Za pracownicę księgowości przebywającą na urlopie macierzyńskim pracodawca ustalił zastępstwo wynagradzane dodatkiem specjalnym za zwiększony zakres obowiązków, przyznanym od pierwszego do ostatniego dnia urlopu macierzyńskiego. Po urlopie macierzyńskim pracownica korzystać będzie z urlopu wypoczynkowego zaległego i obecnego (ok. 1,5 miesiąca) i prawdopodobnie ze zwolnienia lekarskiego.

Jak można wynagrodzić pracę osobie wykonującej jej obowiązki?
Czy można nadal wypłacać dodatek specjalny?




Odpowiedź

Na podstawie treści pytania Autorka wnioskuje, że dotyczy ono pracownika samorządowego. Dodatek specjalny jest elementem systemu wynagradzania pracowników samorządowych. Artykuł 39 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracodawca w regulaminie wynagradzania określi, dla pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3:
- wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;
- szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.

Pracodawca w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w ust. 1, może określić:
- warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa;
- warunki i sposób przyznawania dodatków, o których mowa w art. 36 ust. 4 i 5, oraz innych dodatków.

Powołany art. 36 ust. 4 i 5 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek funkcyjny. Pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Owego dodatku dotyczy pytanie. Powołane przepisy wskazują jednoznacznie, że odpowiedzi na pytanie należy poszukiwać w regulaminie wynagradzania. Jeżeli regulamin nie przewiduje na przykład ograniczeń czasowych to dodatek wypłacać można nadal. Z pytania wynika, że obowiązku pracownika zastępującego są nadal zwiększone. Autorce trudno jest bez znajomości regulaminu jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie. Możliwe jednak, że konieczne będzie ponowne przyznanie dodatku a możliwe jest także, że regulamin przewiduje tylko okresowe przyznanie dodatku bez możliwości odnowienia go bezpośrednio po zakończeniu poprzedniego okresu na jaki dodatek przyznano. Konieczna jest analiza postanowień regulaminu wynagradzania i tam odnalezienie odpowiedzi na pytanie. Jeżeli regulamin nie przewiduje żadnych ograniczeń, np. takich, że dodatek może być przyznany tylko na okres do 3 miesięcy raz w roku (lub podobny) to raczej nie ma przeszkód do przyznania dodatku na kolejne okresy.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)