Organ samorządu aptekarskiego, wypowiadając się odnośnie nazwy apteki i ewentualnego naruszenia w nazwie zakazu reklamy aptek, nie wchodzi w kompetencje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Stanął również na stanowisku, że opinia organu samorządu aptekarskiego wydawana w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki nie ogranicza się jedynie do spraw z zakresu rękojmi należytego prowadzenia apteki.

19 marca 2014 roku w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie rozpatrywana była skarga, którą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Farmacja Polska Apteki Główne złożyła przeciwko Naczelnej Radzie Aptekarskiej. Spór dotyczył opinii wydawanej przez organy samorządowe w ramach postępowania w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przed wojewódzkim inspektorem farmaceutycznym.

Podstawą skargi  Farmacja Polska Apteki Główne sp. z o.o. uczyniła między innymi  zarzut naruszenia art. 7 ustawy z 19 kwietnia 1991 roku o izbach aptekarskich (Dz.U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856) poprzez niewłaściwą wykładnię oraz błędne przyjęcie, że w zakres kompetencji samorządu zawodowego aptekarzy wchodzi nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących zakazu prowadzenia działalności reklamowej aptek, art. 94a ust. 2 ustawy z 6 września 2001 roku  - Prawo farmaceutyczne (Dz. U z 2008 r. Nr 45, poz. 271) poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że wydanie opinii w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki może obejmować również badanie kwestii podlegających nadzorowi wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego (reklama w nazwie apteki) oraz art. 94a ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne polegające na niewłaściwej wykładni tego przepisu oraz błędnym przyjęciu, że nazwa apteki może stanowić jednocześnie reklamę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę i uznał, że organy samorządowe mają prawo wypowiadać się w ramach postępowania o wydanie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej we wszystkich sprawach mieszczących się w zakresie ich właściwości, a nie jedynie w kwestii, czy osoba wskazana na kierownika apteki daje rękojmię należytego prowadzenia apteki, czy też nie.

Sąd uznał też, że organ samorządowy, wypowiadając się odnośnie nazwy apteki i ewentualnego naruszenia w nazwie art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne, nie wchodzi w kompetencje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego i nie narusza obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Oprac. Magdalena Okoniewska