To rywalizacja pomiędzy grupami studentów w symulowanych scenariuszach klinicznych. Pacjentami były nowoczesne symulatory medyczne. Zawody już po raz czwarty zorganizował w swoim świetnie wyposażonym Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej Śląski Uniwersytet Medyczny (SUM) w Katowicach. Możliwości centrum pozwalają na odtworzenie zróżnicowanych warunków, w jakich przyjdzie działać przyszłym lekarzom.
 
Podczas poniedziałkowych zawodów uczestnicy musieli pomóc zakładnikowi z ostrym atakiem astmy, który był przetrzymywany na strzelnicy sportowej. Podczas policyjnej akcji ranny został także napastnik, który również wymagał interwencji zespołu. Drugim zadaniem było odebranie porodu fizjologicznego w szpitalu, a trzecim - zaopatrzenie pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym, który został tam przywieziony przez zespół ratownictwa medycznego z objawami duszności i krwioplucia.
 
Potem na zawodników czekało jeszcze zadanie specjalne – sztafeta medyczna, w której zawodnicy musieli w jak najkrótszym czasie wykonać określone procedury: intubację, zszycie rany, resuscytację oraz zabezpieczenie pacjenta urazowego.
 
 
Zwyciężył zespół w składzie: Dawid Marciniak (V rok, kierunek lekarski, Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu), Adrianna Jagosz, Szymon Goliński, Oliver Firszt (IV rok, kierunek lekarski, Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu), Adam Pawiński (III rok, ratownictwo medyczne, Wydział Lekarski z Oddziałem Lekarsko-Dentystycznym w Zabrzu).
 
II miejsce przypadło w udziale zespołowi z Wydziału Lekarskiego w Katowicach w składzie: Katarzyna Rybczyk, Barbara Kucharska, Paulina Sobczyk, Jakub Słoka, Marek Jędrzejek (V rok, kierunek lekarski, Wydział Lekarski w Katowicach). III miejsce zajęli również reprezentanci Wydziału Lekarskiego w Katowicach: Julia Gonciarz, Izabela Klajnowicz, Amanda Robek, Ada Prokop, Jakub Żak (V rok, kierunek lekarski, Wydział Lekarski w Katowicach).
 
- Zawody są doskonałym sposobem na sprawdzenie swoich umiejętności. Przygotowane przez zespół ekspertów zadania wymagają od studentów nie tylko wiedzy medycznej, ale także umiejętności pracy w zespole i pod wypływem stresu – powiedziała prorektor uczelni ds. studiów i studentów profesor Joanna Lewin-Kowalik.
 
Rozwiązanie zadań przygotowanych przez grono specjalistów wymagało od studentów wykazania się nie tylko zdobytą wiedzą, ale także sprytem i pomysłowością.
 
- Zadania są zupełnie inne niż podczas zwykłych zajęć symulacyjnych. To jest dla nas test, możemy sprawdzić co już umiemy, a gdzie jeszcze mamy braki. Uczymy się także pracy w grupie, umiejętności przekazywania sobie informacji i wspólnego działania – oceniła studentka V roku kierunku lekarskiego Julia Gonciarz.
 
Konkurencje, z którymi zmierzą się zawodnicy, do ostatniej chwili są ściśle strzeżoną tajemnicą. W poprzednich latach drużyny musiały między innymi pomóc dziecku, które zatruło się lekami, pacjentowi z zawałem serca oraz przeprowadzić prawidłową segregację rannych, którzy ucierpieli w wypadku masowym.
 
Eksperci oceniają zarówno podejście do „pacjenta”, trafność podejmowanych decyzji, jak i współpracę pomiędzy członkami rywalizujących zespołów.(pap)
Dowiedz się więcej ze szkolenia
Zmiany w ordynacji lekarskiej - SZKOLENIE


rzetelna i aktualna wiedza