Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 24) dostosowało przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE, tzw. „rozporządzenia eIDAS”.

Ponadto doprecyzowało przepisy znowelizowanego rozporządzenia w odniesieniu do nazw organów podatkowych do przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. poz. 1947) oraz ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1948).

Zmiany dostosowujące znowelizowane rozporządzenie do rozporządzenia eIDAS dotyczą § 26 ust. 6, który odsyłał do nieobowiązującej już ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 262, ze zm.). Zgodnie z nowym brzmieniem wskazanego przepisu, zarządy jednostek samorządu terytorialnego mogą przekazywać skonsolidowane bilanse wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego tylko wtedy, gdy jest on opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W odniesieniu do podpisu elektronicznego w polskim systemie prawnym obowiązują, od 1 lipca 2016 r., przepisy rozporządzenia eIDAS. Zmiana przepisu § 26 ust. 6 weszła w życie z dniem 4 stycznia 2017 r. Przepis ten w nowym brzmieniu znajdzie zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok 2016.

Zmiany wprowadzone w treści załącznika nr 3 do znowelizowanego rozporządzenia pn.: „Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych” polegają na zmianie w opisie do konta 300 - „Rozliczenie zakupu”. Z opisu do tego konta wykreślono sformułowanie „urząd celny” w związku z reorganizacją organów podatkowych podległych ministrowi finansów w zakresie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem 1 marca 2017 r.

LEX Omega Administracja Samorządowa
Artykuł pochodzi z programu LEX Omega Administracja Samorządowa
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami