Projekt wzbudził szereg zastrzeżeń podczas prac Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, w efekcie projekt po drugim czytaniu, które miało miejsce podczas ostatniego posiedzenia Sejmu RP w dniu 4 sierpnia 2010 r., został ponownie skierowany do prac w Komisjach w celu przedstawienia sprawozdania.

W pierwotnej wersji projektu założono m.in., że jeżeli w wyniku wywłaszczenia nieruchomości, służących do prowadzenia działalności gospodarczej lub rolniczej lub będących przedmiotem najmu, właściciel lub użytkownik wieczysty poniesie szkodę polegającą na utracie korzyści z nieruchomości, odszkodowanie powiększy się o kwotę odpowiadającą wartości utraconych korzyści, nie więcej jednak niż o 10% wartości wywłaszczanej nieruchomości stanowiącej podstawę ustalenia odszkodowania. Wysokość utraconych korzyści ustalać się będzie za okres do 3 lat od dnia pozbawienia prawa do nieruchomości albo ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, a w przypadku zajęcia nieruchomości na podstawie decyzji o niezwłocznym zajęciu nieruchomości, od dnia faktycznego zajęcia nieruchomości.

Projektodawcy zaproponowali również wprowadzenie możliwości wykonywania przez przedsiębiorstwa (energetyczne, gazowe, wodno-kanlizacyjne, itd.) prac związanych z konserwacją i utrzymaniem w należytym stanie sieci i urządzeń przesyłowych poprzez uzyskanie, w drodze decyzji starosty, prawa wstępu na nieruchomość w celu wykonywania czynności związanych z utrzymywaniem urządzeń, w sytuacji gdy nie zgadza się na to władający nieruchomością (tj. właściciel, użytkownik wieczysty albo posiadacz nieruchomości). Przedsiębiorca składając wniosek do starosty miałby być zobligowany do przedstawienia dokumentów poświadczających prawa do urządzeń i przewodów znajdujących się na cudzej nieruchomości. Zdaniem projektodawców, istnieje wiele przypadków, gdzie do wybudowanych urządzeń i przewodów, przedsiębiorstwo, które jest ich właścicielem, nie posiada odpowiedniego tytułu prawnego do nieruchomości, na których te urządzenia są zlokalizowane. Brak ustanowionej służebności przesyłu uniemożliwia przedsiębiorstwom wykonywanie czynności polegających na utrzymaniu takich urządzeń i przewodów. Proponowany przepis, miałby im to umożliwiać, w przypadkach gdy władający nieruchomością nie wyrażą zgody na wejście na nieruchomość w celu wykonania takich prac remontowych. Przedsiębiorstwo byłoby zobligowane do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po zakończeniu prac remontowych. Władającemu miałoby być wypłacane odszkodowanie od przedsiębiorstwa, zarówno za zajęcie nieruchomości jak i ewentualne szkody związane z wykonywaniem prac przy urządzeniach i przewodach. Jednocześnie założono, że obowiązek udostępnienia nieruchomości będzie podlegał egzekucji administracyjnej.

Zgodnie z projektem, wprowadzona miałby być zasada wypłacania tzw. „bezpiecznej zaliczki” w sytuacji gdy przed pozbawieniem prawa do nieruchomości następuje niezwłoczne jej zajęcie. Zaproponowana regulacja miałaby minimalizować niekorzystne dla każdego właściciela wywłaszczanej nieruchomości skutki ingerencji w Konstytucyjnie chronione prawo własności.

Doprecyzowaniu miałaby ulec definicja ustawowa pojęcia "stan nieruchomości". Zgodnie z proponowanym brzmieniem definicji, przez stan nieruchomości należałoby rozumieć stan zagospodarowania, stan prawny, stan techniczno-użytkowy, stopień wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej, a także stan otoczenia nieruchomości, w tym wielkość, charakter i stopień zurbanizowania miejscowości, w której nieruchomość jest położona.


Na podstawie: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 9 sierpnia 2010 r.


Pobierz projekt:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (druk nr 2209).