Nieodwołane wizyty to realny problem w systemie ochrony zdrowia. Z jednej strony mamy długie kolejki i trudności z dostępem do specjalistów, z drugiej – wielu pacjentów nie stawia się na umówione konsultacje, nie informując o tym placówki. W rezultacie z cennych terminów nie korzysta nikt - zaznacza RPP. 

Jak podkreśla, pacjent, odwołując wizytę:

  • umożliwia innym szybszy dostęp do świadczeń,
  • pomaga placówce w lepszej organizacji pracy,
  • wspiera bardziej efektywne wykorzystanie zasobów systemu ochrony zdrowia.

 

Przychodnia i szpital musi zapewnić możliwość 

Przypomina jednak jednocześnie, że placówki medyczne też mają w tym zakresie kluczową rolę do odegrania. Powinny zapewnić pacjentom prosty i skuteczny sposób rezygnacji z wizyty. Ułatwienie pacjentowi tego kroku to podstawa dobrze działającego systemu. Często nieodwołane terminy to bowiem kwestia niedodzwonienia się do placówki. 

Aby odwoływanie wizyt było realne i skuteczne, niezbędne jest wsparcie po stronie placówek ochrony zdrowia. To one powinny:

  • udostępniać pacjentom różnorodne, wygodne formy kontaktu – m.in. telefon, wiadomość SMS, formularz online, aplikację mobilną lub dedykowaną skrzynkę e-mail,
  • czytelnie informować pacjentów o możliwościach i zasadach odwoływania wizyt – zarówno przy rejestracji, jak i na stronie internetowej,
  • przyjmować i przetwarzać zgłoszenia w czasie rzeczywistym, tak aby zwolnione terminy mogły być szybko przekazane kolejnym pacjentom,
  • monitorować, analizować i eliminować bariery komunikacyjne, które mogą utrudniać pacjentom rezygnację z wizyty.

W ramach kampanii społecznej #odwołuję#nieblokuję powstał „Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt”. Znajdują się w nim sprawdzone rozwiązania i dobre praktyki, które pomagają placówkom skuteczniej zarządzać grafikiem wizyt.

Przewodnik dostępny jest na stronie Rzecznika Praw Pacjenta w zakładce „Dobre praktyki". 

Znajdują się tam również Karty Dobrych Praktyk w zakresie odwoływania wizyt dla:

  • podmiotów leczniczych - co zrobić, żeby poprawić skuteczność odwoływania wizyt;
  • pacjentów – co zrobić, żeby pamiętać o wizycie i jej ewentualnym odwołaniu.