Autorzy podkreślają, że każda z tych ścieżek ma na celu nie tylko zagwarantowanie lepszego funkcjonowania organizacji, ale także sprawienie, aby świadczone usługi były jak najlepiej oceniane pod kątem jakości przez ostatecznego adresata – pacjenta. 

Publikacja koncentruje się więc na dokonaniu charakterystyki zintegrowanego systemu zarzadzania jakości, ze szczególnym uwzględnieniem normy ISO 9001 oraz wskazaniu istotnej roli konsumenta (pacjenta) jako ostatecznego weryfikatora jakości. 

Książka składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym wyjaśniona została istota jakości oraz zwrócono uwagę zarówno na interdyscyplinarny charakter tego pojęcia. W rozdziale tym dokonano także charakterystyki koncepcji total quality management (TQM).

Przedmiotem rozważań rozdziału drugiego jest jakość usług medycznych. Zinterpretowano w nim wielopłaszczyznowość tego zagadnienia. Przeprowadzone rozważania dotyczyły postrzegania jakości z perspektywy personelu medycznego, pacjenta oraz instytucji pośredniczących w redystrybucji środków finansowych.

Rozdział trzeci poświęcony został koncepcji marketingu relacyjnego i jego roli w kształtowaniu jakości usług medycznych. Scharakteryzowano tutaj uwarunkowania i rolę relacji profesjonalista (lekarz, pielęgniarka) – pacjent oraz wskazano na znaczenie wzajemnych powiązań w budowaniu strategii doskonalenia obsługi. 

Publikacja zwraca uwagę na możliwość wypracowania kultury usługowej w podmiocie leczniczym oraz wskazuje, jak te zachodzące u podstaw (w świadczeniach medycznych) zmiany powinny wpływać na zasady kształtowania polityki zdrowotnej. 

W rozdziale czwartym przedstawiono istotę systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2008. Szczególną uwagę zwrócono na proces wdrażania systemu i korzyści wynikające z certyfikacji.

Autorzy podkreślają, że inspiracją do powstania opracowania stały się wykłady z zakresu zarządzania przez jakość oraz z marketingu usług medycznych, które były prowadzone na wielu uczelniach wyższych. Ostateczna wersja książki wiele zawdzięcza ogromnemu zainteresowaniu słuchaczy na szkoleniach i wykładach tematycznych prowadzonych na terenie całego kraju.

W książce przedstawiono zagadnienia związane z wdrażaniem systemu zarządzania jakością oraz możliwością jego integracji z innymi systemami zarządzania, z uwzględnieniem najnowszych zmian w prawie dotyczących nowelizacji systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO 9001:2015. 

W opracowaniu omówiono między innymi charakterystykę koncepcji total quality management (TQM), percepcję jakości usług medycznych, znaczenie relacji profesjonalista-pacjent w kształtowaniu jakości usług medycznych, istotę systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001:2008 a także proces wdrażania systemu i korzyści wynikające z certyfikacji.

Publikacja przeznaczona jest dla pracowników podmiotów leczniczych - przede wszystkim kadry zarządzającej i personelu medycznego. 

Książka dostępna jest w Księgarni Profinfo.

O autorach
Monika Dobska, Paweł Dobski
– doktorzy habilitowani nauk ekonomicznych, profesorowie nadzwyczajni Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, pracownicy UEP oraz wykładowcy na wielu uczelniach wyższych. Audytorzy wiodących systemów zarządzania jakością (certyfi kacja IRCA). Prowadzą szkolenia i warsztaty dla podmiotów leczniczych w zakresie systemów zarządzania jakością. Autorzy publikacji poświęconych tematyce marketingowej.