Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/38)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (zwana dalej "Agencją", inaczej "EU-OSHA") z siedzibą w Bilbao została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 2062/94 1 . Zadaniem Agencji jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, wspieranie właściwych organów krajowych i unijnych przy określaniu i wdrażaniu polityk oraz informowanie o działaniach prewencyjnych 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za
sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę
zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący
się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Budżet Agencji na 2012 r. wyniósł 15,3 min euro, z czego 3,2 min euro (22 %) przeniesiono na rok 2013. Poziom przeniesień na 2013 r. środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki w tytule II (infrastruktura), gdzie wyniósł 36 %, iw tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 33 %. W przypadku tytułu II było to spowodowane głównie przedłużeniem rocznych umów w dziedzinie informatyki, zawartych zgodnie z planem w czwartym kwartale 2012 r. W tytule III wysoki poziom przeniesień jest związany z wieloletnim charakterem dużych projektów oraz z opóźnieniami w przyznaniu określonych zamówień. Opóźnienia te wynikają głównie ze zdecentralizowanej organizacji postępowań o udzielenie zamówienia, która uniemożliwia skuteczne monitorowanie realizacji planu zamówień.
12.
W tytule I zanotowano w 2012 r. wysoki wskaźnik anulowania środków (9,5 %, tj. 0,5 min euro). Było to następstwem głównie zamrożenia procedur naboru oraz niewypłacenia przewidywanej podwyżki wynagrodzeń.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 17 września 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vftor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011 Wysoki wskaźnik umorzeń środków wskazuje na trudności w realizowaniu działań przewidzianych w rocznym programie prac oraz stosowaniu budżetowej zasady jednoroczności. w trakcie realizacji
2011 Między 16 września a 31 grudnia 2011 r. wszystkie operacje finansowe (zobowiązania budżetowe i prawne, płatności) dokonane przez oddelegowanych urzędników zatwierdzających zostały zrealizowane na podstawie wygasłych delegacji, które nie zostały odnowione po przybyciu nowego dyrektora. zrealizowane
2011 Regulamin finansowy Agencji oraz przepisy wykonawcze do tego regulaminu zakładają sporządzanie spisu z natury co najmniej co trzy lata, natomiast ostatni spis z natury został sporządzony w 2006 r. zrealizowane
2011 W przeciwieństwie do dwóch innych Europejskich Agencji mających siedzibę w Hiszpanii (OHIM w Alicante i CFCA w Vigo), nie zawarto umowy dotyczącej siedziby. w trakcie realizacji

ZAŁĄCZNIK  II

 Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 151 i 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Unia i państwa członkowskie (...) mają na celu promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu, odpowiednią ochronę socjalną, dialog między partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalający podnosić i utrzymać poziom zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykluczeniu.

Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 151, Unia wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich w następujących dziedzinach:

a) polepszania w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;

b) warunków pracy;

e) informacji i konsultacji z pracownikami;

h) integracji osób wykluczonych z rynku pracy, bez uszczerbku dla artykułu 166;

i) równości mężczyzn i kobiet w odniesieniu do ich szans na rynku pracy i traktowania w pracy;

j) zwalczania wykluczenia społecznego.

Kompetencje Agencji

(rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94)

Cele

W celu poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, zadaniem Agencji jest zapewnienie organom Unii, państwom członkowskim, partnerom społecznym i wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznych, naukowych i gospodarczych do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy (art. 2).

Zadania

- gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i unijnych, a także informacji o badaniach,

- wspieranie współpracy i wymiany informacji, łącznie z informacjami o programach szkoleniowych,

- zapewnianie instytucjom Unii i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do opracowywania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa,

- udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych,

- przyczynianie się do rozwoju strategii i unijnych programów działań,

- utworzenie sieci złożonej z krajowych punktów centralnych i centrów tematycznych.

Zarządzanie Rada Zarządzająca

- po jednym przedstawicielu rządu każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego,

- po jednym przedstawicielu organizacji pracowników z każdego państwa członkowskiego,

- trzech przedstawicieli Komisji,

- członkowie i ich zastępcy z pierwszych trzech kategorii mianowani są spośród członków i zastępców członków Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy.

Biuro Rady Zarządzającej

- przewodniczący i trzech wiceprzewodniczących Rady Zarządzającej,

- koordynatorzy z każdej z trzech grup interesów,

- po jednym dodatkowym członku z każdej z grup oraz z Komisji.

Dyrektor jest mianowany przez Radę Zarządzającą na podstawie krótkiej listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

Komitety

Obowiązkowa konsultacja z Komisją Europejską oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu prac i budżetu.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Budżet

16,4 (16,4) mln euro, w tym:

- dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 89,0 % (91,0 %)

- inna dotacja Unii, DG ds. Zatrudnienia: 5,9 % (-%)

- inna dotacja Unii, DG ds. Rozszerzenia: 3,9 % (8,0 %)

- inne: 1,2 % (1,0 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

44 (44) stanowiska przewidziane w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 42 (41).

Inni pracownicy:

- oddelegowani eksperci krajowi: 0 (0)

- pracownicy kontraktowi: 25 (26) (z czego jedno stanowisko jest finansowane ze środków celowych)

- personel lokalny: 1 (1) Pracownicy ogółem: 68 (68) z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 48 (50)

- administracyjne: 10 (10)

- mieszane: 9 (8)

Produkty i usługi w roku 2012

(gromadzenie i analiza informacji)

EUROPEJSKIE OBSERWATORIUM RYZYKA: PROGNOZOWANIE ZMIAN

Cel szczegółowy 1: Dostarczenie podstawy do określania priorytetów badań i działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) poprzez identyfikowanie i monitorowanie tendencji oraz prognozowanie nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z BHP w ramach rozległego, perspektywicznego badania

Zakończenie projektu prognozującego długoterminowe zagrożenia związane z szybko rozwijającym się obszarem zielonych miejsc pracy. Na zakończenie projektu zorganizowano warsztaty dotyczące polityki UE mające na celu przetestowanie i skonsolidowanie kilku opracowanych scenariuszy, aby zobaczyć, w jaki sposób mogłyby prowadzić do różnych wariantów polityki w zakresie rozwiązywania zagadnień poruszonych w projekcie.

Opublikowanie sprawozdania podkreślającego niewystarczającą świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z wykorzystywaniem nanomateriałów wraz z bazą danych zawierającą przykłady dobrych praktyk w zakresie gospodarowania wyprodukowanymi nanomateriałami, jak również zwracanie uwagi na istniejące inicjatywy mające na celu informowanie o zagrożeniach stwarzanych przez wyprodukowane nanomateriały.

Cel szczegółowy 2: Dostarczenie wkładu w bardziej ukierunkowane badania naukowe i działania zapobiegawcze poprzez przegląd i analizę badań na temat czynników ryzyka i wyników zdrowotnych
Dalszy postęp prac nad serwisem internetowym umożliwiającym współpracę "OSHwiki", polegający na dodaniu pierwszych artykułów w przygotowaniu na wstępne uruchomienie serwisu w 2013 r. i pełne uruchomienie w roku 2014. OSHwiki pozwoli upoważnionym użytkownikom na dodawanie informacji na stronach serwisu i ich modyfikację i będzie dotyczyć istotnych tematów, którymi zajmuje się wiele organizacji BHP z całego świata.
Cel szczegółowy 3: Wspieranie określania priorytetów badań i działań z zakresu BHP poprzez zapewnienie przeglądu BHP w Europie na podstawie danych historycznych i bieżących
Ukończenie projektu Agencji dotyczącego zachęt ekonomicznych po zbadaniu środków, które zastosowały państwa europejskie w celu promowania dobrych wyników w zakresie BHP, np. niższe składki na ubezpieczenie od wypadków lub niższe stawki podatków, lepsze warunki bankowe, takie jak niższe oprocentowanie, oraz subsydia państwowe. Opublikowano podręcznik zawierający porady dla instytucji, które mogą zaproponować takie zachęty.
Cel szczegółowy 4: Stymulowanie debaty na temat ustaleń obserwatorium i zapewnienie ich przydatności poprzez dyskusje i konsolidację z grupami docelowymi i beneficjentami
W ramach warsztatów na temat czynników rakotwórczych i nowotworów zawodowych organizowanych przez EU-OSHA podsumowano naszą obecną wiedzę w zakresie możliwych rodzajów narażenia, przyczyn i okoliczności nowotworów związanych z pracą zawodową.
Wraz z Europejską Radą Bezpieczeństwa Transportu Agencja zorganizowała imprezę na rzecz zwiększenia świadomości w zakresie BHP w sektorze transportu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem udziału pracowników w inicjatywach związanych z BHP.
W ramach trwającego projektu włączenia BHP do głównego nurtu edukacji Agencja opublikowała zestawienie informacyjne i cykl studiów przypadku na temat dobrych praktyk w zakresie szkolenia nauczycieli z BHP oraz prowadzenia edukacji dotyczącej zagrożeń. Agencja wzięła też udział w szeregu spotkań i warsztatów, w tym jednym organizowanym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i innym przez Europejską Sieć EdukacyjnoSzkoleniową w zakresie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.
Agencja korzysta ze swojego konta na portalu Twitter w celu promowania swoich działań poprzez media społecznościowe i śledzi ją obecnie około 6 000 podmiotów korzystających z portalu.
Cel szczegółowy 5: Pomoc decydentom politycznym i podmiotom udzielającym informacji na temat BHP w udzielaniu większego wsparcia przedsiębiorstwom poprzez przeprowadzanie sondaży w celu zgromadzenia informacji w czasie rzeczywistym na temat zarządzania BHP i głównych pojawiających się zagrożeń z zakresu BHP
W 2012 r. opublikowano cztery analizy wtórne oparte na opracowanym przez Agencję europejskim badaniu nowych i pojawiających się zagrożeń (ESENER) za 2009 r.: "Kierowanie BHP i kwestią zdrowia w pracy"; "Reprezentacja pracowników i konsultacje z nimi w zakresie BHP"; "Czynniki związane ze skutecznym zarządzaniem zagrożeniami psychospołecznymi w pracy" oraz "Bodźce i przeszkody w zakresie zarządzania ryzykiem psychospołecznym w europejskich przedsiębiorstwach: badanie bodźców, przeszkód i potrzeb". Ponadto opublikowano streszczenie sprawozdań, które podsumowuje główne ustalenia czterech wspomnianych analiz: "Zrozumienie zarządzania w zakresie BHP, zagrożeń psychospołecznych i uczestnictwa pracowników poprzez ESENER".
W grudniu 2012 r. opublikowano ocenę ex post badania ESENER, w której ogólnie zatwierdzono przyjęte podejście i zidentyfikowano punkty, które można poprawić w kolejnej wersji. Sprawozdanie przedstawiono grupie doradczej ds. zapobiegania i badań (PRAG).
Cel szczegółowy 6: Dążenie do obecnego konsensusu w zakresie priorytetów badawczych dotyczących BHP i zachęcanie krajowych instytutów badawczych z dziedziny BHP do ustalenia wspólnych priorytetów, wymiany wyników oraz promowanie włączania wymogów BHP do programów badawczych

Pod koniec września 2012 r. centrum tematyczne Agencji złożyło ostateczny projekt sprawozdania na temat priorytetów badawczych w zakresie BHP w UE na lata 2013–2020.

INFORMACJE NA TEMAT ŚRODOWISKA PRACY: DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ NA TEMAT DOBRYCH PRAKTYK NA POZIOMIE MIEJSC PRACY Cel szczegółowy 1: Opracowanie użytecznych, praktycznych i wysokiej jakości produktów informacyjnych w celu wspierania kampanii na rzecz zdrowych miejsc pracy

Opracowano około 20 produktów na rozpoczęcie zaplanowanej na lata 2012–2013 kampanii zatytułowanej "Wspólna praca na rzecz zapobiegania zagrożeniom", między innymi podręcznik kampanii, produkty opatrzone marką Agencji i europejskich partnerów społecznych, studia przypadku oraz stronę internetową.

Cel szczegółowy 2: Wzmocnienie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie użytecznych i praktycznych informacji na temat dobrych praktyk dotyczących priorytetowych sektorów i tematów

Przygotowano przegląd literatury na temat motywacji pracodawców i pracowników do promowania zdrowia w miejscu pracy wraz z trzema efaktami na temat tytoniu (dla pracodawców, palaczy i osób niepalących), które zostały rozpowszechnione w ramach minikampanii w Światowy Dzień Bez Papierosa. Opublikowano dodatkowe efakty na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, promowania zdrowia wśród młodych pracowników i promowania zdrowia psychicznego.

Agencja wzięła udział wraz z Międzynarodową Organizacją Pracy (MOP) i amerykańskim Krajowym Instytutem BHP (ang. National Institute for Occupational Safety and Health, NIOSH) we wspólnym posiedzeniu w Turynie na temat włączenia BHP do głównego nurtu edukacji, gdzie przedstawiono materiały edukacyjne z wykorzystaniem bohatera Napo.

Cel szczegółowy 3: Wspieranie środków zapobiegawczych poprzez zapewnienie ciągłej adekwatności istniejących produktów informacyjnych

Zaktualizowano informacje w wielojęzycznej części strony internetowej Agencji dotyczącej rozporządzeń REACH i CLP w celu zwrócenia uwagi na zmiany w prawodawstwie UE dotyczącym chemikaliów, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z miejscem pracy. Uczyniono to w kontekście minikampanii obejmującej organizacje branżowe, partnerów społecznych, odpowiednie służby Komisji, krajowych decydentów politycznych i krajowe centra informacyjne na temat rozporządzenia REACH. Prace Agencji w dziedzinie substancji niebezpiecznych, w tym informacje skierowane do MŚP, przedstawiono na posiedzeniu grupy Komitetu Starszych Inspektorów Pracy (SLIC) Chemex oraz na posiedzeniu Grupy Roboczej ds. Chemikaliów Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy (ACSH WP Chemicals).

Cel szczegółowy 4: Ulepszenie wdrożenia i poprawa jakości ocen ryzyka w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach (1–49 pracowników) poprzez zwiększoną świadomość potrzeby przeprowadzenia oceny ryzyka i sposobu jej przeprowadzenia

Agencja kontynuowała prace nad projektem interaktywnego narzędzia online do oceny ryzyka (OiRA) na poziomie UE i państw członkowskich. W 2012 r. zbliżono się do ukończenia podstawowego rozwoju oprogramowania i opracowano pewną liczbę nowych funkcji, lepiej dopasowanych do potrzeb określonych przez partnerów OiRA. Po przeprowadzeniu testu użyteczności, rozpoczęto pracę nad nowymi funkcjami mającymi zwiększyć przystępność dla użytkowników. Agencja wykazała bardzo dużą aktywność w promowaniu i rozwijaniu społeczności związanej z OiRA, w konsekwencji czego narzędzia zostały wprowadzone na dużą skalę na poziomie krajowymi i na poziomie UE poprzez branżowe komitety dialogu społecznego.

Budowanie sieci i koordynacja

Dalszy rozwój sieci punktów centralnych, zarządzanie agencją i relacje z organiza-

cjami europejskimi i międzynarodowymi.

Zwiększanie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących i potencjalnie

kandydujących do UE (fundusze celowe).

Koordynacja programowania i oceny.

Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Agencja podejmie następujące kroki w celu zapewnienia terminowości postępowań o udzielenie zamówienia:
wprowadzenie harmonogramu zamówień do rocznego planu zarządzania, począwszy od 2014 r.,
opracowanie nowych procesów zarządzania, zamówieniami i umowami oraz zapewnienie odpowiednich porad i szkolenia dla personelu (do końca 2013 r.),
wprowadzenie nowego systemu zarządzania informacjami w celu ułatwienia dyrektorowi monitorowania realizacji planu zamówień (w 2014 r.).
12.
Anulowanie środków było głównie następstwem zamrożenia trwających procedur naboru i liczby stanowisk, jako środek ostrożności do momentu, w którym zarząd będzie w stanie ocenić wpływ budżetowych niepewności i ograniczeń na kolejny okres (5-procentowa obniżka stanowisk w planie zatrudnienia, itd.) oraz na kolejne wieloletnie ramy finansowe. Jeśli chodzi o niewypłacenie podwyżki wynagrodzeń, przeniesienie środków, dla których możliwość ta istniała tylko na jeden rok, musiało zostać odwołane z powodu braku decyzji Trybunału Sprawiedliwości.
1 Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, s. 5).
2 Do celów informacyjnych w załącznika U skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024