Przepis art. 24 ust. 11 p.z.p. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r.  poz. 2164) dalej p.z.p. nie wskazuje na istnienie obowiązku przedstawiania listy podmiotów należących do grupy kapitałowej wykonawcy, posługując się pojęciem „oświadczenia”.

Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej składają wszyscy wykonawcy >>>

W przypadku, gdy wykonawca nie należy do grupy kapitałowej z żadnym z pozostałych podmiotów, które złożyły odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, składa oświadczenie o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.

W przypadku zaś, gdy wspomniane w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p. okoliczności mają miejsce, wykonawca składa stosowne oświadczenie o przynależności do tej samej grupy kapitałowej, co inny wykonawca, który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową lub wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wskazując go w oświadczeniu.

Dodatkowo, wykonawca w takim przypadku uprawniony jest do złożenia wraz z oświadczeniem oświadczenia dowodów potwierdzających że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Przynależność do grupy kapitałowej nie może zakłócać konkurencji >>>

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 11 p.z.p. p.z.p. wykonawca w terminie 3 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w art. 51 ust. 1a, art. 57 ust. 1 lub art. 60d ust. 1 p.z.p., albo od zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5 p.z.p., przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.

Zgodnie zaś z treścią art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p., zamawiający wyklucza z prowadzonego postepowania wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 184), złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Dowiedz się więcej z książki
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

Jak wskazuje Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie, „(…) Obydwa ww. przepisy mają na celu przeciwdziałać naruszaniu zasady uczciwej  konkurencji poprzez składanie kilku ofert / ofert częściowych lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przez podmioty dzielące jeden ośrodek decyzyjny (w ramach grupy kapitałowej) w tym samym postępowaniu (w tej samej części zamówienia). Art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p. znajduje zastosowanie w przypadku złożenia przynajmniej dwóch takich ofert (…)”.

Dalej zaś wskazano, iż „(…) samo niedochowanie terminu, o którym mowa w art. 24 ust. 11 p.z.p., na złożenie wskazanego oświadczenia, nie powinno skutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania. Niedochowanie tego terminu nie zostało bowiem obwarowane przez ustawodawcę sankcją wykluczenia z postępowania, zaś katalog podstaw do wykluczenia  z postępowania ma charakter zamknięty i nie powinien być interpretowany rozszerzająco. Niemniej jednak zamawiający powinien dokonać weryfikacji braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej wykonawców ubiegających się o to samo zamówienie (jego część), która to przynależność mogłaby prowadzić do zachwiania uczciwej konkurencji w postępowaniu. Jest to jedna z obligatoryjnych przesłanek oceny podmiotowej wykonawców w postępowaniu, odnosząca się do braku podstaw do wykluczenia z postępowania, opisana w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p. W przypadku więc braku złożenia samodzielnie przez wykonawcę takiego oświadczenia, o którym stanowi art. 24 ust. 11 p.z.p., zamawiający powinien wezwać tego wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 p.z.p. do uzupełnienia takiego dokumentu, wyznaczając wykonawcy odpowiedni termin na dokonanie takiej czynności. Dopiero brak uzupełnienia na wezwanie zamawiającego takiego dokumentu powinien skutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania w oparciu o dyspozycję art. 24 ust. 1 pkt 12 p.z.p.(…)”.

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami