Radziewicz-Winnicki odpowiadał w czwartek 5 l utego 2015 w Sejmie na pytanie posłów Marka Rząsy i Czesława Czechyry z PO o możliwość wprowadzenia powszechnego szczepienia przeciwko pneumokokom i meningokokom. Dziś nie są one obowiązkowe dla wszystkich dzieci.

Rząsa wskazywał, że szczepionki przeciw pneumokokom (dwoinkom zapalenia płuc) oraz meningokokom (dwoinkom zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych) chronią przed zachorowaniem nie tylko zaszczepioną osobę, ale też - w przypadku powszechnego stosowania - dają tzw. efekt populacyjny. Oznacza to, że przed szerzeniem się szczepów chorobotwórczych chronione są również osoby nieszczepione.

Czytaj: Kalendarz szczepień na rok 2015: szczepienia obowiązkowe i zalecane ze zmianami >>>

Wiceminister przyznał, że program szczepień ochronnych jest w Polsce węższy niż w innych krajach europejskich. Zaznaczył, że wynika to między innymi - ocenianej jako stabilna - sytuacji epidemiologicznej w Polsce.

Wskazał, że od 2011 roku rozszerzono obowiązek szczepienia przeciwko pneumokokom na dzieci urodzone przed 37. tygodniem ciąży i na te z masą urodzeniową poniżej 2,5 kg. Wskazania medyczne do szczepienia dzieci do 5. roku życia, ze względu na większą groźbę powikłań, rozszerzono z kolei o takie jednostki chorobowe jak przewlekłe choroby serca, choroby metaboliczne, cukrzyca i przewlekłe choroby płuc, między innymi astmę.

Łączny koszt szczepionek stosowanych dziś w profilaktyce pneumokokowej to rocznie ok. 20 mln zł.

Jak dodał, uwzględniając sytuację epidemiologiczną Polski, szczególnie uzasadniona jest dostępność do profilaktyki przeciwko patogenom charakteryzującym się wysokim współczynnikiem zapadalności i śmiertelności bądź nosicielstwa, które wskazuje WHO i eksperci krajowi jako priorytet polityki zdrowotnej.

- Za taki priorytet uważa się szczepienia przeciwko pneumokokom dla wszystkich dzieci nowo narodzonych i taki jest docelowy model kalendarza szczepień, nad którym pracujemy - powiedział.

Dodał, że ze względu na wysoką aktywność meningokoków w zakażeniach odnotowywanych w Polsce priorytetowe jest też rozszerzenie wykazu szczepień obowiązkowych także o szczepienie przeciwko tym patogenom.

Radziewicz-Winnicki zwrócił uwagę, że pozytywne efekty dają programy szczepień realizowane przez samorządy. Jako przykład podał Kielce, gdzie ze środków władz lokalnych populacyjne szczepienia wprowadzono w latach 2006-2008.

- Widać redukcję o 60 procent hospitalizacji spowodowanych potwierdzonym zapaleniem płuc u dzieci do 1. roku życia i o 23 procent u dzieci od 2. do 4. roku życia oraz zmniejszenie o 85 procent ostrych zapaleń ucha środkowego u dzieci szczepionych. Dzięki masowym szczepieniom osiągnięto zmniejszenie o 40 procent częstości występowania zapaleń płuc leczonych ambulatoryjnie i odnotowano 40-procentowy spadek częstości wizyt ambulatoryjnych i zalecanych antybiotykoterapii spowodowanych ostrym zapaleniem ucha środkowego - wyliczał.



 

Podkreślił, że powszechne, populacyjne szczepienia przeciwko meningokokom i pneumokokom są więc jedną z najlepszych inwestycji w zdrowie obywateli.
- Głęboko wierzę, że dzięki pomocy wysokiej izby uda nam się poprawić polski kalendarz szczepień - powiedział.

Jak dodał, z inicjatywy posłów PO rozważane jest przygotowanie projektu ustawy nowelizującej zasady szczepienia w Polsce w taki sposób, że szczepienia finansowane byłyby nie z budżetu państwa, a przez NFZ. Jednocześnie zachowana miałaby być struktura dystrybucji szczepionek i koncepcja kalendarza szczepień obowiązkowych, który jest realizowany przez POZ pod rygorem obowiązku nałożonego na obywatela z mocy ustawy.

Wiceprzewodnicząca sejmowej komisji zdrowia Alicja Dąbrowska (PO) powiedziała, że projekt noweli został skierowany do zaopiniowania przez resort zdrowia. Wyjaśniła, że dzięki proponowanym zmianom obowiązkowymi szczepieniami przeciwko pneumokokom i meningokokom objęte byłyby dzieci do 3. roku życia. Możliwe byłoby też wprowadzenie powszechnych szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV).

Szczepienia obowiązkowe odbywają się zgodnie z programem szczepień, który ogłasza Główny Inspektor Sanitarny. Koszty zakupu szczepionek do przeprowadzania obowiązkowych szczepień ochronnych finansowane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister zdrowia.

Oprócz szczepień obowiązkowych są także szczepienia zalecane. Wykaz szczepień zalecanych dla określonych grup osób z uwagi na wiek, stan zdrowia, sytuację epidemiologiczną występującą na danym terenie oraz przemieszczanie się poza granice Polski określa w drodze rozporządzenia minister zdrowia. Koszty zakupu preparatów do szczepień zalecanych ponosi osoba poddająca się szczepieniu. (pap)