W ustawie z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji* doprecyzowano definicję misji publicznej poprzez uzupełnienie przykładowego katalogu zadań wynikających z jej realizacji. Sposób realizowania misji publicznej oraz szczegółowy zakres powinności wynikających z tej misji wraz ze wskazaniem sposobu finansowania, w okresie kolejnych 5 lat kalendarzowych, będą określane w karcie powinności, ustalanej w drodze porozumienia zawieranego między jednostką publicznej radiofonii i telewizji oraz Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, działającym na podstawie uchwały KRRiT. Dalsze doprecyzowanie misji publicznej zawierać będą plany programowo-finansowe przedsięwzięć określonych w karcie powinności, w zakresie realizacji zadań misyjnych w danym roku kalendarzowym, przedkładane przez jednostkę publicznej radiofonii i telewizji do zatwierdzenia przez KRRiT.

Rozbudowany został katalog zadań spółki „Telewizja Polska – Spółka Akcyjna”, której celem będzie tworzenie i rozpowszechnianie ogólnokrajowych programów ogólnotematycznych I i II, wyspecjalizowanego programu informacyjno-publicystycznego oraz programu o tematyce kulturalno-artystycznej, programów skierowanych do odbiorców za granicą, regionalnych programów telewizyjnych oraz innych programów i usług realizujących misję publiczną, określonych w karcie powinności.

Wprowadzono procedurę uprzedniej oceny przewidywanych nowych istotnych usług medialnych, które będą mogły być finansowane ze środków publicznych. Każda istotna nowa usługa nadawcy publicznego, po konsultacjach społecznych, oceniana będzie przez organ nadzorujący nadawców pod kątem jej wartości publicznej i wpływu na rynek. Organ nadzorujący będzie decydował o możliwości stworzenia nowej usługi i finansowania jej ze środków publicznych.

Ustawa ogranicza wysokość publicznego finansowania działalności misyjnej do kosztów netto tej działalności. Nadawcy publiczni będą mieli prawo do zachowania maksymalnie 10 proc. środków od KRRiT, jeśli przy realizacji projektów w ramach misji publicznej poniosą niższe od planowanych koszty netto. Większe nadwyżki będą musieli zwracać.

Nowelizacja reguluje również zasady nadzoru nad jakością realizacji misji publicznej, m.in. przez doprecyzowanie obowiązków sprawozdawczych nadawców i poszerzenie kompetencji nadzorczych nad nadawcami. Wprowadzono także możliwość wydawania wiążących zaleceń dotyczących realizacji misji, a w przypadku, gdy nie byłyby one realizowane - nakładania kar finansowych na osoby zarządzające działalnością nadawców. Doprecyzowano też obowiązki sprawozdawcze nadawców publicznych oraz poszerzono kompetencje nadzorcze nad nimi.

Konsekwencją nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji jest konieczność wprowadzenia zmian technicznych i dostosowujących do ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych*.

Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących sprawozdań, które wejdą w życie rok później - 1 stycznia 2020 roku.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu.