W urzędzie miejskim zawarto umowę o pracę na czas określony z pracownikiem samorządowym (od 12 kwietnia 2010 r. do 21 września 2010 r.). Po zawarciu umowy o pracę w sierpniu 2010 r. pracownik udokumentował staż pracy z którego wynika, że w dniu 14 października 2009 r., tj. przed zawarciem umowy o pracę w niniejszym urzędzie nabył prawo do nagrody jubileuszowej.

Czy aktualny pracodawca, tj. urząd miejski ma obowiązek wypłacić pracownikowi nagrodę jubileuszową, do której prawo pracownik nabył przed zawarciem stosunku pracy u tego pracodawcy?

Odpowiedź

Absolutnie, nowy pracodawca nie przejmuje obowiązków płacowych spoczywających na poprzednich pracodawcach z wyjątkami wynikającymi w odrębnych regulacji prawnych np. art. 231 Kodeksu pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) itd.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) – dalej r.w.p.s. co do zasady pracownik samorządowy nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do tej nagrody albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających nagrody jubileuszowe. Jeżeli w aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji, warunkiem ustalenia prawa do nagrody jubileuszowej jest udokumentowanie przez pracownika samorządowego prawa do tej nagrody.

W razie gdy w dniu, w którym pracownik samorządowy udokumentował swoje prawo do nagrody jubileuszowej, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 8 ust. 9 i 10 r.w.p.s. Te ostatnie przepisy wprowadzają zasadę, że jeśli w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów niepodlegających dotychczas wliczeniu upływa okres uprawniający pracownika samorządowego do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę - najwyższą. Z kolei na podstawie drugiego przepisu (§ 8 ust. 10 r.w.p.s. ) pracownikowi samorządowemu, który w dniu wejścia w życie przepisów, ma okres zatrudnienia, wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu, dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej - różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.

Analiza powyższych regulacji pozwala przyjąć tezę, że późniejsze udokumentowanie prawa do nagrody jubileuszowej, nawet, gdy zostanie to uczynione u następnego pracodawcy, nie powoduje utraty prawa do tejże nagrody. Na pewno niedogodnością dla pracownika jest okoliczność, że pracodawca wypłaca nie wszystkie kolejne nagrody, lecz jedną najwyższa.

W opisanym wypadku jest jednak inaczej. Pracownik udokumentował staż pracy z którego nie wynika, że okres upoważniający go do nabycia nagrody upłynął w trakcie trwania stosunku pracy z aktualnym pracodawcą, lecz z poprzednim. To ewentualnie do poprzedniego pracodawcy mógłby zwrócić się pracownik z roszczeniem o wypłatę nagrody, o ile takie świadczenia mu u poprzedniego pracodawcy przysługiwały. Przyjmując odmienny pogląd pracodawca godziłby się na wypłatę nagrody jubileuszowej każdemu nowo zatrudnionemu pracownikowi z otwartym stażem pracy.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz. 94)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.)