Konkluzje Rady dotyczące Drugiego sprawozdania z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym.

Konkluzje Rady dotyczące "Drugiego sprawozdania z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym"

(2019/C 24/06)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PO PRZEANALIZOWANIU:

sprawozdania Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego: "Drugie sprawozdanie z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym" wraz z towarzyszącym mu dokumentem roboczym Komisji,

PRZYWOŁUJĄC:

-
komunikat Komisji z 21 sierpnia 2014 r. dotyczący strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym: "Przeciwdziałanie ryzyku, poprawa bezpieczeństwa łańcucha dostaw i ułatwienie wymiany handlowej" 1 ,
-
konkluzje Rady z 4 grudnia 2014 r. dotyczące strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym: "Przeciwdziałanie ryzyku, poprawa bezpieczeństwa łańcucha dostaw i ułatwienie wymiany handlowej" 2 ,
-
Komisja Europejska - pierwsze "Sprawozdanie z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym", opublikowane w lipcu 2016 r. 3 ,
-
konkluzje Rady z 6 grudnia 2016 r. dotyczące "Sprawozdania z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym" 4 ,
-
komunikat Komisji "Rozwój unii celnej UE i zarządzanie nią" opublikowany w 2016 r. 5 ,
-
sprawozdanie specjalne nr 19/2017 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie procedur przywozu 6 ,
-
konkluzje Rady w sprawie odnowionej strategii bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej na lata 2015- 2020 7  oraz Europejską agendę bezpieczeństwa 8 ,
-
decyzję w sprawie kryteriów ryzyka finansowego mającą na celu opracowanie wspólnego, ogólnoeuropejskiego podejścia do kwestii ryzyka finansowego w UE,

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

-
postępy we wdrażaniu strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym, poczynione - jak wynika z drugiego sprawozdania z postępu prac - zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu państw członkowskich,
-
dotychczasowe postępy pod względem zacieśniania współpracy między wszystkimi zaangażowanymi podmiotami oraz podejmowania nowych inicjatyw, w szczególności decyzji Komisji w sprawie kryteriów ryzyka finansowego oraz udziału administracji celnych w działaniach związanych z bezpieczeństwem,
-
poprawę współpracy celnohandlowej, głównie dzięki wzmocnieniu koncepcji upoważnionego przedsiębiorcy (AEO),
-
różne inicjatywy, jakie podjęto w celu usprawnienia kontroli celnych w drodze wymiany niektórych informacji celnych między organami celnymi w UE i państwach trzecich, oraz wysiłki na rzecz ustanowienia ram ustrukturyzowanej wymiany informacji z państwami trzecimi,
-
fakt, że prace nad większością systemów teleinformatycznych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym zostaną ukończone do 2020 r.,
-
zawarcie w lipcu 2018 r. umowy warunkowej między państwami członkowskimi a Komisją w sprawie wdrożenia pierwszego elementu informatycznego aspektu systemu kontroli przywozu (ICS 2 IT),

PODKREŚLA:

-
strategiczne cele i rolę organów celnych jako strażników granic UE w odniesieniu do przepływu towarów, a mianowicie - ochronę interesów finansowych Unii i jej państw członkowskich, ochronę Unii przed nieuczciwym i nielegalnym handlem, przy jednoczesnym wspieraniu legalnej działalności gospodarczej, zapewnianiu bezpieczeństwa Unii i jej mieszkańców oraz ochrony środowiska, przy jednoczesnym utrzymywaniu odpowiedniej równowagi między kontrolami celnymi a ułatwianiem legalnego handlu,
-
że zarządzanie ryzykiem to trwający proces, który nie jest ograniczony do konkretnych działań o wyraźnie określonym początku i końcu. Organy celne muszą stale wykazywać się innowacyjnością i gotowością podejmowania działań w odpowiedzi na nowe lub pojawiające się wyzwania,
-
że wdrażając strategię i plan działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym, państwa członkowskie wraz z Komisją przyczyniają się - zgodnie z ustawodawstwem unijnym i krajowym - do realizacji europejskiej agendy bezpieczeństwa, oraz uznaje, że współpraca i koordynacja z innymi organami ma również podstawowe znaczenie,
-
potrzebę tworzenia synergii - w miarę możliwości i z poszanowaniem ustawodawstwa krajowego - między zarządzaniem ryzykiem celnym a informacjami posiadanymi przez agencje zajmujące się WSiSW, jak wskazano w sprawozdaniu grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. systemów informacyjnych i interoperacyjności 9 ,
-
konieczność efektywnej kontynuacji wdrażania strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym zgodnie z programem prac dotyczącym systemów teleinformatycznych, o którym mowa w art. 280 unijnego kodeksu celnego i który przewidziano do celów wdrożenia tego kodeksu,

ODNOTOWUJE, ŻE:

-
należy dalej badać i rozwijać możliwości partnerstwa celnohandlowego wraz ze współpracą z partnerami międzynarodowymi w celu wspierania konkurencyjności, zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz ułatwienia legalnego przepływu towarów, a jednocześnie stosowania i wdrażania skutecznych i efektywnych kontroli,
-
należy stale oceniać współpracę między organami ścigania pod względem łączenia działań w zakresie kontroli celnych i zarządzania ryzykiem, z jednej strony, z działaniami w zakresie zapobiegania oszustwom i innym przestępstwom, wykrywania ich oraz prowadzenia w ich sprawie dochodzeń, z drugiej strony,
-
niektóre z systemów teleinformatycznych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym będą uruchamiane stopniowo i uzależnione od finansowania w ramach kolejnej generacji unijnych programów finansowania w dziedzinie ceł,

PODKREŚLA:

-
znaczenie zapewnienia poszanowania praw podstawowych przy wdrażaniu strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym,
-
znaczenie zapewnienia ochrony danych, w szczególności zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych 10  i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680,

w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy

95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).

-
konieczność terminowego zapewnienia systemów teleinformatycznych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym, aby umożliwić administracjom celnym zarządzanie ryzykiem finansowym i związanym z bezpieczeństwem, a jednocześnie ułatwiać handel,
-
konieczność przedstawiania Radzie i Parlamentowi przez Komisję regularnych sprawozdań z postępów we wdrażaniu strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym,

ZALECA PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM I KOMISJI, by w ramach swoich odpowiednich kompetencji:

-
korzystały z wszelkich dostępnych zasobów w celu szybszego wdrożenia niezbędnych systemów teleinformatycznych, strategii i planu działania UE w zakresie zarządzania ryzykiem celnym,
-
kontynuowały reformę unijnego systemu kontroli przywozu (ICS 2), odnotowując umowę w sprawie wdrożenia pierwszego elementu informatycznego aspektu systemu kontroli przywozu (ICS 2 IT), zawartą między państwami członkowskimi a Komisją w lipcu 2018 r.,
-
zwiększyły efektywność i skuteczność kontroli celnych opartych na analizie ryzyka, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w sprawozdaniu specjalnym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego opublikowanym w grudniu 2017 r.,
-
przeanalizowały potencjalną rolę wskaźnika skuteczności unii celnej (CUP) w pomiarze skuteczności w obszarze zarządzania ryzykiem, poprzez rozważenie możliwości wykorzystania, w miarę możliwości, tych samych wskaźników,
-
uwypukliły znaczenie zarządzania ryzykiem celnym i rolę służb celnych, na podstawie wzmocnionej współpracy między agencjami na granicach zewnętrznych UE, jako głównego organu odpowiedzialnego za kontrolę towarów i walkę z nielegalnym handlem towarami,
-
zwiększyły synergię między organami celnymi i innymi organami ścigania w zakresie przeciwdziałania przestępczości zorganizowanej, zapewniania bezpieczeństwa i zwalczania terroryzmu, zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym; zacieśniły współpracę między organami celnymi a policją (np. za pośrednictwem Europolu), służbami granicznymi (np. za pośrednictwem Fronteksu) oraz organami podatkowymi,
-
kontynuowały analizę technicznych, operacyjnych i prawnych aspektów interoperacyjności systemów bezpieczeństwa i systemów zarządzania granicami z systemami celnymi,
-
zwiększyły wymianę informacji między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a trzecimi na temat ryzyk, zgodnie z przepisami unijnego kodeksu celnego i postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
kontynuowały w sposób ujednolicony wymianę doświadczeń i metod pracy oraz identyfikację wspólnych problemów, zwłaszcza na konkretnych granicach (powietrznych, morskich i lądowych),
-
wdrożyły decyzję Komisji w sprawie kryteriów ryzyka finansowego, która umożliwi państwom członkowskim równomierne przeciwdziałanie ryzyku finansowemu na granicy zewnętrznej, pozwalając im w ten sposób uniknąć nakładania nadmiernych obciążeń na legalny handel,
-
w dalszym ciągu pracowały nad poprawą wdrażania unijnego Programu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) i zoptymalizowały koncepcję AEO zgodnie ze standardami uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym,
-
kontynuowały prace nad stworzeniem unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł oraz nad zbadaniem roli, jaką system taki mógłby odgrywać w zarządzaniu ryzykiem, pamiętając przy tym o potrzebie współpracy między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

-
na podstawie propozycji zawartych w drugim sprawozdaniu z postępu prac opracowała - w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi - efektywny mechanizm sprawozdawczy służący do pomiaru wpływu wywieranego przez wyniki i rezultaty konkretnych działań wynikających ze strategii i planu działania UE,
-
zapewniła, by unijny kodeks celny oraz przyjęte na jego mocy akty wykonawcze i delegowane stanowiły wystarczającą podstawę prawną dla przekazywania i wymiany danych, wyników analiz ryzyka, zleceń kontroli i rezultatów kontroli między państwami członkowskimi biorącymi udział w procesie ICS 2,
-
w dalszym ciągu pracowała nad utworzeniem ram ustrukturyzowanej wymiany informacji z państwami trzecimi,
-
ustanowiła - wraz z zainteresowanymi państwami członkowskimi - grupę roboczą w ramach Grupy ds. Koordynacji Wdrażania Strategii Zarządzania Ryzykiem (RIMSCO), która mogłaby przyczynić się do określenia wskaźników, które ułatwią wdrażanie strategii i planu działania UE,
-
przedłożyła Radzie w ciągu dwóch lat sprawozdanie z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym. W sprawozdaniu tym zostanie również oceniona potrzeba aktualizacji strategii.
1 ST 12644/14 + ADD 1
2 ST 15403/14
3 ST 11415/16 + ADD 1
4 ST 12164/16
5 ST 15818/16 + COR 1
6 Dz.U. C 418 z 7.12.2017, s. 7.
7 ST 9798/15
8 ST 8293/15
9 ST 10151/17 z 14 czerwca 2017 r.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.24.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady dotyczące Drugiego sprawozdania z postępu prac w zakresie wdrażania strategii UE i planu działania w zakresie zarządzania ryzykiem celnym.
Data aktu: 21/01/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2019