny uwzględnić priorytety określone przez Komisję w dokumencie dotyczącym rocznej analizy wzrostu gospodarczego UE.
2.3.
Celem komunikatu w sprawie rocznej analizy strategicznej wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej na 2020 r. 2  było przedstawienie punktu widzenia Komisji na temat priorytetów politycznych, które państwa członkowskie powinny uwzględnić w trakcie opracowywania polityki gospodarczej na 2020 r. Opiera się on na włączeniu celów zrównoważonego rozwoju Narodów Zjednoczonych na 2030 r. do polityki europejskiej, szczególnie:
zrównoważenia środowiskowego, wzrostu wydajności, sprawiedliwości i stabilności makroekonomicznej jako filarów nowego paradygmatu polityki gospodarczej UE w nadchodzących latach,
potrzeby opracowania nowego paradygmatu wzrostu gospodarczego w taki sposób, by skutecznie rozwiązywać długofalowe problemy przekształcające europejskie społeczeństwo,
objęcia przez UE przewodnictwa politycznego i gospodarczego na szczeblu globalnym w oparciu o nowy paradygmat jako sposób ożywienia potencjalnego wzrostu gospodarczego,
wyważenia w perspektywie krótko- i długoterminowej kosztów i korzyści polityk i reform strukturalnych: podział korzyści i ograniczenie kosztów dla najsłabszych grup społeczeństwa,
znacznych inwestycji publicznych i prywatnych w celu maksymalizacji synergii między różnymi wytyczonymi celami strategicznymi, również by "zainwestować rekordowe kwoty w nowatorskie badania i innowacje" oraz w kształcenie, zwłaszcza, by osiągnąć "obecne cele klimatyczne i energetyczne na 2030 r.",
optymalizacji kluczowego czynnika budżetu UE na lata 2021-2027 w celu realizacji ambicji politycznych: "w oparciu o istniejące i nowe mechanizmy plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy zapewni inwestycje niezbędne do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu" oraz "mechanizm sprawiedliwej transformacji obejmie najbardziej dotknięte regiony i zagwarantuje, że nikt nie zostanie pominięty",
umocnienia zarządzania gospodarczego i odpowiedzialności demokratycznej, które powinny iść ze sobą w parze: większa odpowiedzialność demokratyczna w dziedzinie europejskiego semestru i ogólniej rzecz ujmując, zamiar kontynuowania przez Komisję dialogu z państwami członkowskimi i zachęcenia ich do zaangażowania parlamentów krajowych, partnerów społecznych i wszystkich stosownych zainteresowanych stron.
2.4.
UE i państwa członkowskie powinny przełożyć powyższe cele na strategię i szereg możliwych do realizacji działań. By zrównoważony rozwój był filarem polityki i działania, instytucje europejskie, państwa członkowskie i regiony powinny połączyć różnorodne narzędzia w celu umożliwienia udziału wszystkim obywatelom, poprawiając jednocześnie jakość życia i konkurencyjność gospodarki UE.
2.5.
W swej rezolucji z 30 października 2019 r. EKES podkreślił, że należy "podejmować działania na wszystkich poziomach jednocześnie i nadawać im odpowiednią dynamikę, by sprostać pilnym wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym" 3 , i wniósł przy tym o całościową strategię zrównoważonego rozwoju do 2050 r. służącą realizacji Agendy 2030 ONZ 4 .
2.6.
W swej rezolucji EKES podkreślił również, że: "To przekształcenie paradygmatu wymaga:
Zmian w systemie rządzenia - potrzebne są specjalne mechanizmy zarządzania, aby można było szybciej zająć się pilnymi problemami i rozwiązać złożone kwestie. Mechanizmy te łączyłyby poziom UE z poziomem państw członkowskich, ale nie zastępowałyby działań podejmowanych na obydwu tych szczeblach.
Włączania celów zrównoważonego rozwoju do unijnych procesów monitorowania ekonomicznego i społecznego oraz do budżetowania".
Wyposażenia europejskiego semestru "w nowe, lepsze, mierzalne i uzupełniające wskaźniki społeczne, gospodarcze

1 środowiskowe w celu monitorowania wszystkich aspektów Europejskiego filaru praw socjalnych i jego zasad oraz 17 celów zrównoważonego rozwoju".

2.7.
Zrównoważony rozwój jest istotnym elementem wszelkich pomyślnych strategii konkurencyjności i Europa powinna rozwinąć pobudzającą do niego siłę napędową w sferze gospodarki, wzmacniając swą pozycję na świecie jako innowator w oparciu o model gospodarki o obiegu zamkniętym oraz stworzenie następnej generacji możliwości biznesowych wynikających z popytu na zrównoważone rozwiązania. Duży wzrost popytu rynku na zrównoważone rozwiązania wymaga spójności między celami polityki ukierunkowanymi na zrównoważony rozwój.
2.8.
W swej opinii dodatkowej w sprawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2019 r. 5  EKES podkreślił:
konieczność zwiększenia inwestycji publicznych i prywatnych, zwłaszcza w infrastrukturę społeczną i edukacyjną,
dostosowanie do celów zrównoważonego rozwoju ONZ na 2030 r. i plan transformacji energetycznej i klimatycznej,
zintensyfikowanie reform strukturalnych, szczególnie odnośnie do nierównowagi strukturalnej i bieżących nadwyżek,
wykorzystanie funduszy na inwestycje materialne, cyfrowe i środowiskowe oraz na rozwój umiejętności i kwalifikacji,
kluczową rolę ochrony praw społecznych, którą należy włączyć do europejskiego semestru w tym samym stopniu co cele makroekonomiczne i budżetowe,
opodatkowanie sprzyjające inwestycjom produkcyjnym i wydatkom w gospodarce realnej,
konsultacje z partnerami społecznymi na różnych etapach realizacji europejskiego semestru,
wykluczenie prywatyzacji towarów o znaczeniu strategicznym.
2.9.
Na płaszczyźnie makroekonomicznej "istnieje wyraźna potrzeba opracowania nowej europejskiej strategii gospodarczej: pozytywnej narracji z myślą o przyszłym rozwoju gospodarki UE na świecie, która pomogłaby zwiększyć odporność UE na wstrząsy gospodarcze i zgodność jej modelu gospodarczego z zasadami zrównoważonego rozwoju - pod względem gospodarczym, społecznym i środowiskowym. To przywróciłoby Europejczykom poczucie bezpieczeństwa i stabilności oraz wspólny dobrobyt" 6 .
2.10.
Konieczne są "trwały wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu, zmniejszanie nierówności, pozytywna konwergencja, zapewnienie wzrostu produktywności i konkurencyjności w myśl celów strategii »Europa 2020«, dobre warunki dla przedsiębiorstw i inwestycji, dobrej jakości miejsca pracy i odpowiednie wynagrodzenia, zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego, stabilne i ukierunkowane na zrównoważoność finanse publiczne, stabilny sektor finansowy i osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju do 2030 r. oraz celów porozumienia klimatycznego z Paryża" 7 .
2.11.
EKES jest przekonany, że w realistycznym scenariuszu przyszłość UE może opierać się wyłącznie na połączeniu solidnej bazy gospodarczej i silnego wymiaru społecznego 8 , w związku z czym "konsekwentnie opowiada się za pozytywną konwergencją społeczno-gospodarczą i skuteczniejszą polityką społeczną zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu państw członkowskich" 9  wraz z opracowaniem "jasnego i skoordynowanego planu działania określającego priorytety w zakresie wdrażania Filaru oraz egzekwowania istniejących praw i standardów socjalnych". "Poprzez nowy proces europejskiego semestru należy osiągnąć cele społeczne, monitorując braki w równowadze społecznej. Ponadto trzeba wprowadzić nowe i wymierne wskaźniki wraz z ukierunkowanymi zaleceniami dla poszczególnych krajów" 10 .
2.12.
W ramach działań zmierzających do wzmocnienia jednolitego rynku należy wspierać "stworzenie otoczenia korzystnego dla rozwoju wielorakich form przedsiębiorstw gotowych zmierzyć się z wyzwaniami stojącymi przed społeczeństwem". "We wszystkich tych środowiskach konieczne jest współistnienie różnych form przedsiębiorstw, a także ich zintegrowanie, lecz każdy z tych obszarów zasługuje na uwagę z punktu widzenia działań legislacyjnych i inwestycji publicznych" 11 , w związku z czym należy odrzucić uniwersalne podejście.
2.13.
EKES podkreślił, że "zmiany, jakie nowe technologie, sztuczna inteligencja i duże zbiory danych niosą ze sobą w dziedzinie procesów produkcyjnych i, ogólnie, gospodarki, wpłyną również zasadniczo na rynek pracy" i że "ważne jest jednak, aby procesy te zachodziły w ramach owocnego dialogu społecznego, przy jednoczesnym poszanowaniu praw i jakości życia pracowników" 12 .
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa, że absolutnym priorytetem jest zalecenie wzmocnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego tworzeniu nowych i trwałych miejsc pracy i zapewniającego dobrobyt niezbędny do wsparcia inwestycji w celu przyspieszenia wzrostu całościowej wydajności czynników gospodarki o obiegu zamkniętym, zintensyfikowania reform strukturalnych na rzecz lepszego zarządzania i większej odpowiedzialności, zwłaszcza w dziedzinie technologii cyfrowych i ochrony środowiska, oraz rozwoju umiejętności i kwalifikacji i ochrony praw społecznych niezbędnych w nowym paradygmacie Europejskiego Zielonego Ładu.
3.2.
Przestawienie się na nowy model rozwoju musi się opierać na trwałej konkurencyjności jako fundamencie skutecznej europejskiej społecznej gospodarki rynkowej i w przyszłości musi być nadal zasadą przewodnią pod warunkiem że za pomocą inwestycji w skuteczne i zintegrowane systemy ochrony bronić będzie obywateli i regiony przed kosztami nieuniknionych zmian.
3.3.
Kryzys finansowy unaocznił wagę stabilności i integracji rynków kapitałowych i finansowych, na których fragmentacja nadal stanowi przeszkodę w rozwoju przedsiębiorstw i inwestycji: konieczne byłoby przyjęcie dodatkowych środków, zwłaszcza w sektorze finansowym, w celu przywrócenia zaufania do rynku oraz zaufania we wszystkich państwach członkowskich.
3.4.
UE wymaga nowej strategii gospodarczej, która wspierałaby stały i zrównoważony wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu i oferowałaby pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich. EKES jest przekonany, że urzeczywistnienie dobrze wyposażonego i spójnego jednolitego rynku ukierunkowanego na potrzeby obywateli i przedsiębiorstw powinno stanowić podstawę harmonijnej, odnowionej i zaktualizowanej integracji europejskiej sprzyjającej włączeniu społecznemu i adekwatnej do nowych technologii i infrastruktury w pełni interoperacyjnego jednolitego rynku cyfrowego. W przejściu do Europejskiego Zielonego Ładu szczególny nacisk zostałby położony na rolę modelu przedsiębiorstwa, który w centrum stawia człowieka, taki jak przedsiębiorstwa gospodarki społecznej.
3.5.
EKES jest zdania, że oprócz gruntownego uproszczenia administracyjnego, szeroko zakrojonego procesu cyfryzacji i intensywnego budowania zdolności wszystkich zainteresowanych stron konieczne jest stworzenie infrastruktury zarządzania jednolitym rynkiem umocnionej na szczeblu unijnym i krajowym poprzez proaktywny udział obywateli, konsumentów i przedsiębiorstw, by rozwinąć uproszczone i przyjazne dla użytkownika koncepcje oraz przejrzyste i skuteczne wdrożenie i zastosowanie w odpowiednim czasie zasad jednolitego rynku jako podstawy pomyślnego przejścia do UE opartej na technologiach cyfrowych, skutecznej, spójnej, wyważonej i zrównoważonej pod względem gospodarczym, środowiskowym i społecznym.
3.6.
EKES podkreśla dotychczasowe uwagi odnośnie do potrzeby "jak najszybszego zniwelowania infrastrukturalnej, terytorialnej i kulturowej przepaści cyfrowej, która jest obecnie przeszkodą dla rozwoju gospodarczego i społecznego UE i źródłem różnic w poziomie życia obywateli i przedsiębiorstw oraz dostępnych możliwości" 13 .
3.7.
EKES uważa, że brak nowych mechanizmów zarządzania angażujących proaktywnie obywateli, przedsiębiorstwa oraz podmioty publiczne i prywatne na szczeblu lokalnym i regionalnym w proces oddolny, który umożliwiałby wyrażenie konkretnych potrzeb i problemów w terenie i nadałby im znaczenie, może spowodować, że realizacja proponowanej wizji strategicznej napotka zagrożenia i opór mogący spowolnić proces wdrażania, i zaleca instytucjom europejskim i krajowym nowe struktury zarządzania zapewniające zaangażowanie i udział tkanki lokalnej i społeczeństwa obywatelskiego w opracowywaniu i wdrażaniu sprawiedliwych środków adekwatnych do realiów działania.
Bruksela, dnia 19 lutego 2020 r.
Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Przemówienie inauguracyjne, konferencja prasowa, Christine Lagarde, prezes EBC, 12 grudnia 2019 r.
2 Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r. (COM(2019) 650 final).
3 Rezolucja EKES-u "Wkład Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w program prac Komisji na rok 2020 i późniejszy okres" (Dz.U. C 47 z 11.2.2020. s. 1).
4 Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development [Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030].
5 Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 24
6 Opinia EKES-u z dnia 17 lipca 2019 r. "W kierunku bardziej odpornej i zrównoważonej gospodarki europejskiej", (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 23).
7 Opinia EKES-u z dnia 17 lipca 2019 r. "Nowa wizja dokończenia budowy unii gospodarczej i walutowej" (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 32).
8 Opinia EKES-u z dnia 19 października 2017 r. w sprawie wpływu wymiaru społecznego i Europejskiego filaru praw socjalnych na przyszłość Unii Europejskiej (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 145), pkt 1.2 i 2.2.
9 Zob. np.: opinia w sprawie zasad dotyczących skutecznych i niezawodnych systemów świadczeń społecznych (Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 40); opinia w sprawie wpływu wymiaru społecznego i Europejskiego filaru praw socjalnych na przyszłość Unii Europejskiej (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 145), oraz opinia "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie dostępu pracowników oraz osób samozatrudnionych do ochrony socjalnej" (Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 135).
10 Opinia EKES-u z dnia 25 września 2019 r. "Europejski filar praw socjalnych - ocena wstępnego wdrażania i zalecenia na przyszłość" (Dz.U. C 14 z 15.1.2020, s. 1).
11 Opinia EKES-u z dnia 17 lipca 2019 r. w sprawie wspierania jednolitego rynku sprzyjającego przedsiębiorczości i innowacjom (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 6), pkt 1.3 i 1.5.
12 Opinia EKES-u z dnia 17 lipca 2019 r. w sprawie wspierania jednolitego rynku sprzyjającego przedsiębiorczości i innowacjom (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 6), pkt 1.3 i 1.5.
13 Opinia EKES-u z dnia 18 października 2017 r. w sprawieprzeglądu śródokresowego jednolitego rynku cyfrowego (Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 102), pkt 1.8.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.120.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2020 r.[COM(2019) 650 final].
Data aktu: 14/04/2020
Data ogłoszenia: 14/04/2020