Dostrzeżono również konieczność podjęcia działań legislacyjnych, obejmujących wprowadzenie regulacji ułatwiających objęcie kompleksową opieką osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz określających zasady współpracy jednostek opieki zdrowotnej, systemu pomocy społecznej, jednostek systemu oświaty przy koordynacji opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi.

W realizacji Programu będą brali udział właściwi w tej sprawie ministrowie, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz samorządy terytorialne wszystkich szczebli. Do współpracy zaproszono również organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia oraz wszelkie formy mniej lub bardziej zorganizowanych grup działających na rzecz osób zmagających się z zaburzeniami psychicznymi.

W Programie wskazano oraz poddano analizie dane obrazujące ilość osób, u których diagnozuje się zaburzenia psychiczne, formy opieki zdrowotnej sprawowanej nad chorymi. Z danych wyraźnie wynika niepokojąca tendencja wzrostowa. Tym samym w Programie podkreśla się konieczność podjęcia działań na rzecz zapewniania osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb, prowadzenie działań zapobiegających stygmatyzacji i dyskryminacji takich osób oraz monitorowanie i ocenę skuteczności działań podejmowanych w ramach realizacji Programu.

Zadania powyższe ujęto z rozróżnieniem kompetencji podmiotów mających je realizować, i tak na przykład do ministra zdrowia należeć monitorowanie postępów wdrażania przez NFZ psychiatrycznej środowiskowej opieki zdrowotnej, skoordynowanie dostępnych form opieki i pomocy, do ministra sprawiedliwości zapewnienie osobom przebywającym w placówkach penitencjarnych wymiaru sprawiedliwości, w szczególności w ośrodkach dla młodocianych, dostępu do opieki psychiatrycznej i wsparcia psychologicznego, a do organów gminnych między innymi udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w przedszkolach, szkołach i placówkach, itd.

 [-OFERTA_HTML-]

 

Program Ochrony Zdrowia Psychicznego przewiduje również nakłady na jego realizację, z rozbiciem na poszczególne lata jego obowiązywania oraz na podmioty będące beneficjentami tych nakładów. Zaznaczono jednocześnie, że wejście w życie regulacji nie będzie podstawą do ubiegania się o dodatkowe środki budżetu państwa na ten cel.

Omawiana regulacja z natury rzeczy ma charakter ogólny i wyznacza jedynie kierunki oraz priorytety w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. Doprecyzowanie i skonkretyzowanie działań należy natomiast do podmiotów realizujących Program - przystąpią one teraz do aktualizacji swoich szczegółowych programów oraz opracowania indywidualnych strategii w ramach swoich kompetencji.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 8 lutego 2017 roku w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2022 (Dz.U. 458) weszło w życie 3 marca 2017 roku.

Opracowanie: Aleksandra Kosiorek

Źródło: www.legislacja.rcl.gov.pl