Żeby osoby z niepełnosprawnością mogły zostać zaszczepione bez rejestracji, muszą zgłosić się do powszechnego punktu szczepień (a nie populacyjnego).

Jak znaleźć punkt szczepień dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych?

  1.     Wejdź na stronę gov.pl/szczepimy się w zakładkę z mapą punktów szczepień.
  2.     Poniżej wyszukiwarki znajdziesz dwa filtry z typem punktów - populacyjnym i powszechnym.
  3.     Wybierz typ: powszechny.

Szczepienie nie tylko w punkcie szczepień powszechnych

Szczepienia będą mogły odbywać się również m.in. w:

  •     środowiskowych domach i klubach samopomocy,
  •     warsztatach terapii zajęciowej,
  •     zakładach aktywności zawodowej,
  •     centrach i klubach integracji społecznej.

Chodzi o ułatwienie dostępu do szczepień dla osób, które ze względu na niepełnosprawność mogłyby mieć problem z dotarciem do punktu szczepień. Będą mogły z nich skorzystać osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami, ich opiekunowie oraz pracownicy tych placówek.

Proces zbierania zgłoszeń do szczepień powinien zorganizować kierownik podmiotu, którego uczestnicy wyrazili chęć zaszczepienia się przeciw COVID-19.

Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły być również objęte szczepieniami przez w innych miejscach, np. mobilnych jednostkach szczepiących oraz w drive thru.

Ze względu na liczbę szczepionych osób, powszechny punkt szczepień będzie mógł dokonywać zamówień uzupełniających w RARS w zależności od indywidualnych potrzeb placówki w tym zakresie.

Dostępność w punktach szczepień dla osób ze szczególnymi potrzebami

Wydane zostały również wytyczne dotyczące dostępności w punktach szczepień dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

W obszarze dostępności architektonicznej dotyczą zapewnienia przede wszystkim:

  •     wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych budynków – dostępu do budynku i możliwości poruszania się po nim osób na wózku, osób korzystających z kul, lasek i innych pomocy ortopedycznych, osób starszych, a także osób z wózkami dziecięcymi, mających różne problemy z poruszaniem się;
  •     informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy, np. poprzez udzielanie informacji głosowej o rozkładzie pomieszczeń i dokładniejszej lokalizacji punktu szczepień;
  •     wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego – w przypadku braku możliwości wejścia do budynku z psem asystującym, zapewnienia takiej organizacji punktu, aby umożliwić danej osobie zaszczepienie się.

W obszarze dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej wytyczne dotyczą zapewnienia w szczególności:

  •     dostępności strony internetowej zgodnie ze standardem WCAG 2.1, w tym umieszczenia na niej informacji w tekście łatwym do czytania (ETR) - m.in dla osób z niepełnosprawnością intelektualną;
  •     obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, np. usługi tłumacza polskiego języka migowego, bądź tłumacza polskiego języka migowego on-line, urządzeń lub innych środków technicznych (np. pętli indukcyjnych) do obsługi osób słabosłyszących;
  •     usługi asystenta osoby z niepełnosprawnością, który m.in. wspomoże osobę z dysfunkcją wzroku w wypełnieniu kwestionariusza kwalifikacyjnego do szczepienia.

Jeśli ze względu na obiektywne uwarunkowania w punktach nie ma możliwości zapewnienia dostępności we wskazanych powyżej obszarach, osobom ze szczególnymi potrzebami należy zapewnić tzw. dostęp alternatywny. Może on polegać na zapewnieniu wsparcia innej osoby lub wsparcia technicznego, a także na zmianie organizacji punktu szczepień w taki sposób, aby umożliwić osobie z niepełnosprawnością zaszczepienie się.

Czytaj też: Szczepimy miliony, a ustawy o funduszu kompensacyjnym - brak >