Istota postępowania prowadzonego w trybie zapytania o cenę sprowadza się do porównania cen złożonych ofert. Nie należy jednak zapominać, że wybór wykonawców musi przy tym zapewnić konkurencję i sprawny przebieg postępowania, a to z kolei oznacza, że zamawiający nie może ich wybrać, jako przypadkowych. Chodzi o takich wykonawców, którzy są na danym rynku potencjalnie najlepsi i gwarantują złożenie najkorzystniejszej oferty. Pomimo, iż w tym trybie postępowania kryterium oceny ofert jest cena, to nie zwalnia to wykonawców z obowiązku prawidłowego przedstawienia w ofercie niezbędnych dokumentów wymaganych omawianą ustawą i specyfikacją istotnych warunków zamówienia.

Do wyboru wykonawcy obsługi prawnej nie stosuje się zapytania o cenę >>>

Z uwagi na poza przetargowy charakter zapytania o cenę, przesłanki jego powinny być interpretowane w sposób ścisły, a wszelkie wątpliwości, co do zasadności udzielania zamówienia w tym trybie powinny przemawiać za zastosowaniem procedury otwartej tj. przetargiem nieograniczonym bądź ograniczonym. Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być, więc ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, poprzez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu.

W konsekwencji, tryb zapytania o cenę może być stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, które de facto są oferowane wszystkim, ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. W doktrynie i orzecznictwie podkreśla się, że zapytanie o cenę jest powszechnie dostępną metodą dochodzenia do udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zamówień o mniejszej wartości, typowych i najprostszych, a zamawiane rzeczy lub usługi powinny być w pełni porównywalne, bowiem jedynym różnicującym je czynnikiem jest cena.

Zapytanie o cenę jest trybem szczególnym >>>

Tryb zapytania o cenę jest sposobem dokonywania zamówienia, w którym każdy wykonawca może zaproponować tylko jedną cenę i dlatego nie może jej zmieniać. Zamawiający może zaś udzielić zamówienia i zawrzeć umowę tylko i wyłącznie z tym wykonawcą, który zaoferował najniższą cenę.

Innymi słowy, w trybie zapytania o cenę, przewidziano zakaz prowadzenia negocjacji w sprawie ceny, a wykonawcy nie mogą zmienić zaproponowanej ceny. Prawo zamówień publicznych w art. 72 ust. 1 wyraźnie i wprost zakazuje dokonywania zmiany zaproponowanej ceny.

Termin składania ofert, podawany jest w zamówieniach prowadzonych w trybach przetargowych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a w trybach z ogłoszeniem, także w ogłoszeniu. Natomiast do zamówień w trybie zapytania o cenę na podstawie art. 73 Pzp stosuje się odpowiednio art. 64 ust. 1 Pzp,  który odnosi się do obowiązku zamawiającego wyznaczenia wykonawcom terminu do składania ofert.

Zapytanie o cenę sprawdzi się w zamówieniach typowych >>>

Polecamy szkolenie
Zamówienia publiczne po nowelizacji z 2016 r. – efekty zmian prawnych w praktyce
  • rzetelna i aktualna wiedza

 

Termin ten musi uwzględniać czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty. Warto też zaznaczyć, że ustawodawca ze względu na uproszczony tryb nie wyznaczył tu żadnego terminu minimalnego. Skoro ustawodawca zdecydował się na taki odrębny (szczegółowy) tryb udzielenia zamówienia, jakim jest zapytanie o cenę, to należy przyjąć, że każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić.

Uwagi praktyczne

Zgodnie z art. 70 prawa zamówień publicznych Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p.

Zamawiający nie ma możliwości, jak to ma miejsce w przypadku zamówienia z wolnej ręki, zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w trybie zapytania o cenę, by w przyszłości niejako dla "własnego bezpieczeństwa" uniknąć ewentualnego unieważnienia przez sąd zawartej umowy w przypadku zakwestionowania przez instytucje kontrolne wyboru trybu udzielenia zamówienia jako niewłaściwego, niezgodnego z przepisami prawa.

Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z dnia 16 maja 2013 r. BDF1/4900/25/30/13/RWPD-16648

Tryb zapytania o cenę jest właściwym w odniesieniu do zamówień o mniejszej wartości (nie przekraczającej kwot, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych), powszechnie dostępnych, typowych, najprostszych, gdzie zamawiane dostawy lub usługi są w pełni porównywalne, ich cechy zostały znormalizowane (ustalone zostały wobec nich powszechnie akceptowane standardy jakościowe), a jedynym różnicującym je czynnikiem jest cena. Dlatego też w zakresie regulacji art. 70 ustawy - Prawo zamówień publicznych nie mieszczą się takie usługi, których zrealizowanie wymaga indywidualnego ich dostosowania do specyficznych potrzeb zamawiającego.

Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 czerwca 2013 r. (KIO/KD 51/13).

Warunkiem dopuszczalności nabycia określonych dostaw oraz usług w trybie zapytanie o cenę jest ich powszechna dostępność, rozumiana, jako dostępność w ramach dostawy lub usługi takiego samego lub podobnego świadczenia dla wszystkich zainteresowanych, oraz spełnianie przez te dostawy lub usługi ustalonych standardów jakościowych rozumianych jako typy lub gatunki (dostaw/usług) znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, oferowanym w powszechnej ofercie standardom, nie zaś specyficznym wymaganiom zamawiającego.

Liczba wykonawców zaproszonych do składania ofert musi zapewniać konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty. W tym celu zamawiający umożliwia udział w postępowaniu dostatecznie licznej grupie podmiotów, także przenoszącej ustawowe minimum, stosownie do rezultatów badania rynku poprzedzającego wszczęcie postępowania.