Pierwsza sprawa dotycząca pytań w Trybunale Konstytucyjnym zakończyła się wygraną Naczelnej Rady Lekarskiej - Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 7 czerwca 2016 roku sygn. K 8/15 uznał za niezgodne z Konstytucją poprzednio obowiązujące ograniczenia dostępu do pytań z LEK, LDEK i PES.

Wówczas sądzono, że lekarze i lekarze dentyści uzyskają nieograniczoną możliwość dostępu do pytań z lat ubiegłych. Jednak po korzystnym dla środowiska lekarskiego wyroku Trybunału uchwalono nowe przepisy, które ograniczają dostęp do pytań. 21 października 2016 roku uchwalono ustawę o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2016 r. poz. 2020), w której wprowadzono nowe ograniczenia w jawności pytań: po pierwsze, uchwalono, że udostępnienie pytań w trybie dostępu do informacji publicznej jest możliwe dopiero po upływie 5 lat od dnia przeprowadzenia egzaminu.

Poza tym, przed upływem 5 lat od daty egzaminu zezwolono na dostęp do pytań wyłącznie osobie przystępującej do tego egzaminu, tylko w siedzibie Centrum Egzaminów Medycznych.

Wprowadzone zmiany w ustawie miały na celu ominięcie zasad opisanych przez Trybunał Konstytucyjny pomimo zwrócenia uwagi legislatorów Sejmu RP i Senatu RP na niekonstytucyjność wprowadzanych zmian – podkreśla Naczelna Rada Lekarska.

Uzasadniając potrzebę uchwalenia tych przepisów Ministerstwo Zdrowia prezentowało stanowisko, że ujawnienie pytań nie służyły weryfikacji umiejętności kandydatów przystępujących do tych egzaminów, skutkuje uczeniem się testów, a nie wiedzy medycznej, Ministerstwo wskazywało też, że w niektórych dziedzinach medycyny wyczerpią się możliwości układania nowych pytań na każdą sesję egzaminacyjną.

 [-DOKUMENT_HTML-]

 

Takie argumenty padały już w czasie poprzedniego postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym, który uznał, że okoliczności te nie mogą usprawiedliwiać wprowadzenia ograniczeń dostępu do informacji publicznej. Trybunał podkreślił, że nie stanowią wystarczającego uzasadnienia dla ograniczenia dostępu do pytań egzaminacyjnych, twierdzenia, że w przypadku ujawnienia pytań egzaminacyjnych w niektórych dziedzinach medycyny po pewnym czasie wyczerpałyby się możliwości opracowywania całkowicie nowych pytań. Trybunał stwierdził, że ten argument nie ma oparcia w przesłankach pozwalających na ograniczenie dostępu do informacji publicznej sformułowanych w art. 61 ust. 3 Konstytucji.

Naczelna Rada Lekarska podjęła decyzję o zaskarżeniu do Trybunału Konstytucyjnego nowych przepisów ograniczających dostęp do pytań egzaminacyjnych z LEK, LDEK i PES. Wniosek Naczelnej Rady Lekarskiej o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją złożony w Trybunale kwestionuje zgodność z Konstytucją następujących przepisów: art. 14a ust. 10a, art. 14a ust 10b, art. 14c ust. 4, art. 14c ust. 5, art. 16r ust. 11b, art. 16r ust. 11c, art. 16rc ust. 6, art. 16rc ust. 7 ustawy z 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty w brzmieniu nadanym przez ustawę z 21 października 2016 roku o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw.

W ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej przepisy te są niezgodne z art. 61 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Samorząd oczekuje, że Trybunał Konstytucyjny podtrzyma swoje stanowisko wyrażone w wyroku z 7 czerwca 2016 roku i tym razem już w sposób jednoznaczny i niepodważalny wyjaśni, że pytania testowe z egzaminów LEK, LDEK i PES, które się już odbyły, mają być jawne.

Lekarski Egzamin Końcowy (LEK) to egzamin państwowy przeprowadzany w trakcie stażu podyplomowego lekarza, konieczny do uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu lekarza. Analogicznie, lekarze dentyści zdają Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy (LDEK).

Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES) kończy proces szkolenia specjalizacyjnego i po jego złożeniu lekarz otrzymuje dyplom specjalisty w określonej dziedzinie medycyny.

 

Źródło: www.nil.org.pl