W decyzji na transport odpadów organ zawarł w miejscu dotyczącym warunków wprowadzenia działalności następujący zapis: "zastrzegam sobie prawo do działalności dodatkowych obowiązków w zakresie transportu odpadów w celu zapewnienia należytej ochrony środowiska".

Czy organ ma uprawnienia do zawarcia takiego zapisu oraz faktycznie do nałożenia (w domyśle: z urzędu) dodatkowych warunków?

Jaka jest podstawa prawna takiej sytuacji (przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego , czy przepisy ustawy  o odpadach - dalej u.o. ?

Odpowiedź:

Elementy, które powinno zawierać zezwolenie na zbieranie lub transport odpadów, zostały wymienione w art. 28 u.o. Ponadto w art. 28 ust. 5 pkt 5 u.o. przewiduje się, jeżeli wymaga tego specyfika odpadów (w szczególności tych niebezpiecznych) lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub ochrony środowiska, możliwość określenia dodatkowych warunków zbierania lub transportu odpadów. Mając na uwadze powyższe, w mojej ocenie, organ właściwy do wydania zezwolenia na zbieranie lub transport odpadów w oparciu o art. 28 ust. 5 pkt 5 u.o. ma możliwość (ale tylko w ściśle określonych przypadkach) określenia dodatkowych warunków zbierania lub transportu odpadów.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)