Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2010 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2010

Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2011/C 293/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2011 r.)

1. STRESZCZENIE

Rok 2010 był rokiem fundamentalnej zmiany dla sekcji II unijnego budżetu. W wyniku wejścia w życie Traktatu z Lizbony w tej sekcji umieszczono dodatkowe wydatki przewidziane na działalność Rady Europejskiej.

List w sprawie poprawek do wstępnego projektu budżetu na rok budżetowy 2010 w odniesieniu do Rady (dok. 15639/1/09) przewidywał dodanie kwoty 25 mln EUR jako technicznej rezerwy w sekcji II unijnego budżetu na działalność Rady Europejskiej i jej przewodniczącego.

W trakcie 2010 r. Sekretariat Generalny Rady (SGR) przygotował również swoją instytucję do sprostania konsekwencjom utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ). W dniu 1 stycznia 2011 r. SGR przekazał 411 stanowisk i 80 mln EUR na rzecz tej nowej unijnej instytucji.

Jednocześnie SGR kontynuował modernizację administracyjną, wprowadzając ulepszenia w środowisku pracy, systemach komputerowych i zarządzaniu finansami. Kontynuował również realizację projektu budowlanego Résidence Palace; w obiekcie tym mają się odbywać posiedzenia Rady Europejskiej i Rady od 2014 r.

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. uchwalono na poziomie 633,6 mln EUR. Na koniec roku budżetowego 2010 wykorzystano kwotę 592,9 mln EUR (co odpowiada wskaźnikowi wykonania budżetu równemu 93,6 %).

Główne przyczyny niewykorzystania kwoty 40,7 mln EUR są następujące:

- niższe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne (9,1 mln EUR),

- nieobsadzenie wszystkich stanowisk zawartych w planie zatrudnienia i niższe koszty wynagrodzeń (8,7 mln EUR),

- niepełne wykorzystanie puli środków przewidzianych na podróże służbowe delegacji w ramach tytułu II (6,9 mln EUR),

- nieskorzystanie z rezerwy (6 mln EUR),

- przełożenie realizacji niektórych projektów informatycznych w tytule III, takich jak SESAME (2,8 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na roboty dotyczące zagospodarowania w budynkach Rady (1,9 mln EUR) i oszczędności w kosztach delegacji (0,9 mln EUR).

Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r. na 2010 r. wyniosło ogółem 34,2 mln EUR z kwoty 41,1 mln EUR. Niezależnie od rozmaitych przyczyn (np. niewykonanie robót/niedostarczenie towarów/ usług; brak wystawienia faktury dla SGR) wykonanie środków przeniesionych trzeba w przyszłości poprawić. To z kolei zmniejszyłoby ryzyko wykorzystania budżetu na kolejny rok na przeszłe wydatki.

Operacje SGR dotyczące dochodów w 2010 r. opiewały na kwotę 100,5 mln EUR. Z tej kwoty 92,9 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś pozostała część zostanie odzyskana w roku 2011.

Główna część (60,6 mln EUR, czyli 65 %) tych odzyskanych dochodów jest związana z podatkami, obciążeniami i opłatami wspólnotowymi, które zostały pobrane od personelu SGR w 2010 r. Kwota 31,1 mln EUR w 2010 r. jest związana z różnymi operacjami administracyjnymi, natomiast 1,1 mln EUR dotyczy rozmaitych składek i spłat na mocy wspólnotowych porozumień. W większości tych dwóch ostatnich przypadków kwoty zostały wykorzystane na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków (dochody przeznaczone na określony cel).

Większość kwot dochodów przeznaczonych na określony cel (76 %) jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji: 24,3 mln EUR odzyskano od państw członkowskich na podstawie zadeklarowanego przez nie wykorzystania pul środków na podróże służbowe w 2009 r. Ponadto niektóre państwa członkowskie wpłaciły 2,2 mln EUR na dodatkowe tłumaczenia ustne w swoich językach.

W 2010 r. SGR miał do dyspozycji 41,7 mln EUR dochodów przeznaczonych na określony cel, które zgromadzono przed 2010 r. Do końca roku budżetowego wykorzystano 40 mln EUR.

2. WPROWADZENIE

Podstawą niniejszego sprawozdania - zgodnie z art. 128 rozporządzenia finansowego - jest sprawozdanie finansowe za 2010 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

Niniejsze sprawozdanie odpowiada również obowiązkom wynikającym z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, przedstawiając zarys zarządzania budżetem i finansami w Radzie w 2010 r.

Rozdział 3 zawiera opis ram stanowiących podstawę uchwalenia budżetu na 2010 r., zaś rozdział 4 przedstawia ogólny przegląd wykonania środków budżetowych w 2010 r.

Wykonanie budżetu na rok 2010 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku 1.

3. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2010

3.1. Główne cele administracyjne

Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (zwanego dalej "SGR") na rok 2010 były następujące:

- zapewnienie sprawnego rozpoczęcia działalności i funkcjonowania Rady Europejskiej i jej przewodniczącego,

- dalsze postępy w dziedzinie modernizacji administracyjnej. Sekretariat Generalny opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (zarówno pod względem kosztów inwestycji, jak i oszczędności wynikających z większej wydajności),

- kontynuacja wznoszenia budynku Résidence Palace, który powinien zostać ukończony do 2014 r.,

- dostosowanie struktury SGR do utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.

3.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2010 r.

3.2.1. Wspólna struktura budżetu

Z uwagi na fakt, że Sekretariat Generalny Rady będzie wspomagał Radę Europejską (art. 235 ust. 4 TFUE), wydatki na jej funkcjonowanie są przedstawione wraz z Radą w ramach wspólnej struktury budżetu (sekcja II budżetu Unii Europejskiej)(1).

Utworzenie Rady Europejskiej jako instytucji miało zasadniczo dwie konsekwencje dla sekcji II unijnego budżetu:

- mianowanie przewodniczącego Rady Europejskiej i organizację jego bezpośredniego wsparcia (Gabinetu),

- zapisanie w budżecie UE wydatków na posiedzenia na szczycie, które wcześniej były ponoszone przez państwo członkowskie sprawujące prezydencję.

3.2.2. Dodatkowe środki związane z Traktatem z Lizbony

List w sprawie poprawek do wstępnego projektu budżetu na rok budżetowy 2010 w odniesieniu do Rady (dok. 15639/1/09) przewidywał dodanie kwoty 25 mln EUR jako technicznej rezerwy w sekcji II unijnego budżetu (Rada Europejska i Rada).

Rezerwa techniczna w kwocie 25 mln EUR wynikała z oszacowania potrzeb niezbędnych do sprawnego rozpoczęcia działalności Rady Europejskiej i jej przewodniczącego.

Podział szacowanych dodatkowych kwot przedstawiono w tabeli 1.

Tabela 1

Dodatkowe środki związane z Traktatem z Lizbony

(w mln EUR)
Przeznaczenie Kwota
Rada Europejska

Szczyty

Posiedzenia z państwami trzecimi

Udoskonalenie infrastruktury SGR

Przewodniczący Rady Europejskiej

Przewodniczący

Gabinet I bezpieczeństwo

Współdecyzja

Rezerwa

12,1

6,5

2,5

3,1

6,0

1,5

4,5

1,9

5,0

Ogółem 25,0

Z 25 mln EUR rezerwy 12,1 mln EUR pokryło koszty związane z organizacją posiedzeń na szczycie (wcześniej finansowanych przez rotacyjne prezydencje) i innych posiedzeń Rady Europejskiej. Kwota 6 mln EUR miała pokryć koszty związane z personelem i koszty operacyjne przewodniczącego Rady Europejskiej i jego Gabinetu.

Aby pokryć koszty, jakie Rada ponosi w związku ze zwiększeniem liczby procedur współdecyzji (np. przygotowanie ustawodawstwa, tłumaczenia na język irlandzki), przewidziano kwotę 1,9 mln EUR.

I wreszcie, 5 mln EUR umieszczono w rezerwie na nieprzewidziane wydatki, aby pokryć nagłe potrzeby nowej instytucji i jej przewodniczącego.

3.2.3. Budżet 2010

Ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. uchwalono na poziomie 633,6 mln EUR.

Wzrost o 30,7 mln EUR (5,1 %) w porównaniu z budżetem na 2009 r. rozkłada się następująco:

- skutki Traktatu z Lizbony - 25 mln EUR,

- wzrost nominalny w kwocie 12,9 mln EUR(2),

- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 7,2 mln EUR.

Aby uwzględnić skutki wejścia w życie Traktatu z Lizbony, plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady zwiększono o 60 stanowisk: 32 stanowiska (pracownicy zatrudnieni na czas określony) w Gabinecie przewodniczącego Rady Europejskiej i 28 stanowisk (stanowiska stałe), aby wzmocnić różne służby SGR, zwłaszcza dyrekcje ds. prasy i komunikacji, protokołu, konferencji i infrastruktury, jak również dział ds. ogólnych kwestii politycznych. Związane z personelem potrzeby innych działów SGR zostały zaspokojone dzięki przegrupowaniu stanowisk.

Tabela 2 przedstawia w zarysie sposób uchwalenia budżetu na 2010 r. według kategorii. Początkowy projekt budżetu (nieuwzględniający skutków Traktatu z Lizbony) wykazał ogólny wzrost o 1,2 %. W większości kategorii miało miejsce zmniejszenie w porównaniu z rokiem 2009 i w zasadzie jedynie decyzja Rady w sprawie korekty wynagrodzeń za rok 2009 spowodowała wzrost w odnośnych kategoriach. Rezerwę ustalono na poziomie z lat poprzednich, czyli w kwocie 2,5 mln EUR(3).

Tabela 2

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2010 r. w porównaniu z budżetem Rady na 2009 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2009 Budżet 2010 bez Traktatu Skutki Traktatu(1) Budżet 2010 z Traktatem Różnica, w % (bez Traktatu) Różnica, w %

(z Traktatem)

1 2 3 4 5=2/1 6=4/1
Plan zatrudnienia

Inne wydatki związane z personelem

Budynki (tytuł II)

Systemy komputerowe (tytuł II)

Koszty tłumaczenia ustnego

Koszty podróży służbowych

Dziennik Urzędowy

Tytuł III

Grupa refleksji

Różne (tytuł II)

Rezerwa

311 521 000

22 612 000

37 962 000

34 097 000

90 456 000

36 071 000

7 373 000

34 310 000

1 060 000

10 950 000

1 440 000

318 219 000

21 225 000

37 517 000

34 048 000

91 697 000

36 792 000

5 115 000

35 939 000

533 000

11 467 000

2 500 000

5 751 000

2 287 000

2 400 000

1 469 000

1 043 000

-

-

-

-

7 050 000

3 500 000

323 970 000

23 512 000

39 917 000

35 517 000

92 740 000

36 792 000

5 115 000

35 939 000

533 000

18 517 000

6 000 000

2,2 %

- 6,1 %

- 1,2 %

- 0,1 %

1,4 %

2,0 %

- 30,6 %

4,7 %

- 49,7 %

4,7 %

73,6 %

4,0 %

4,0 %

5,1 %

4,2 %

2,5 %

2,0 %

- 30,6 %

4,7 %

- 49,7 %

69,1 %

316,7 %

Ogółem

(z wył. zakupu)

587 852 001 595 052 002 23 500 000 618 552 002 1,2 % 5,2 %
Zakup nieruchomości 15 000 000 15 000 000 - 15 000 000 - 0,0 %
Suma całkowita 602 852 000 610 052 000 23 500 000 633 552 000 1,2 % 5,1 %
(1) Ogólny wpływ listu w sprawie poprawek (dok. 15639/1/09) do wstępnego projektu budżetu Rady na rok 2010 w kwocie 25 mln EUR obejmuje kwotę 23,5 mln EUR jako wzrost i kwotę 1,5 mln EUR jako środki przeznaczone na konkretny cel z rezerwy w kwocie 2,5 mln EUR.

3.2.4. Budżet na 2010 r. a perspektywa finansowa działu 5 budżetu UE

Tabela 3 przedstawia w zarysie zmiany w sekcji II budżetu UE w latach 2005-2010. W latach 2005 i 2006 zmiany w budżecie Rady wynikały ze zmian w dziale 5 perspektywy finansowej.

Tabela 3

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2005-2010

2005 2006 2007 2008 2009(1) 2010
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 5 6 360 3,3 % 6 708 5,5 % 7 115 6,1 % 7 457 4,8 % 7 603 2,0 % 7 962 4,7 %
Budżet Rady Eur./Rady 563 3,9 % 592 5,2 % 594 0,3 % 595 0,2 % 603 1,3 % 634 5,1 %
Udział w dziale 5 8,9 % 8,8 % - 1,1 % 8,3 % - 5,7 % 8,0 % - 3,6 % 7,9 % - 1,3 % 8,0 % 1,3 %
(1) Budżet ostateczny po zmniejszeniu o 40 mln EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 r. wyniósł 563 mln EUR.

W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem w latach 2007, 2008 i 2009 udział Rady stopniowo się zmniejszał (z 8,9 % w roku 2005 do 7,9 % w 2009 r.).

W 2010 r. Rada kontynuowała ostrożne zarządzanie budżetem, kiedy dodatkowe kwoty związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony mogły być zapisane w budżecie bez zwiększania udziału sekcji II unijnego budżetu (Rada Europejska i Rada) w porównaniu ze zmianami w dziale 5.

4. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2010 R.

4.1. Działania i cele w 2010 r.

4.1.1. Działania Rady Europejskiej i Rady w 2010 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia pewne informacje na temat swojej podstawowej działalności, opisując funkcjonowanie Rady i Rady Europejskiej w danym roku budżetowym.

Tabela 4 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń organizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2003-2010. Oprócz 4 334 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował kolejnych 2 000 wewnętrznych posiedzeń, sesji szkoleniowych, seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi.

Tabela 4

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2003-2010

Posiedzenia instytucjonalne 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Szczyty(1)

Posiedzenia Rady

Coreper

Grupy robocze

6

77

134

4 333

5

76

128

3 971

3

80

123

3 918

3

76

120

4 037

3

68

106

4 183

5

81

144

4 480

7

74

130

4 272

7

78

122

4 272

Ogółem 4 550 4 180 4 124 4 236 4 360 4 710 4 483 4 334
Inne posiedzenia 2 209 2 392 2 791 2 713 1 735 2 051 2 021 1 996
Suma całkowita 6 759 6 572 6 915 6 949 6 095 6 761 6 504 6 330
(1) 6 posiedzeń Rady Europejskiej i 1 szczyt z udziałem szefów państw i rządów strefy euro w 2010 r.

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 5). W roku 2010 w Dz.U. opublikowano 825 aktów prawnych. Należy zauważyć, że liczba aktów prawnych zależy od sfinalizowania procesu ustawodawczego, zanim akty te będą mogły być opracowane w formie tekstów końcowych do publikacji w Dz.U.

Tabela 5

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2003-2010

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 045 1 118 1 056 1 317 1 000 1 274 829 825

4.1.2. Realizacja celów administracyjnych w 2010 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2010 można podsumować następująco:

- Sprawne rozpoczęcie działalności i funkcjonowanie Rady Europejskiej

SGR stworzył nowe procedury, wytyczne i instrukcje, aby zapewnić sprawne działania w odpowiedzi na nowe wymogi Rady Europejskiej. Ponadto od początku 2010 r. SGR postawił do dyspozycji Rady Europejskiej personel, ułatwiając rozpoczęcie działalności tej nowej instytucji.

- Konsolidacja organizacji

W 2010 r. SGR zatrudnił 275 urzędników (216 stałych urzędników i 59 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku z Rady odeszło 162 urzędników i 49 pracowników zatrudnionych na czas określony, co daje wzrost netto równy 64 zajętym stanowiskom w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

- Modernizacja administracyjna

W ramach modernizacji administracyjnej SGR odnowił używaną w nim aplikację poczty elektronicznej i odnośną infrastrukturę, aby lepiej współgrały one z pozostałymi aplikacjami informatycznymi stosowanymi w SGR i w pozostałych instytucjach.

SGR wprowadził także nowy system mobilności wewnętrznej, który poprawia dopasowanie wymogów stanowisk do kompetencji personelu.

W odpowiedzi na kryzys gospodarczy i w celu poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych, Komisja Europejska zaproponowała w kwietniu 2009 r.(4) skrócenie terminu płatności faktur do 30 dni. SGR dostosował swój obieg finansowy w 2010 r. do wymogów tej dyrektywy. Średni termin płatności faktur w SGR w 2010 r. wyniósł 27 dni.

- Polityka w zakresie budynków

Projekt polegający na renowacji budynku Résidence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów jest na etapie przeprowadzenia 60 % robót wzmacniających budynek. Po zakończeniu fazy wzmacniania, w drugiej połowie 2011 r. planuje się rozpoczęcie właściwych robót budowlanych.

- Przygotowania do dostosowania się do konsekwencji utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ)

W trakcie 2010 r. SGR przygotował swoją organizację do uwzględnienia zmian, jakie w 2011 r. miało przynieść utworzenie ESDZ. Przedłożony w dniu 17 września 2010 r. list w sprawie poprawek(5) do projektu budżetu na 2011 r. dotyczył wniosku w sprawie przesunięcia zasobów z Komisji i Rady do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych. Na rok budżetowy 2011 z budżetu Rady Europejskiej i Rady do ESDZ przesunięto: z punktu widzenia zasobów ludzkich - 411 stanowisk z planu zatrudnienia, zaś z punktu widzenia środków budżetowych - kwotę 79,7 mln EUR.

4.2. Dochody

Tabela 6 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2010 r. Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, była o 7,7 mln EUR niższa niż w 2009 r. Jedną z najistotniejszych przyczyn takiej sytuacji jest fakt, że posiedzenia na szczycie Rady Europejskiej są finansowane z budżetu Rady Europejskiej i Rady, a nie - jak wcześniej - przez rotacyjne prezydencje (skutek równy 5-6 mln EUR/rocznie).

Tabela 6

Przegląd dochodów w 2010 r. (według tytułów)

(w EUR)
Tytuł Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
4 Różne podatki, obciążenia i podatki wspólnotowe

5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp.

6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp.

7 Odsetki od zaległych płatnosci

9 Dochody różne

62 668 445

36 758 666

1 088 215

561

6 116

60 615 777

31 143 022

1 088 215

561

4 350

2 052 668

5 615 644

1 765

Ogółem 100 522 003 92 851 925 7 670 078

Ustalone prawa (przeniesione z 2009 r. lub powstałe w 2010 r.) opiewały na kwotę 100,5 mln EUR. Z tej kwoty 92,9 mln EUR (92 %) odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś 7,7 mln EUR (8 %) zostanie odzyskanych w 2011 r.

4.2.1. Dochody zgromadzone w 2010 r.

Początkowo dochody w budżecie na rok 2010 szacowano na kwotę 54 mln EUR (tabela 7). W trakcie roku budżetowego jako ustalone prawa zapisano kwotę 93,9 mln EUR, z czego odzyskano 86,7 mln EUR. Pozostała kwota 7,2 mln EUR zostanie pobrana w 2011 r.

Tabela 7

Dochody zgromadzone w trakcie 2010 r. (według artykułów)

(w EUR)
Artykuł Początkowe szacowane dochody Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
4 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń itp. 25 038 000 23 733 867 23 732 517 1 351
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń 2 302 000 3 759 245 3 759 017 229
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 26 605 000 27 503 786 27 501 115 2 672
4 1 1 Przeniesienie lub wykup przez pracowników praw do świadczeń emerytalnych 6 490 827 4 545 769 1 945 058
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego 6 710 6 710
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 896 838 801 153 95 685
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek 205 077 204 916 161
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. 149 787 129 838 19 949
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. 23 962 19 718 4 243
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 27 980 702 23 085 971 4 894 731
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel itp.
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 2 019 997 1 793 793 226 204
5 8 0 Różne odszkodowania
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen 1 079 340 1 079 340
7 0 0 Odsetki od zaległych płatności 561 561
9 0 0 Dochody różne 4 350 4 350
Ogółem 53 945 000 93 855 050 86 664 768 7 190 282

Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (40 mln EUR) wynika głównie z:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2009 (24,9 mln EUR) (artykuł 5 7 0),

- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych 105 urzędników (6,5 mln EUR) (artykuł 4 1 1),

- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (2,4 mln EUR) (artykuł 5 7 0),

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,6 mln EUR) (artykuł 5 7 3),

- wpłat dokonanych przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z tytułu usług tłumaczenia pisemnego świadczonych przez SGR (0,2 mln EUR) (artykuł 5 7 3),

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych należnych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,1 mln EUR) (artykuł 6 3 1).

4.2.2. Dochody zgromadzone przed 2010 r.

Jeżeli chodzi o zaległe nakazy odzyskania środków, kwotę 6,7 mln EUR przeniesiono z 2009 r. do odzyskania w 2010 r. Przeniesiona kwota była o niemal 50 % niższa niż rok wcześniej. Jak pokazuje tabela 8, w 2010 r. z tej zaległej kwoty odzyskano 6,2 mln EUR (93 %), zaś kwotę 0,5 mln EUR przeniesiono na rok 2011.

Tabela 8

Dochody zgromadzone przed 2010 r. (według artykułów)

(w EUR)
Artykuł Prawa ustalone przed 2010 r. Dochody odzyskane Do odzyskania
4 0 0 Wpływy z podatków od uposażeń itp. 1 735 1 476 260
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń 162 155 7
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 8 329 6 037 2 291
4 1 1 Przeniesienie lup wykup przez pracowników praw do świadczeń emerytalnych 1 170 493 1 069 692 100 800
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego 383 383
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 301 542 148 581 152 961
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. 4 172 4 172
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. 14 524 13 627 897
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 4 843 122 4 759 117 84 006
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel itp.
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 311 407 175 041 136 366
5 8 0 Różne odszkodowania 443 443
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen 8 875 8 875
9 0 0 Dochody różne 1 765 1 765
Ogółem 6 666 953 6 187 157 479 796

Odzyskane dochody zgromadzone przed 2010 r. pochodzą głównie z następujących źródeł:

- kwota 1,1 mln EUR związana z przeniesieniem uprawnień do świadczeń emerytalnych (artykuł 4 1 1),

- kwota 3,8 mln EUR z niepełnego wykorzystania w 2008 r. przez państwa członkowskie pul środków na podróże służbowe (artykuł 5 7 0),

- kwota 0,5 mln EUR na konserwację i utrzymanie sprzętu informatycznego i oprogramowania (artykuł 5 7 0),

- kwota 0,4 mln EUR jako zwrot kosztów postępowań sądowych (artykuł 5 7 0).

4.3. Wydatki w 2010 r.

4.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2010

W ciągu ostatnich 7 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady/Rady Europejskiej wynosił około 94-97 % (zob. wykres 1). Jednak w 2009 r. budżet Rady został zmniejszony przy pomocy budżetu korygującego nr 10/2009 do budżetu UE o 40 mln EUR. Kwota ta została przesunięta jako wkład Rady w finansowanie Europejskiego planu naprawy gospodarczej.

Jak obrazuje wykres 1, w ostatnich latach wzrosły płatności w trakcie roku budżetowego, natomiast ogólne kwoty przenoszone na kolejny rok budżetowy uległy zmniejszeniu.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2004-2010

grafika

Przenoszone środki można podzielić na dwie główne kategorie: funkcjonowanie instytucji i inwestycje budowlane. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i Résidence Palace. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.

W 2010 r. zrealizowano dwie płatności na poczet nabycia budynku Résidence Palace: 15 mln EUR w lutym i 40 mln EUR w grudniu.

4.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2010 r.

Analiza wydatków w 2010 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 12 najistotniejszych kategorii wydatków.

Tabela 9 zestawia budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między ostatecznym budżetem a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w roku budżetowym 2010.

Tabela 9

Przegląd wykonania budżetu na rok 2010 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2010

(początkowy)

Budżet 2010(1)

(końcowy)

Zobowiązania Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia

Inne wydatki związane z personelem

Budynki (tytuł II)

Systemy komputerowe (tytuł II)

Koszty tłumaczenia ustnego

Koszty podróży służbowych

Dziennik Urzędowy

Tytuł III

Grupa refleksji

Różne (tytuł II)

Rezerwa

323 970 000

23 512 000

39 917 000

35 517 000

92 740 000

36 792 000

5 115 000

35 939 000

533 000

18 517 000

6 000 000

323 727 000

23 512 000

39 602 000

33 473 000

65 254 740

31 707 760

4 415 000

36 169 000

533 000

14 158 500

6 000 000

315 055 730

21 480 604

37 707 683

33 318 186

56 155 695

24 823 821

4 415 000

31 729 080

353 857

12 816 290

97,3 %

91,4 %

95,2 %

99,5 %

86,1 %

78,3 %

100,0 %

87,7 %

66,4 %

90,5 %

8 671 270

2 031 396

1 894 317

154 814

9 099 045

6 883 939

-

4 439 920

179 143

1 342 210

6 000 000

Ogółem (z wył. zakupu) 618 552 000 578 552 000 537 855 947 93,0 % 40 696 053
Zakup nieruchomości 15 000 000 55 000 000 55 000 000 100,0 %
Suma całkowita 633 552 000 633 552 000 592 855 947 93,6 % 40 696 053
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Ogólne wykonanie budżetu na 2010 r., wraz z planowanymi płatnościami zaliczkowymi na poczet budynku Résidence Palace, wynosi 93,6 %.

Różnicę między początkowymi szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Z uwagi na niski wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 92 % (6)), kwota 4,7 mln EUR nie została wydana.

- Kwota zapisana w budżecie na wzrost wynagrodzeń w roku 2010, która była oparta na szacunkach (2,2 %) przedstawionych przez Komisję, była wyraźnie wyższa od faktycznej korekty (0,1 %), która była przedmiotem decyzji Rady z dnia 20 grudnia 2010 r. W związku z tym kwota 4 mln EUR nie była konieczna.

- Należy jednak zauważyć, że wzrost wynagrodzeń od dnia 1 lipca 2009 r. (wzrost o 1,85 %, czyli 8 mln EUR) został pokryty z pozycji budżetowych tej kategorii. Bez tych płatności wykonanie budżetu w tej kategorii byłoby niższe o 2,5 %.

- Około 45 % (0,9 mln EUR) ogólnych oszczędności w kwocie 2 mln EUR w kategorii "inne wydatki związane z personelem" wynika z niższych wydatków na pokrycie kosztów związanych z delegacjami. Mniej płatności dla oddelegowanych ekspertów krajowych, pracowników kontraktowych i innych służb zewnętrznych daje oszczędności w kwocie 0,6 mln EUR. Ponadto mniejsze zapotrzebowanie na takie działania, jak szkolenia przynosi 0,1 mln EUR i na usługi medyczne również 0,1 mln EUR.

- W kategorii wydatków na budynki (w tytule II, bez Résidence Palace) niewykorzystana kwota 1,9 mln EUR wynika z przełożenia niektórych prac związanych z instalacją zabezpieczeń na rok 2011 (0,8 mln EUR) i z niższego zapotrzebowania na inne prace związane z zagospodarowaniem i instalacją w obiektach Rady (0,7 mln EUR). Niższe płatności dotyczące czynszów i umów w zakresie zapobiegania i nadzoru wyjaśniają kolejne oszczędności w kwocie 0,2 mln EUR.

- Kwotę 2,1 mln EUR w ramach wydatków informatycznych zaoszczędzono dzięki mniejszemu zapotrzebowaniu na:

- pomoc i konsultacje zewnętrzne (1,4 mln EUR),

- serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania (0,6 mln EUR),

- telekomunikacja (0,1 mln EUR).

- Niewykorzystana kwota 36,6 mln EUR na tłumaczenia ustne jest wynikiem:

- oszczędności w kwocie 16,5 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne,

- niepełnego wykorzystania tzw. pul środków "na żądanie", dotyczących poszczególnych języków, na łączną kwotę 20,1 mln EUR.

- Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 50 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 36,8 mln EUR, z czego 13,2 mln EUR przesunięto z oszczędności na pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne "na żądanie"(7). Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 24,8 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2010 r.

- Wykonanie środków na Dziennik Urzędowy było o 0,7 mln EUR (14 %) niższe niż przewidziano w budżecie. Niepełne wykorzystanie wynika z nowej umowy z Urzędem Publikacji, na mocy której cena strony w 2010 r. spadła o 25 %.

- W tytule III stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:

- opóźnienie w realizacji projektu SESAME (2,8 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na wydatki związane z budynkami (0,5 mln EUR),

- mniejsze zapotrzebowanie na wydatki na delegacje i podróże służbowe delegatów i oddelegowanych ekspertów krajowych (0,4 mln EUR).

Ogólne niepełne wykorzystanie budżetu pozwoliło realokować 40 mln EUR, oprócz 15 mln EUR przeznaczonych w budżecie na płatności zaliczkowe na poczet Résidence Palace.

4.3.3. Zmiana budżetu w 2010 r.

W trakcie 2010 r. środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 10 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2010.

Tabela 10

Zmiany w budżecie w latach 2008-2010

Zmiana Liczba
Rodzaj Podstawa prawna 2008 2009 2010
Budżet korygujący

Przesunięcie B

Przesunięcie C

Przesunięcie D

art. 29 rozp. fin.

art. 22 rozp. fin.

art. 22 rozp. fin.

art. 24 rozp. fin.

0

72

3

1

1

46

2

0

0

47

2

0

Ogółem 76 49 49

Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 22 ust. 1-3 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy:

- przesunięcie C1 z dnia 29 października 2010 r.:

- roboty konserwacyjne w budynkach Rady (1 mln EUR),

- ochrona budynków i nadzór nad nimi (0,3 mln EUR),

- opłaty za wodę, gaz, energię elektryczną i ogrzewanie (0,1 mln EUR),

- przesunięcie C2 z dnia 19 listopada 2010 r.:

- płatności zaliczkowe na budynek Résidence Palace (40 mln EUR),

- dodatki dla oddelegowanych krajowych ekspertów wojskowych (0,2 mln EUR).

W 2010 r. budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 47 przesunięć typu B, na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego. Pomimo tego, że przesunięcia te nie wymagają uprzedniego powiadomienia władzy budżetowej, muszą one być należycie uzasadnione zarówno w odniesieniu do pozycji, do których środki mają być przesunięte, jak i w odniesieniu do pozycji, z których środki te mają być usunięte.

Tabela 11 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób(8) zmienione w 2010 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 11

Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2010 r.

(w EUR)
Pozycja/ Artykuł Treść Rodzaj przesunięcia Budżet początkowy 2010 Przesunięcia Środki ostateczne Różnica
1 1 0 2 Prawa wynikające z regulaminu, związane z osobistą sytuacją pracownika B 60 026 000 2 050 000 62 076 000 3 %
1 1 0 6 Prawa wynikające z regulaminu, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem, ustaniem stosunku pracy B 5 540 000 - 2 050 000 3 490 000 - 37 %
1 2 0 0 Inni pracownicy B 3 970 000 365 000 4 335 000 9 %
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi B 1 522 000 - 450 000 1 072 000 - 30 %
2 0 0 2 Zakup nieruchomości C 15 000 000 40 000 000 55 000 000 267 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją C 4 160 000 - 900 000 3 260 000 - 22 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów B,C 14 378 000 1 411 500 15 789 500 10 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie B,C 5 086 000 - 914 500 4 171 500 - 18 %
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami B,C 8 410 000 367 000 8 777 000 4 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego B,C 7 925 000 512 100 8 437 100 6 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych B,C 17 996 000 - 540 100 17 455 900 - 3 %
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego B,C 4 953 000 - 1 278 000 3 675 000 - 26 %
2 1 0 3 Telekomunikacja B,C 4 643 000 - 738 000 3 905 000 - 16 %
2 1 1 Umeblowanie B,C 1 259 000 - 260 000 999 000 - 21 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych B,C 2 635 000 - 1 096 000 1 539 000 - 42 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych B,C 36 792 000 - 5 084 240 31 707 760 - 14 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego B,C 92 740 000 - 27 485 260 65 254 740 - 30 %
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne B,C 3 956 000 - 1 897 166 2 058 834 - 48 %
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy C 5 115 000 - 700 000 4 415 000 - 14 %
3 2 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego B 6 700 000 - 716 000 5 984 000 - 11 %
3 2 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania B 750 000 618 000 1 368 000 82 %

4.4. Środki przeniesione

4.4.1. Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r.

Jak przedstawiono w tabeli 12, kwotę 41 mln EUR przeniesiono z 2009 na 2010 r. Od roku 2007 roczna kwota przenoszonych środków zmniejszyła się z 55 mln EUR do 41 mln EUR w 2009 r. (zmniejszenie o 25 %).

Tabela 12

Wykonanie środków przeniesionych z 2009 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2009 r. Płatności w 2010 r. Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 409 730 296 805 72,4 % 112 925
Inne wydatki związane z personelem 2 906 972 1 966 167 67,6 % 940 805
Budynki (tytuł II) 10 350 850 8 940 101 86,4 % 1 410 749
Systemy komputerowe (tytuł II) 11 464 268 10 009 675 87,3 % 1 454 594
Koszty tłumaczenia ustnego 4 758 739 4 404 471 92,6 % 354 268
Koszty podróży służbowych - -
Dziennik Urzędowy 2 091 851 1 265 854 60,5 % 825 998
Tytuł III 6 706 915 5 490 672 81,9 % 1 216 243
Grupa refleksji 46 556 34 441 74,0 % 12 115
Różne (tytuł II) 2 326 494 1 833 125 78,8 % 493 369
Rezerwa - -
Ogółem 41 062 375 34 241 310 83,4 % 6 821 065

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2009 r. wyniósł 83,4 %. Chociaż w porównaniu z rokiem poprzednim można zauważyć wzrost wskaźnika wykonania, globalnie nie osiągnął on jeszcze oczekiwanego poziomu (> 95 %).

Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku,

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/usługi/towary. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.

4.4.2. Środki przeniesione z roku 2010 na rok 2011

Środki przeniesione z roku 2010 na rok 2011 wyniosły ogółem 49,8 mln EUR, czyli 8,7 mln EUR więcej niż w roku poprzednim (zob. tabela 13).

Tabela 13

Wykonanie środków przeniesionych z roku 2010 na rok 2011 (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Budżet 2010 (początkowy) Budżet 2010(1) (końcowy) Zobowiązania Środki przeniesione na 2011 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=4/3
Plan zatrudnienia 323 970 000 323 727 000 315 055 730 458 005 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 23 512 000 23 512 000 21 480 604 3 750 088 17,5 %
Budynki (tytuł II) 39 917 000 39 602 000 37 707 683 10 083 292 26,7 %
Systemy komputerowe (tytuł II) 35 517 000 33 473 000 33 318 186 13 650 299 41,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 92 740 000 65 254 740 56 155 695 6 082 706 10,8 %
Koszty podróży służbowych 36 792 000 31 707 760 24 823 821 - 0,0 %
Dziennik Urzędowy 5 115 000 4 415 000 4 415 000 2 411 962 54,6 %
Tytuł III 35 939 000 36 169 000 31 729 080 8 449 665 26,6 %
Grupa refleksji 533 000 533 000 353 857 68 310 19,3 %
Różne (tytuł II) 18 517 000 14 158 500 12 816 290 4 807 312 37,5 %
Rezerwa 6 000 000 6 000 000 -
Ogółem (z wył. zakupu) 618 552 000 578 552 000 537 855 947 49 761 639 9,3 %
Zakup nieruchomości 15 000 000 55 000 000 55 000 000 -
Suma całkowita 633 552 000 633 552 000 592 855 947 49 761 639 8,4 %
(1) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wzrost przeniesionych środków w roku 2010, w zestawieniu z rokiem 2009, wynika głównie z poniższych kategorii:

- inne wydatki związane z personelem, zwłaszcza środki na delegacje - 1,1 mln EUR,

- systemy komputerowe (tytuł II), w szczególności usługi i konsultacje zewnętrzne - 2,1 mln EUR,

- koszty tłumaczenia ustnego - 1,3 mln EUR,

- wydatki informatyczne w tytule III - 2,5 mln EUR,

- wydatki różne (tytuł II): wymiana sprzętu multimedialnego w salach konferencyjnych - 1 mln EUR.

4.5. Dochody przeznaczone na określony cel

4.5.1. Dochody zgromadzone przed 2010 r.

Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2010 r. wyniosła ogółem 41,7 mln EUR. Z tej kwoty zobowiązania zaciągnięto na 40 mln EUR, zaś 1,7 mln EUR przeniesiono na rok 2011 (tabela 14). Kwota dostępna na koniec roku budżetowego 2010 była o 70 % (4,3 mln EUR) niższa niż w 2009 r. Pomimo pozytywnej ewolucji wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel sprzed roku 2010, co do zasady wartość ta na koniec roku budżetowego powinna wynosić zero (art. 10 rozporządzenia finansowego).

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2010 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2010 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=1-2
Plan zatrudnienia

Inne wydatki związane z personelem

Budynki (tytuł II)

Systemy komputerowe (tytuł II)

Koszty tłumaczenia ustnego

Koszty podróży służbowych

Dziennik Urzędowy

Tytuł III

Różne (tytuł II)

Rezerwa

1 813 471

3 015 226

1 686 125

2 003 020

9 866 351

18 982 681

307 413

1 594 362

2 464 554

-

1 813 471

2 172 592

1 634 793

1 725 134

9 866 351

18 982 681

307 413

1 086 505

2 399 937

-

-

842 634

51 332

277 886

-

-

-

507 857

64 617

-

Ogółem 41 733 201 39 988 877 1 744 325

Kwoty dostępne na koniec 2010 r. dotyczą głównie:

- innych wydatków związanych z personelem w zakresie żłobków i świetlic - 0,7 mln EUR,

- systemy komputerowe, w szczególności usługi i konsultacje zewnętrzne - 0,3 mln EUR,

- tytuł III, pule środków na podróże służbowe delegacji w ramach WPBiO - 0,5 mln EUR.

4.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2010 r.

Dochody przeznaczone na określony cel otrzymane w 2010 r. wyniosły 32 mln EUR (tabela 15). Z tej kwoty w trakcie roku budżetowego wykorzystano 4,7 mln EUR, zaś kwota 27,3 mln EUR została przeniesiona na rok 2011 zgodnie z art. 10 rozporządzenia finansowego.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2010 r. (według kategorii)

(w EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel w 2010 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3=1-2
Plan zatrudnienia 1 230 778 1 230 778
Inne wydatki związane z personelem 1 216 173 7 865 1 208 308
Budynki (tytuł II) 978 547 356 001 622 546
Systemy komputerowe (tytuł II) 892 045 191 624 700 421
Koszty tłumaczenia ustnego 2 227 077 2 227 077
Koszty podróży służbowych 23 359 896 3 654 819 19 705 077
Dziennik Urzędowy 250 228 250 228
Tytuł III 1 038 349 49 673 988 675
Różne (tytuł II) 837 496 425 038 412 459
Rezerwa - - -
Ogółem 32 030 590 4 685 020 27 345 569

Większość (76 %) dochodów przeznaczonych na określony cel jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji (23,4 mln EUR w tytule II i 0,9 mln EUR w tytule III). Kwota 2,2 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków.

Pozostała część jest w głównej mierze związana ze zwrotem przez inne instytucje kwot przeznaczonych na rozmaite działania i systemy, takie jak udział we wspólnym systemie finansowym z Radą, wpłaty na miejsca w żłobku Rady oraz inne wpłaty i zwroty związane z administracyjnymi działaniami Rady.

______

(1) Artykuł 316 TFUE stanowi: "Wydatki Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady, Komisji, jak również Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, są przedmiotem odrębnych części budżetu, bez uszczerbku dla szczególnych zasad odnoszących się do niektórych wydatków wspólnych".

(2) Inflacja w latach 2009-2010: 2,0 %, korekta wynagrodzeń i pule środków na tłumaczenia ustne: 2,2 %.

(3) W 2009 r. rezerwę zmniejszono o 1,06 mln EUR w celu sfinansowania prac grupy refleksji.

(4) Dyrektywa (COM(2009) 126 wersja ostateczna) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych.

(5) Dok. 14329/10 FIN 428: List nr 1 w sprawie poprawek do projektu budżetu na rok 2011.

(6) W 2009 r. średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 91 %. W obu latach do odnośnych środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.

(7) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2010 r. odpowiadało to kwocie 13,2 mln EUR.

(8) Kwota netto > 250.000 EUR.

ZAŁĄCZNIK 

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2010

Pozycja budżetowa 2010 Początkowe środki 2010 Przesunięcia/Korekty 2010 Ostateczne środki 2010 Zobowiązania 2010 Płatności Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok 2011 Przeniesienie na podstawie decyzji na rok 2011 Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 304 000,00 5 000,00 309 000,00 303 917,28 303 917,28 5 082,72
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 64 000,00 1 000,00 65 000,00 62 604,48 62 604,48 2 395,52
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 27 000,00 27 000,00 8 122,56 8 122,56 18 877,44
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 13 000,00 3 000,00 16 000,00 14 000,00 12 491,04 1 509 2 000,00
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 900 000,00 900 000,00 631 333,39 314 863,29 316 470 268 666,61
1 0 0 6 Należności związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 86 000,00 9 000,00- 77 000,00 77 000,00
1 0 0 Wynagrodzenia i inne należności 1 394 000,00 1 394 000,00 1 019 977,71 701 998,65 317 979,06 374 022,29
1 0 2 0 Środki tymczasowe na zmiany wynagrodzeń 140 000,00 140 000,00 140 000,00
1 0 2 Środki tymczasowe 140 000,00 140 000,00 140 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 534 000,00 1 534 000,00 1 019 977,71 701 998,65 317 979 514 022,29
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 236 663 000,00 243 000,00- 236 420 000,00 234 278 075,99 234 278 075,99 2 141 924,01
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane ze stanowiskiem 4 862 000,00 4 862 000,00 4 300 493,74 4 300 493,74 561 506,26
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 60 026 000,00 2 050 000,00 62 076 000,00 61 536 845,88 61 536 846 539 154,12
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 365 000,00 10 365 000,00 10 130 300,75 10 129 301 1 000 234 699,25
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 246 000,00 246 000,00 130 693,16 130 693 115 306,84
1 1 0 5 Godziny nadliczbowe 2 275 000,00 2 275 000,00 1 688 320,89 1 688 320,89 586 679,11
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 5 540 000,00 2 050 000,00- 3 490 000,00 2 991 000,00 2 533 995,23 457 004,77 499 000,00
1 1 0 Wynagrodzenia i inne należności 319 977 000,00 243 000,00- 319 734 000,00 315 055 730,41 314 597 725,64 458 004,77 4 678 269,59
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku przejścia na emeryturę w interesie służby 479 000,00 157 000,00- 322 000,00 315 734,79 315 734,79 6 265,21
1 1 1 1 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 337 000,00 238 000,00 575 000,00 569 155,97 569 155,97 5 844,03
1 1 1 2 Należności byłych sekretarzy generalnych 481 000,00 81 000,00- 400 000,00 390 278,74 390 278,74 9 721,26
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 1 297 000,00 1 297 000,00 1 275 169,50 1 275 170 21 830,50
1 1 2 0 Środki tymczasowe (urzędnicy i pracownicy czasowi) 3 993 000,00 3 993 000,00 3 993 000,00
1 1 2 1 Środki tymczasowe (emeryci i personel objęty specjalnym programem emerytalnym) 17 000,00 17 000,00 17 000,00
1 1 2 Środki tymczasowe 4 010 000,00 4 010 000,00 4 010 000,00
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 325 284 000,00 243 000,00- 325 041 000,00 316 330 899,91 315 872 895,14 458 004,77 8 710 100,09
1 2 0 0 Inni pracownicy 3 970 000,00 365 000,00 4 335 000,00 4 215 499,16 4 213 681,28 1 817,88 119 500,84
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 522 000,00 450 000,00- 1 072 000,00 1 016 204,81 1 011 941,67 4 263,14 55 795,19
1 2 0 2 Staże 537 000,00 6 000,00 543 000,00 537 412,60 511 714,03 25 698,57 5 587,40
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 1 870 000,00 229 000,00 2 099 000,00 1 951 593,19 1 398 787,78 552 805,41 147 406,81
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 150 000,00 150 000-
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 8 049 000,00 8 049 000,00 7 720 709,76 7 136 124,76 584 585,00 328 290,24
1 2 2 Środki tymczasowe 69 000,00 69 000,00 69 000,00
1 2 2 Środki tymczasowe 69 000,00 69 000,00 69 000,00
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 8 118 000,00 8 118 000,00 7 720 709,76 7 136 124,76 584 585,00 397 290,24
1 3 0 0 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu

1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe

200 000,00 1 728 000,00 200 000,00 1 728 000,00 182 763,68 1 590 032,75 170 287,08 905 562,42 12 476,60 684 470,33 17 236,32 137 967,25
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 1 928 000,00 1 928 000,00 1 772 796,43 1 075 849,50 696 946,93 155 203,57
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach

1 3 1 1 Kontakty towarzyskie między pracownikami

1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych

1 3 1 3 Inne wydatki socjalne

40 000,00 

119 000,00

110 000,00

66 000,00

1 000,00- 43 730,00

42 730,00-

39 000,00 

162 730,00

67 270,00

66 000,00

39 000,00

159 401,09

66 550,00

65 592,75

35 284,78

134 401,09

33 999,06

65 274,45

3 715,22 25 000,00

32 550,94

318

3 328,91 720,00 407,25
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 335 000,00 335 000,00 330 543,84 268 959,38 61 584,46 4 456,16
1 3 2 0 Służba medyczna

1 3 2 1 Restauracje i stołówki

1 3 2 2 Żłobki i świetlice

471 000,00

1 100 000,00

2 037 000,00

471 000,00

1 100 000,00

2 037 000,00

385 016,27

927 000,00

1 951 085,00

249 161,47

905 737,72

1 726 244,30

135 854,80

21 262,28

224 840,70

85 983,73

173 000,00

85 915,00

1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 608 000,00 3 608 000,00 3 263 101,27 2 881 143,49 381 957,78 344 898,73
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady

1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską

6 275 000,00 400 000,00 170 000,00- 170 000,00 6 105 000,00 570 000,00 5 528 305,51 570 000,00 3 930 532,11 460 738,42 1 597 773,40 109 261,58 576 694,49
1 3 3 Delegacje 6 675 000,00 6 675 000,00 6 098 305,51 4 391 270,53 1 707 034,98 576 694,49
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące pracowników związanych z instytucją 12 546 000,00 12 546 000,00 11 464 747,05 8 617 222,90 2 847 524,15 1 081 252,95
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją 347 482 000,00 243 000,00- 347 239 000,00 336 536 334,43 332 328 241,45 4 208 092,98 10 702 665,57
2 0 0 0 Czynsze 4 332 000,00 81 000,00- 4 251 000,00 4 120 141,93 4 115 644,24 4 497,69 130 858,07
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 15 000 000,00 40 000 000,00 55 000 000,00 55 000 000,00 55 000 000,00
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 4 160 000,00 900 000,00- 3 260 000,00 2 644 631,72 756 012,37 1 888 619,35 615 368,28
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 197 000,00 2 197 000,00 1 469 302,65 189 971,34 1 279 331,31 727 697,35
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i wyposażeniem budynków 603 000,00 603 000,00 510 778,00 198 351,73 312 426,27 92 222,00
2 0 0 Budynki 26 292 000,00 39 019 000,00 65 311 000,00 63 744 854,30 60 259 979,68 3 484 874,62 1 566 145,70
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 14 378 000,00 1 411 500,00 15 789 500,00 15 686 213,27 11 557 442,46 4 128 770,81 103 286,73
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 5 086 000,00 914 500,00- 4 171 500,00 4 132 686,71 2 874 711,85 1 257 974,86 38 813,29
2 0 1 2 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 8 410 000,00 367 000,00 8 777 000,00 8 650 819,12 7 592 837,65 1 057 981,47 126 180,88
2 0 1 3 Ubezpieczenie 205 000,00 5 000,00- 200 000,00 179 772,02 179 772,02 20 227,98
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 546 000,00 193 000,00- 353 000,00 313 337,31 159 646,70 153 690,61 39 662,69
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 28 625 000,00 666 000,00 29 291 000,00 28 962 828,43 22 364 410,68 6 598 417,75 328 171,57
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i kosztydodatkowe 54 917 000,00 39 685 000,00 94 602 000,00 92 707 682,73 82 624 390 10 083 292 1 894 317,27
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 7 925 000,00 512 100,00 8 437 100,00 8 419 553,11 4 489 279,57 3 930 273,54 17 546,89
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 17 996 000 540 100,00- 17 455 900,00 17 350 546,20 10 384 878,17 6 965 668,03 105 353,80
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 4 953 000,00 1 278 000,00- 3 675 000,00 3 651 831,98 2 570 161,49 1 081 670,49 23 168,02
2 1 0 3 Telekomunikacja 4 643 000,00 738 000,00- 3 905 000,00 3 896 255,14 2 223 567,99 1 672 687,15 8 744,86
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 35 517 000,00 2 044 000,00- 33 473 000,00 33 318 186,43 19 667 887,22 13 650 299,21 154 813,57
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 1 259 000,00 260 000,00- 999 000,00 909 415,80 183 652,08 725 763,72 89 584,20
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 20 000,00 10 000,00 30 000,00 25 062,75 16 725,01 8 337,74 4 937,25
2 1 1 Umeblowanie 1 279 000,00 250 000,00- 1 029 000,00 934 478,55 200 377,09 734 101,46 94 521,45
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 635 000,00 1 096 000,00- 1 539 000,00 1 379 202,73 267 287,66 1 111 915,07 159 797,27
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane

z eksploatacją oraz rozbudową instalacji i wyposażenia technicznego

45 000,00 45 000,00 45 000,00 36 340,04 8 659,96
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa instalacji i wyposażenia technicznego 682 000,00 174 000,00- 508 000,00 443 357,53 312 342,20 131 015,33 64 642,47
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 3 362 000,00 1 270 000,00- 2 092 000,00 1 867 560,26 615 969,90 1 251 590,36 224 439,74
2 1 3 1 Zakup i wymiana parku samochodowego 70 000,00 70 000,00-
2 1 3 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 486 000,00 246 000,00- 240 000,00 213 787,30 185 454,49 28 332,81 26 212,70
2 1 3 3 Plan mobilności 430 000,00 175 000,00- 255 000,00 255 000,00 155 129,39 99 870,61
2 1 3 Transport 986 000,00 491 000,00- 495 000,00 468 787,30 340 583,88 128 203,42 26 212,70
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 41 144 000,00 4 055 000,00- 37 089 000,00 36 589 012,54 20 824 818,09 15 764 194,45 499 987,46
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych 36 792 000,00 5 084 240,00- 31 707 760,00 24 823 821,00 24 823 821,00 6 883 939,00
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 175 000,00 138 000,00 313 000,00 313 000,00 177 035,77 135 964,23
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 92 740 000,00 27 485 260,00- 65 254 740,00 56 155 695,42 50 072 989,42 6 082 706,00 9 099 044,58
2 2 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 2 088 000,00 151 333,67- 1 936 666,33 1 879 083,92 1 393 795,10 485 288,82 57 582,41
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 3 956 000,00 1 897 166,33- 2 058 833,67 2 049 275,39 1 400 181 649 095 9 558,28
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 912 000,00 25 000,00 937 000,00 647 260,53 607 272,40 39 988,13 289 739,47
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 136 663 000,00 34 455 000- 102 208 000,00 85 868 136,26 78 475 094,35 7 393 041,91 16 339 863,74
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 883 000,00 30 000,00 913 000,00 889 564,60 650 975,90 238 588,70 23 435,40
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 5 115 000,00 700 000,00- 4 415 000,00 4 415 000,00 2 003 038,48 2 411 961,52
2 2 1 2 Publikacje ogólne 560 000,00 560 000,00 401 996,54 160 482,50 241 514,04 158 003,46
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 1 495 000,00 155 000,00- 1 340 000,00 1 034 140,07 853 471,86 180 668,21 305 859,93
2 2 1 Informacja 8 053 000,00 825 000,00- 7 228 000,00 6 740 701,21 3 667 968,74 3 072 732,47 487 298,79
2 2 2 1 Nowy Jork 345 000,00 345 000,00 314 968,07 285 678,51 29 289,56 30 031,93
2 2 2 2 Genewa 117 000,00 117 000,00 116 999,99 104 945,69 12 054,30 0,01
2 2 2 Biura łącznikowe 462 000,00 462 000,00 431 968,06 390 624,20 41 344 30 031,94
2 2 3 0 Materiały biurowe 1 254 000,00 199 000,00- 1 055 000,00 1 019 509,03 506 924,23 512 584,80 35 490,97
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 170 000,00 39 000,00- 131 000,00 131 000,00 94 938,24 36 061,76
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 40 000,00 10 000 50 000,00 27 000,00 27 000,00 23 000,00
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 45 000,00 45 000,00 30 700,00 23 454,41 7 245,59 14 300,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600 000,00 108 000,00- 492 000,00 492 000,00 426 721,33 65 278,67
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 250 000,00 1 000,00- 249 000,00 198 966,08 166 170,53 32 795,55 50 033,92
2 2 3 Wydatki różne 2 359 000,00 337 000,00- 2 022 000,00 1 899 175,11 1 218 208,74 680 966,37 122 824,89
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne 147 537 000,00 35 617 000,00- 111 920 000,00 94 939 980,64 83 751 896,03 11 188 084,61 16 980 019,36
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 243 598 000,00 13 000 243 611 000,00 224 236 675,91 187 201 104,48 37 035 571,43 19 374 324,09
3 0 0 0 Świadczenia dla oddelegowanych krajowych ekspertów wojskowych 7 100 000,00 200 000,00 7 300 000,00 7 097 900,74 6 946 086,94 151 813,80 202 099,26
3 0 0 1 Świadczenia dla ekspertów krajowych oddelegowanych w ramach EPBiO/ WPZiB 2 300 000,00 28 500,00 2 328 500,00 2 274 192,69 2 252 562,41 21 630,28 54 307,31
3 0 0 2 Doradcy specjalni w zakresie EPBiO/ WPZiB 179 000,00 1 500,00 180 500,00 177 186,58 177 186,58 3 313,42
3 0 0 Inni pracownicy i osoby z zewnątrz 9 579 000,00 230 000 9 809 000,00 9 549 280,01 9 375 835,93 173 444,08 259 719,99
3 0 1 0 Delegacje 1 380 000,00 1 380 000,00 1 380 000,00 917 384,17 462 616
3 0 1 1 Doskonalenie zawodowe 20 000,00 20 000,00 16 359,00 16 359,00 3 641,00
3 0 1 Inne wydatki związane z personelem 1 400 000,00 1 400 000,00 1 396 359,00 933 743,17 462 615,83 3 641,00
Ogółem rozdział 3 0 - Personel 10 979 000,00 230 000,00 11 209 000,00 10 945 639,01 10 309 579,10 636 059,91 263 360,99
3 1 0 0 Czynsze 4 821 000,00 117 000,00- 4 821 000,00 4 668 134,43 4 647 970,87 20 163,56 152 865,57
3 1 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 255 000,00 138 000,00 10 157,65 6 579,24 3 578,41 127 842,35
3 1 0 4 Prace związane z zabezpieczeniem 355 000,00 355 000,00 35 210,34 1 598,01 33 612,33 319 789,66
3 1 05 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i wyposażeniem budynków 5 000,00 5 000,00 5 000,00
3 1 0 Budynki 5 436 000,00 117 000,00- 5 319 000,00 4 713 502,42 4 656 148,12 57 354,30 605 497,58
3 1 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 810 000,00 95 000,00 905 000,00 847 668,01 655 326 192 342 57 331,99
3 1 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 558 000,00 22 000,00 580 000,00 579 500,00 432 288,96 147 211,04 500,00
3 1 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 1 938 000,00 1 938 000,00 1 938 000,00 1 722 671,44 215 328,56
3 1 1 3 Ubezpieczenie 13 000,00 13 000,00 10 109,62 10 109,33 0 2 890,38
3 1 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 48 000,00 48 000,00 27 789,89 12 494,17 15 295,72 20 210,11
3 1 1 Wydatki związane z budynkami 3 367 000,00 117 000 3 484 000,00 3 403 067,52 2 832 889,70 570 178 80 932,48
Ogółem rozdział 3 1 - Budynki i koszty dodatkowe 8 803 000,00 8 803 000,00 8 116 569,94 7 489 037,82 627 532 686 430,06
3 2 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 6 700 000,00 716 000,00- 5 984 000,00 4 006 600,64 1 481 362,41 2 525 238,23 1 977 399,36
3 2 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 5 600 000,00 54 000,00- 5 546 000,00 4 787 888,02 1 729 566,48 3 058 321,54 758 111,98
3 2 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 750 000,00 618 000,00 1 368 000,00 1 317 787,89 788 001,84 529 786,05 50 212,11
3 2 0 3 Telekomunikacja 1 700 000,00 152 000,00 1 852 000,00 1 802 095,45 851 969,90 950 125,55 49 904,55
3 2 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 14 750 000,00 14 750 000,00 11 914 372,00 4 850 900,63 063 471,37 2 835 628,00
3 2 1 Umeblowanie 100 000,00 100 000,00 56 096,35 390,35 55 706,00 43 903,65
3 2 1 Umeblowanie 100 000,00 100 000,00 56 096,35 390,35 55 706 43 903,65
Ogółem rozdział 3 2 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 14 850 000,00 14 850 000,00 11 970 468,35 4 851 290,98 7 119 177,37 2 879 531,65
3 3 0 0 Koszty podróży służbowych 883 000,00 883 000,00 322 721,00 322 721,00 560 279,00
3 3 0 1 Inne koszty podróży służbowych 15 000,00 15 000,00 15 000,00 10 765,07 4 234,93
3 3 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 25 000,00 13 000,00 38 000,00 38 000,00 29 369,13 8 630,87
3 3 0 4 Wydatki administracyjne związane z podróżami 20 000,00 13 000,00- 7 000,00 7 000,00
3 3 0 5 Różne wydatki związane z posiedzeniami 20 000,00 20 000,00 15 525,00 12 986,39 2 538,61 4 475,00
3 3 0 Posiedzenia i konferencje 963 000,00 963 000,00 391 246,00 375 841,59 15 404,41 571 754,00
3 3 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 179 000 179 000,00 178 534,87 169 618,34 8 916,53 465,13
3 3 1 1 Publikacje ogólne 90 000,00 20 000,00- 70 000,00 56 263,09 29 909,69 26 353,40 13 736,91
3 3 1 2 Informacje i akcje o charakterze publicznym 55 000,00 20 000 75 000,00 59 154,50 42 933,40 16 221,10 15 845,50
3 3 1 Informacja 324 000,00 324 000,00 293 952,46 242 461,43 51 491,03 30 047,54
3 3 2 2 Inne wydatki operacyjne 20 000,00 20 000,00 11 204,10 11 204 8 795,90
3 3 2 Wydatki różne 20 000,00 20 000,00 11 204,10 11 204 8 795,90
Ogółem rozdział 3 3 - Wydatki operacyjne 1 307 000,00 1 307 000,00 696 402,56 629 507,12 66 895,44 610 597,44
OGÓŁEM TYTUŁ 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję zadań specjalnych 35 939 000,00 230 000,00 36 169 000,00 31 729 079,86 23 279 415,02 8 449 664,84 4 439 920,14
4 0 0 2 Specjalni doradcy 161 000,00 161 000,00 77 940,36 77 940,36 83 059,64
4 0 0 Pozostały personel i pracownicy zewnętrzni 161 000,00 161 000,00 77 940,36 77 940 83 059,64
Ogółem rozdział 4 0 - Personel 161 000,00 161 000,00 77 940,36 77 940 83 059,64
4 3 0 0 Koszty podróży członków grupy refleksji 142 000,00 142 000,00 142 000,00 74 987,72 67 012,28
4 3 0 1 Koszty podróży ekspertów zewnętrznych 15 000,00 15 000,00 15 000,00 14 360,59 639,41
4 3 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 120 000,00 15 000,00- 105 000,00 72 044,00 72 044,00 32 956,00
4 3 0 3 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 10 000,00 10 000,00 10 000,00 9 341,73 658,27
4 3 0 Posiedzenia i konferencje 272 000,00 272 000,00 239 044,00 170 734,04 68 309,96 32 956,00
4 3 1 1 Publikacje ogólne 60 000,00 60 000,00 36 872,81 36 872,81 23 127,19
4 3 1 2 Informacje i akcje o charakterze publicznym 10 000,00 10 000,00 10 000,00
4 3 1 Informacja 70 000,00 70 000,00 36 872,81 36 872,81 33 127,19
4 3 2 2 Inne wydatki operacyjne 30 000,00 30 000,00 30 000,00
4 3 2 Wydatki różne 30 000,00 30 000,00 30 000,00
Ogółem rozdział 4 3 - Wydatki operacyjne 372 000,00 372 000,00 275 916,81 207 606,85 68 309,96 96 083,19
OGÓŁEM TYTUŁ 4 - Wydatki związane z grupą refleksji 533 000,00 533 000,00 353 857,17 285 547,21 68 309,96 179 142,83
1 0 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
TYTUŁ 1 0 - Inne wydatki 6 000 000,00 6 000 000,00 6 000 000,00
BUDŻET OGÓŁEM 633 552 000,00 633 552 000,00 592 855 947,37 543 094 308,16 49 761 639,21 40 696 052,63

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024