Zapraszamy do lektury artykułu Henryka Palarza pt.
Błędy przy ustalaniu opłat adiacenckich związanych z budową urządzeń infrastruktury technicznej w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.

FINANSE KOMUNALNE Nr 4/2011
 
 
ARTYKUŁY:
Marek Mazurkiewicz
Problem zgodności z Konstytucją art. 72 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych w zw. z § 3 jej rozporządzenia wykonawczego – zagadnienia dyskusyjne.
 
Artykuł analizuje kwestię spójności art. 72 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2010 r., jako podstawę zaliczania do państwowego długu publicznego niektórych zobowiązań jednostek samorządu terytorialnego, z konstytucyjnymi wzorcami art. 2, art. 92 ust. 1 i art. 216 ust. 1 i 5 Konstytucji w zw. z art. 16 ust. 2 i art. 165 ust. 1 i 2 Konstytucji.
 
 
BUDŻET:
Joanna M. Salachna
Zmiany wieloletniej prognozy finansowej JST – problemy z interpretacją obowiązujących regulacji.
 
Stosowanie przepisów dotyczących wieloletniej prognozy finansowej JST przysparza wielu problemów interpretacyjnych. Do tej pory zauważane były przede wszystkim te z nich, które dotyczą konstrukcji oraz wewnętrznej struktury prognozy. Pojawiają się jednak inne problemy, takie jak np. jaki organ powinien dokonywać zmian uchwalonych prognoz finansowych lub w jakich przypadkach zmiany są konieczne bądź dopuszczalne. Ustalenia w tym zakresie rzutują również na zakres kontroli i nadzoru sprawowanego przez regionalne izby obrachunkowe. W artykule podjęto próbę systematyzacji problemów występujących na tle przepisów dotyczących dokonywania zmian prognoz finansowych, a także przedstawiono warianty ich rozwiązywania.
 
 
PODATKI I OPŁATY LOKALNE:
Bogumił Pahl
Problematyka opodatkowania budynków i lokali garażowych.
 
W artykule przedstawione zostały zasady opodatkowania budynków i lokali wykorzystywanych jako garaże. Jest to duży praktyczny problem, który wynika z braku jasnych (precyzyjnych) reguł dotyczących klasyfikowania budynków na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Podjęte rozważania nie ograniczają się wyłącznie do kwestii materialnoprawnych, ale uwzględniają również zagadnienia proceduralne – dopuszczalność weryfikacji prawomocnej decyzji podatkowej, mocą której dokonano niewłaściwego wymiaru podatku.
 
 
Jacek Matyja
Zmiana decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na łączne zobowiązanie pieniężne.
 
W praktyce gminnych organów podatkowych występuje zmiana decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na łączne zobowiązanie pieniężne lub na podatek od nieruchomości. Różny jest jednak w tym zakresie sposób postępowania organów podatkowych. Artykuł zawiera próbę odpowiedzi na pytanie: jak w przypadku zmiany klasyfikacji części gruntów powinien postąpić organ podatkowy, biorąc pod uwagę istotę łącznego zobowiązania pieniężnego, nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznych, odpowiedzialności solidarnej czy zasad powstania zobowiązania podatkowego?
 
 
MIENIE I ZAMÓWIENIA PUBLICZNE:
Henryk Palarz
 
 
Właściciel lub użytkownik wieczysty gruntu mogą otrzymać decyzję organu wykonawczego gminy o ustaleniu opłaty adiacenckiej z uwagi na wzrost jego wartości, spowodowany budową urządzeń infrastruktury technicznej. Nie dziwi odwoływanie się od decyzji w tej sprawie. Kontrola decyzji dotyczących wymierzania opłat adiacenckich prowadzi często do jej uchylenia. Autor analizuje popełniane błędy, zwłaszcza w odniesieniu do nieruchomości uzbrajanych nowymi urządzeniami (sieciami) wodociągowymi i kanalizacyjnymi, podkreślając, że brak uchwał i wadliwe decyzje uszczuplają dochody gmin o miliony złotych.
 
NADZÓR I KONTROLA:
Joanna Perucka
Zasady zaciągania zobowiązań w samorządzie terytorialnym a ustalenia kontroli regionalnej izby obrachunkowej.
 
Nieprzestrzeganie norm prawnych przy zaciąganiu zobowiązań może spowodować nadmierne angażowanie środków publicznych w operacje związane ze spłatą zaciągniętych zobowiązań, a także ich obsługą. W opracowaniu autorka przedstawia zasady zaciągania zobowiązań w jednostkach samorządu terytorialnego według aktualnego stanu prawnego oraz analizuje wyniki kontroli, identyfikujące problemy w praktyce zaciągania zobowiązań. We wnioskach końcowych wskazuje na przyczyny popełnianych nieprawidłowości oraz wynikające z nich zagrożenia.
 
 
ORZECZNICTWO:
Samorządowa jednostka budżetowa jako organ władzy publicznej wyłączony z defi nicji podatnika VAT (glosa do wyroku NSA z 25.05.2010 r.; I FSK 761/09:
Sławomir Owczarczuk)
 
Istnieją podstawy do zaliczenia samorządowej jednostki budżetowej do organów władzy publicznej, w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, i do uznania, że opłaty parkingowe, pobierane przez tę jednostkę w strefach płatnego parkowania, podlegają ustawowemu wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Już teraz zamów prenumeratę miesięcznika Finanse Komunalne