W dniu 21 maja 2010 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 804). Wśród nowych przepisów znajduje się sporo regulacji dotyczących organów jednostek samorządu terytorialnego.

Dodano pkt 10 w art. 16 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku zabraniający organowi administracji, a więc i organom jednostek samorządu terytorialnego, udzielania informacji o środowisku, gdy dotyczą one bezpieczeństwa publicznego.

Zmiany wprowadzone w art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku obejmują możliwość zawieszenia postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na etapie przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Postępowanie ulega zawieszeniu do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w drodze postanowienia wydanego przez organ upoważniony do wydania decyzji. Analogiczne rozwiązanie istnieje na etapie tworzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (art. 69 ust. 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku ). Jednocześnie w art. 69 dodano ust. 5 przewidujący możliwość złożenia zażalenia na postanowienie o zawieszeniu postępowania. Przyjęte zmiany pociągają też analogiczną zmianę w art. 88 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku .

W art. 72 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku rozszerzono katalog decyzji, których wydanie poprzedzone musi być uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zmiany obejmują decyzję o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (art. 72 ust. 1 pkt 1), a także decyzję o zezwoleniu na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (dodany pkt 17). Ustawodawca nałożył również, w dodanym ust. 1a, wymóg uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed dokonaniem zgłoszeń budowy lub wykonywania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (art. 30 i art. 70 Prawo budowlanego ). Ważną zmianą jest wydłużenie czasu, w którym można złożyć wniosek o wydanie decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku. Obecnie zainteresowany podmiot ma na to 4 lata od chwili, gdy decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, ale na warunkach określonych w ustawie termin ten przedłużyć można o dodatkowe 2 lata w przypadku spełnienia przewidzianych prawem warunków (art. 72 ust. 3 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku). Z chwilą wejścia w życie nowelizacji termin wynosić będzie od razu 6 lat, pod warunkiem, że organ, który wydał decyzję wyrazi stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji.

Nowością jest dodany art. 72a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku obowiązek organu do przeniesienia decyzji na rzecz innego podmiotu przyjmującego warunki zawarte w decyzji. Ustawodawca ustalił tu wymóg zgody strony, która była pierwotnym adresatem decyzji.

W art. 77 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku poszerzono zakres podmiotów, z którymi właściwy organ ma dokonać uzgodnień przed wydaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Wraz z wejściem w życie nowelizacji w przypadku realizacji przedsięwzięcia na obszarze morskim, organem właściwym do dokonania uzgodnienia jest dyrektor urzędu morskiego.

Zmian dokonano również w p.b. – nowe brzmienie art. 29 ust. 3 wyłącza z katalogu przedsięwzięć, które będą wymagały pozwolenia na budowę, te dla których nie stwierdzono obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub na obszar Natura 2000.

W Prawie ochrony środowiska  wprowadzono katalog przypadków, w których może być zgłoszony sprzeciw organu względem rozpoczęcia eksploatacji instalacji wymienionej w art. 152 (dodany art. 152 ust. 4a). Uchylono również art. 381 Prawa ochrony środowiska .

Zmiany wprowadzono w ustawie o ochronie przyrody . Zasadnicze znaczenie dla gmin będzie miał znowelizowany art. 83, który zmienia zasady usuwania drzew w pasie drogi publicznej. Prace poprzedzone będą musiały być uzgodnieniem z regionalnym dyrektorem środowiska, który zobowiązany jest w ciągu 30 dni wyrazić swoje stanowisko dokonując uprzednio oględzin w zakresie występowania w obrębie zadrzewień gatunków chronionych. Część pozostałych zmian dotyczy racjonalnej gospodarki leśnej (dodany art. 52a oraz zmieniony art. 56 ustawy o ochronie przyrody ), natomiast w art. 82 ustawy o ochronie przyrody dodano ust. 1a regulujący zasady prowadzenie prac w obrębie korony drzewa, analogicznie do ust. 1 mówiącego o pracach ziemnych w obrębie bryły korzeniowej.

Większość wprowadzonych zmian ma charakter redakcyjny i racjonalizatorski, niemniej niektóre nowe regulacje mają doniosłe znaczenie dla organów jednostek samorządu terytorialnego, jak np. zmiany w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 20 lipca 2010 r.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 150 ze zm.)
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z 21 maja 2010 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 804).