Rada gminy zmieniła swoją uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta gminy, obniżając wysokość jego miesięcznego wynagrodzenia.
Wójt zarzucił uchwale rażące naruszenie przepisów, poprzez dyskryminujące nierówne traktowanie go jako pracownika samorządowego i zmniejszenie mu uprzednio ustalonego wynagrodzenia za pracę z wszystkimi dodatkami do niezbędnego minimum wyłącznie z pobudek politycznych, a nie z powodu złej oceny jakości świadczonej przez niego pracy.
WSA po rozpoznaniu skargi na uchwałę stwierdził jej nieważność. W uzasadnieniu sąd wskazał, rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. Sąd jednak zaakcentował, że to uprawnienie rady gminy nie jest arbitralne w tym znaczeniu, że ustalenie (zmiana) wysokości wynagrodzenia wójta może nastąpić wyłącznie w granicach ściśle określonych przepisami prawa odnośnie wynagrodzenia minimalnego i maksymalnego, a ponadto w przypadku zmiany tego wynagrodzenia, w szczególności jego obniżenia, uchwała rady gminy podlega kontroli zarówno sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jak i sądu powszechnego (sądu pracy), bowiem ustalanie wynagrodzenia przez radę gminy dotyczy określenia wysokości wynagrodzenia wójta konkretnej gminy. Uchwała taka, kreująca jeden z warunków koniecznych umowy o pracę, jest zatem niczym innym jak postanowieniem umowy o pracę.
NSA uznał, iż zaskarżona uchwała rady gminy zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta została podjęta w zakresie stosunku pracy pracownika samorządowego nawiązanego na podstawie wyboru. O takiej kwalifikacji zaskarżonej uchwały przesądza art. 8 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.), zgodnie z którym czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały. Zatem zdaniem NSA sprawy ze stosunku pracy w tym sprawy wynagrodzenia nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej. Właściwą drogą do rozstrzygania sporów ze stosunku pracy jest droga postępowania przed sądem powszechnym. Tak też stanowi art. 43 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych "Spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy powszechne".
Postanowienie NSA z 6 września 2012 r., sygn. akt II OSK 1534/12, prawomocne