W wyniku ostatniej nowelizacji Prawa zamówień publicznych do ustawy wprowadzono, w większym niż dotychczas stopniu, wymóg stosowania klauzul społecznych. Efektem jest obowiązek nałożony na zamawiającego, który określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli ich wykonanie polega na wykonywaniu pracy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Wiele problemów wzbudziła możliwość sprawnej weryfikacji tego, czy wykonawca rzeczywiście zatrudnia pracowników na etat. Zaistniała bowiem wątpliwość, czy wymaganie przez zamawiającego danych osobowych pracowników jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych. Dlatego też, prezes UZP zwrócił się z zapytaniem do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych odnośnie możliwości żądania kopii umów o pracę.

GIODO stanowczo w swojej opinii wykluczył taką możliwość wskazując, że zamawiający może w sposób skuteczny zweryfikować takie zatrudnienie za pomocą oświadczeń wykonawcy lub kopii zanonimizowanych umów.

Inspektor wskazywał, że nawet uzyskanie zgody pracownika na udostępnienie jego danych osobowych byłoby bezskuteczne ze względu na brak jego dobrowolności. W wielu przypadkach, aby zachować pracę, dany pracownik byłby zobowiązany do podpisania takiej zgody. Zamawiający natomiast w celu skutecznej weryfikacji mógł zwrócić się z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli do inspektoratu pracy.

Jednakże, w efekcie przeprowadzonej przez obie instytucje analizy zostało wypracowane wspólne stanowisko. Prezes UZP oraz GIODO stwierdziły, że dla realizacji celów określonych w art. 29 ust. 3a i art. 36 ust. 2 pkt 8a p.z.p. zamawiający jest uprawniony do żądania od wykonawców lub podwykonawców oświadczeń oraz dokumentów potwierdzających zatrudnienie na podstawie umowy o pracę.

Jak czytamy na stronie UZP, zamawiający może pozyskiwać takie dane osobowe pracowników, jak: imię i nazwisko, data zawarcia umowy o pracę, jej rodzaj, a także wymiar etatu, na który pracownik jest zatrudniony. Wprowadzenie możliwości żądania takich danych zapewni realną oraz efektywną kontrolę spełniania wymogu zatrudnienia na etat w zamówieniach publicznych, co przełoży się bezpośrednio na częstsze stosowanie klauzul społecznych. 

Źródło: www.uzp.gov.pl