Na inwestora nałożono obowiązek przedłożenia projektu zamiennego z uwzględnieniem częściowej rozbiórki wybudowanego budynku z zachowaniem nieprzekraczalnej linii zabudowy od strony rzeki, określonej w Uchwale Rady Miejskiej. Roboty wstrzymano, ponieważ inwestor przekroczył linię zabudowy. Obiekt został usytuowany niezgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego. Natomiast obecnie uległa zmiana prawa lokalnego, tj. linia zabudowy się zmieniła. Gmina dokonała zmiany planu zagospodarowania przestrzennego korzystnej dla inwestora. Obiekt teraz nie przekracza linii zabudowy. Inwestor złożył projekt zamienny i nie uwzględnił w nim częściowej rozbiórki obiektu.

Czy organ nadzoru budowlanego może przyjąć projekt zamienny i udzielić pozwolenia na wznowienie robot budowlanych bez uwzględniania częściowej rozbiórki części obiektu budowlanego?

Odpowiedź

Jeżeli w okresie pomiędzy wydaniem decyzji w trybie art. 51 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego , a wszczęciem postępowania w trybie art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego , w sprawie zatwierdzenia projektu zamiennego, uległ zmianie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w taki sposób, że budowany obiekt nie przekracza linii zabudowy określonej w planie obowiązującym w chwili wykonywania projektu zamiennego, w zależności od sformułowania w decyzji obowiązku uwzględnienia częściowej rozbiórki budynku, organ nadzoru budowlanego może od razu przyjąć tak sporządzony projekt zamienny, albo dopiero po wydaniu decyzji stwierdzającej wygaśniecie tej decyzji, w części dotyczącej obowiązku uwzględnienia częściowej rozbiórki.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego , przed upływem 2 miesięcy od dnia wydania postanowienia o wstrzymaniu robót, organ nadzoru budowlanego, w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, w drodze decyzji nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz - w razie potrzeby - wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem. Do projektu zamiennego mają zastosowanie przepisy dotyczące projektu budowlanego, a więc także w zakresie jego zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, obowiązującym w chwili wykonywania tego projektu.

Jeżeli plan zagospodarowania przestrzennego obowiązujący w chwili wykonywania projektu zamienngo, przewiduje inne położenie linii zabudowy niż plan zagospodarowania obowiązujący w chwili wydawania decyzji nakładającej obowiązek, a przez to cały budynek, którego ta decyzja dotyczy, mieści się w granicach tej linii, inwestor był uprawniony wykonać projekt zamienny nieprzewidujący rozbiórki części budynku. Jeżeli w treści decyzji nie była wskazana (opisana) część budynku, której rozbiórka ma być uwzględniona w projekcie zamiennym i obowiązek tego uwzględniania sprowadzał się do zwrotu "z uwzględnieniem częściowej rozbiórki wybudowanego budynku z zachowaniem nieprzekraczalnej linii zabudowy od strony rzeki, określonej w Uchwale Rady Miejskiej", wykonany projekt będzie zgodny z obowiązkiem określonym w decyzji.

W sytuacji, gdy obowiązek uwzględnienia częściowej rozbiórki zawiera opis części budynku, którego ta rozbiórka ma dotyczyć, poprzez oznaczenie tej części na rysunku lub poprzez opisanie jej granic, decyzja nakazująca wykonanie projektu zamiennego w tej części winna być wygaszona jako bezprzedmiotowa. Stwierdzenie wygaśnięcia części decyzji winno nastąpić w oparciu o art. 162 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego , zgodnie z którym, organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony. Organ nadzoru budowlanego prowadząc postępowanie w trybie art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego , ma bowiem obowiązek stwierdzić wykonanie obowiązku nałożonego decyzją, a więc obowiązku wykonania projektu zamiennego m.in. zgodnego z miejscowym planem, ale także z postanowieniami decyzji tej obowiązek nakładającej. Bez wygaszenia części decyzji określającej jaka część budynku ma być przedmiotem rozbiórki, stwierdzenie takiej zgodności w analizowanym przypadku nie byłoby możliwe.

Uwagi

Co do wpływu zmiany przepisów prawa stanowiących podstawę wydania decyzji, a więc i przepisów prawa miejscowego jakim jest plan zagospodarowania przestrzennego, zob. uzasadnienie wyroku WSA w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2004 r. sygn. I SA/Bk 649/04 (publ. http://orzeczenia.nsa.gov.pl) w którym "Bezprzedmiotowość decyzji, stanowiąca podstawową przesłankę stwierdzenia jej wygaśnięcia zgodnie z art. 162 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego , jest następstwem zmiany w stanie prawnym tylko wówczas, gdy zmiana ta przewiduje taki skutek." W przypadku planów zagospodarowania przestrzennego skutek ten wynika z art. 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym .

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)