Według raportu pn. „Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian – jak personalizować ofertę dla pracowników i wyjść naprzeciw ich potrzebom?” przygotowanego przez IR Center we współpracy z centrum medycznym Enel-Med, 60 proc. ankietowanych pracowników zadeklarowało gotowość uczestniczenia w kosztach spersonalizowanych pakietów medycznych.

– Jeżeli pracownicy będą partycypować w kosztach w znacznej części, to z pewnością wpłynie to na decyzję pracodawcy o współpracy z daną placówką – mówi Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. Prawa Pracy, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Jak podaje raport , Polacy chcą dbać o zdrowie swoje (94 proc. respondentów), jak i swoich najbliższych (97 proc.). Co ciekawe aż 68 proc. badanych nie widzi problemu w tym, by ponosić większe koszty w przypadku, gdy to pozwoli im skorzystać z usług lepszego specjalisty – są to w dużej mierze ankietowani młodzi (25-34 lata), mieszkańcy dużych miast, pracujący umysłowo i na stanowiskach specjalistów branży IT.

Czytaj w LEX: Benefity pracownicze 2023 >>>

Czytaj w LEX: Pakiety medyczne w PIT na przykładach >>>

Czytaj także na Prawo.pl: Brak zaufania do pracownika głównym hamulcowym L4 na żądanie>>

Wciąż mało pracodawców chętnych na pakiet medyczny

Mimo że pracownicy deklarują swoją chęć, by uczestniczyć w kosztach spersonalizowanych pakietów medycznych – większość z respondentów nie ma takiej możliwości, bowiem rozwiązanie tego typu nadal nie jest praktykowane przez pracodawców.

– W związku z niepewną sytuacją gospodarczą, doświadczeniem pandemii COVID-19, wojną za granicą oraz rosnącymi cenami energii, pracodawcy szukają oszczędności w wydatkach firm. Każdy nowy benefit to dodatkowy koszt dla pracodawcy – tłumaczy taki stan rzeczy Prawo.pl Katarzyna Siemienkiewicz.

Dodaje, że należy zwrócić uwagę na to, że prywatna opieka medyczna jest dostępna przede wszystkim w dużych miastach i tam jest duży wybór placówek, które takie usługi oferują. – Nie we wszystkich miejscowościach funkcjonują tzw. placówki partnerskie, które mają podpisane umowy z centrami medycznymi – podkreśla ekspertka.

Czytaj w LEX: Obraz rynku prywatnych usług medycznych w Polsce >>>

Czytaj w LEX: Świadczenia medyczne dla pracowników a koszty uzyskania przychodów >>>

Poszukiwany pracodawca oferujący opiekę medyczną

Ankieta pokazała, że większość pracowników przywiązuje dużą wagę do faktu, czy pracodawca jest w stanie zaoferować im opiekę medyczną. Dla 73 proc. badanych pakiet medyczny jest ważny; dla 28 proc. bardzo ważny zaś 24 proc. respondentów uznało, że pakiet medyczny to standard. Pakiety medyczne są popularne w korporacjach, a także firmach zatrudniających więcej niż 250 pracowników – w tym przypadku miało go 63 proc. respondentów. Wśród średnich firm, taki pakiet ma 49 proc. badanych, a w małych firmach jest to 29 proc. osób.

Zdaniem 77 proc. badanych, pracodawca oferujący pakiet medyczny to pracodawca dbający o swojego pracownika. 69 proc. ankietowanych uważa takiego pracodawcę za godnego polecenia; w opinii 65 proc. respondentów zagwarantowany pakiet medyczny to motywacja dla pracownika.

Czytaj w LEX: Marciniak Jarosław - Świadczenia medyczne na rzecz pracowników >>>

Pakiet medyczny spersonalizowany

Jak wskazało 83 proc. ankietowanych, chcieliby oni posiadać pakiet medyczny dostosowany do swoich potrzeb. Jak zadeklarowali, nie chcieliby, aby pracodawca prowadził analizy odnoszące się do profilowania pakietów medycznych (otwartość w tym temacie deklaruje 28 proc. badanych). 60 proc. badanych dopłacałoby do pakietu medycznego; 67 proc. współuczestniczyłoby w kosztach, gdyby pracodawca uwzględnił usługi stomatologiczne.

W opinii Katarzyny Siemienkiewicz, jeżeli pracownicy będą partycypować w kosztach w znacznej części, to z pewnością wpłynie to na decyzję pracodawcy o współpracy z daną placówką. – Jednak może się okazać, że dominuje problem strukturalny, to jest brak placówek i niedopasowanie rynku do potrzeb pracowników w mniejszych miastach, w tym brak lekarzy specjalistów dostępnych w danej przychodni – podsumowuje.