Popierając inicjatywę Krakowa, ZPP podkreślił, że sposoby realizacji zadań przez samorządy nie powinny być szczegółowo opisywane w ustawach. Przypomniał też, że od dawna postuluje zwiększenie samodzielności jednostek samorządu. 
 
Jak przypomina, ZPP samorząd lokalny jest odpowiedzialny za zaspokajanie przeważającej części zbiorowych potrzeb obywateli. „Sprawne zmierzenie się z tym wyzwaniem przez poszczególne gminy, czy powiaty wymaga sięgania po nowoczesne metody zarządzania, w tym również w zakresie organizacji i realizacji zadań” – czytamy w stanowisku w sprawie inwestycji drogowych.
 
Organizacja podkreśliła w wydanym dokumencie, że popiera też inicjatywy poszczególnych gmin i deklaruje udział i pomoc ekspertów w opracowywaniu nowych rozwiązań prawnych. 
 
Związek odniósł się do propozycji Krakowa polegającej na stworzeniu dla zainteresowanych jednostek możliwości korzystania przy inwestycjach drogowych z instytucji spółek specjalnego przeznaczenia – tak jak może to obecnie czynić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 
 
W ocenie Krakowa pozwoli to na zwiększenie możliwości efektywnego wykonania całego zakresu przypisanych jednostkom zadań, umożliwi pozabudżetową realizację zadań przez spółkę celową, odpowiedzialną za przygotowanie, sfinansowanie i realizację zamierzenia inwestycyjnego.
 
Zdaniem ZPP taka instytucja prawna będzie mogła być zastosowana w praktyce samorządowej jedynie w specyficznych warunkach, ale nie ma uzasadnienia, aby ustawowo ograniczać prawo korzystania z niej wyłącznie do sektora rządowego.
Samorząd Terytorialny Hubert Izdebski
Samorząd Terytorialny, miesięcznik poświęcony zagadnieniom organizacji i funkcjonowania JST>>