Interpelację do Ministerstwa Zdrowia skierowała grupa posłów z różnych partii. Zaproponowano w niej, by uprawnienia zasłużonych honorowych krwiodawców (ZHDK) były potwierdzane za pomocą cyfrowej legitymacji w aplikacji mObywatel. Takie rozwiązanie jest już dostępne chociażby w zakresie prawa jazdy, legitymacji emeryta, karty dużej rodziny czy niektórych profesji zawodowych. Jak wyliczają posłowie, takie rozwiązanie pozwoliłoby zwłaszcza na jednoznaczne potwierdzenie uprawnień ZHDK w aptece (także w przypadku recepty bez kodu „ZK”), automatyczne powiązanie danych z ewidencji dawców z profilem pacjenta (umożliwiające weryfikację bez konieczności okazywania papierowego dokumentu), a także ograniczenie sytuacji, w których osoby uprawnione zmuszone są do samodzielnego wyjaśniania błędów i korekt recept. Jak podkreślają posłowie, to także potencjalne wzmocnienie zaufania obywateli do instytucji publicznych i praktyczny wyraz uznania dla zasłużonych honorowych dawców krwi.

Prace na wstępnym etapie 

Jak wyjaśnił w odpowiedzi wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz (który niedawno zrezygnował z pełnienia tej roli), od kilku lat wdrażany i rozwijany jest elektroniczny system e-Krew. Wciąż jest także uzupełniany o kolejne funkcjonalności. - W ramach dalszego rozwoju systemu e-Krew planowana jest integracja z produktami platformy mObywatel – w pierwszej kolejności zakłada się możliwość obsługi dawców legitymujących się aplikacją mDowód, wraz z integracją części danych pochodzących z systemu mObywatel, podczas rejestracji w centrach - zaznacza wiceminister. 

Wyjaśnia jednak, że problemem jest to, że przy rozwijaniu systemu należy mieć na względzie, że szereg informacji o charakterze historycznym, ale określających uprawnienia krwiodawców takie jak np. ilość oddanej krwi pełnej czy lista legitymacji i odznak Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi, nie posiada postaci elektronicznej, gdyż były one prowadzone w formie papierowych kartotek przez poszczególne Oddziały Rejonowe Polskiego Czerwonego Krzyża. - W związku z powyższym nie jest możliwe ich udostępnienie bez uprzedniego przetworzenia na formę elektroniczną i zmigrowania do odpowiedniego systemu informatycznego. Należy mieć na uwadze, że dodanie legitymacji krwiodawcy do aplikacji mObywatel wymaga koordynacji projektu e-Krew z innymi systemami informatycznymi, które pozostają w obszarze kompetencji Centralnego Ośrodka Informatyki nadzorowanego przez ministra właściwego ds. informatyzacji. Wyraźnie podkreślić należy jednak, że jest to inicjatywa zasadna - wskazał Szafranowicz. 

Wyjaśnia jednak, że zostały już podjęte prace nad umożliwieniem cyfrowego potwierdzania uprawnień honorowych dawców krwi za pośrednictwem aplikacji mObywatel, odbyły się też wstępne spotkania w tej sprawie. - Przy czym nie wybrano jeszcze ostatecznego rozwiązania ani platformy, na której legitymacja uprawniająca, również do należnych ulg i świadczeń, byłaby dostępna. W związku z wczesnym etapem realizacji tego zadania kwestie dotyczące koniecznych prac legislacyjnych i podstawy prawnej są także na etapie dyskusji i analiz - zastrzegł.