Ugody zamiast procesów

28 czerwca 2018 r. przed Sądem Okręgowym w Nowym Sączu Rzecznik Praw Pacjenta podpisał ugodę opiewającą na kwotę 80.000 zł i tym samym zakończył powództwo cywilne, które wytoczył na prawach prokuratora na rzecz byłej pacjentki szpitala w Gorlicach. W pozwie, Rzecznik domagał się zasądzenia na rzecz pacjentki kwoty 100.000 zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę powstałą na skutek naruszenia prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, udzielanych z należytą starannością. Nieprawidłowości polegały na braku nadzoru lekarskiego, jak również biernej postawie lekarza podczas porodu pacjentki.

 

Szansa na ugodę w procesie za odmowę aborcji czytaj tutaj>>

Czytaj w SIP LEX: Postępowanie w razie wystąpienia pacjenta z roszczeniem odszkodowawczym >

26 lipca 2018 r. przed Sądem Rejonowym dla Wrocławia-Krzyków (sygn. akt VI Co 494/18) została podpisana ugoda kończąca spór pomiędzy szpitalem oraz jego ubezpieczycielem, a pacjentem. Tytułem zaspokojenia roszczeń wynikających ze zdarzenia medycznego, zakład ubezpieczeń zapłacił kwotę 200.000 zł.

Czytaj też: Szpital zapłaci odszkodowanie za pozostawienie chusty w brzuchu >

Ugoda wyczerpała także roszczenia pacjenta z tytułu naruszenia praw pacjenta, dochodzone na jego rzecz przez Rzecznika Praw Pacjenta na prawach prokuratora w postępowaniu zawisłym przed Sądem Okręgowym we Wrocławiu (XII C 447/18). Naruszenie praw pacjenta sprowadzało się do naruszenia przez szpital praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz do wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego. Przed wytoczeniem powództwa przez Rzecznika Praw Pacjenta, zakład ubezpieczeń wypłacił pacjentowi odpowiednią kwotę tytułem zadośćuczynienia na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego.

 


Natomiast 11 października 2018 r. przed Sądem Rejonowym Szczecin-Prawobrzeże i Zachód Rzecznik zawarł ugodę w wysokości 15.000 zł tytułem zadośćuczynienia za krzywdę wynikłą na skutek naruszenia praw pacjenta. Organ domagał się zasądzenia na rzecz pacjentki kwoty 30.000 zł. Szpital naruszył prawo pacjentki do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością oraz do poszanowania intymności i godności. Naruszenie praw pacjenta polegało na obecności podczas zabiegu osób trzecich, niebędących lekarzem i pielęgniarką.

– Coraz większa liczba szpitali decyduje się na ugodowe rozwiązywanie spraw, w miejsce długiego i kosztownego procesu. Niewątpliwie, takie podejście jest korzystne nie tylko dla podmiotów leczniczych, ale przede wszystkim dla samych pacjentów, którzy mogą przeznaczyć uzyskane środki na dalsze leczenie czy też rehabilitację – mówi rzecznik praw pracjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w SIP LEX:

Przegląd orzecznictwa sądów cywilnych w sprawach dotyczących zakażeń szpitalnych >

Ochrona praw i dóbr osobistych pacjenta >

Zasady orzekania obowiązku naprawienia szkody i odszkodowania na rzecz pacjenta >

Odpowiedzialność cywilna lekarzy i placówek medycznych w świetle orzecznictwa >

Postępowanie przed wojewódzkimi komisjami do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych >