Jesteśmy spółką budującą centrum handlowe, przebudowujemy publiczną drogę i w części współfinansuje nas gmina. Mamy wystawić im fakturę VAT.

Jak rachunkowo pokazać tę transakcję?

Odpowiedź

Wydatki na przebudowę drogi należy ująć w kosztach uzyskania przychodów w dacie poniesienia; uzyskany od gminy przychód z tytułu częściowego finansowania inwestycji można ująć jako pozostałe przychody operacyjne.

Uzasadnienie

W piśmie US.I/1.423/12/06 z 16 lutego 2007 r., www.mf.gov.pl, Urząd Skarbowy w Piotrkowie

Trybunalskim wyjaśnił:
"Kwestia ponoszenia kosztów związanych z budową i przebudową dróg przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (...). Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Przedmiotowa droga publiczna nie stanowi środka trwałego będącego własnością podatnika, nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy, na podstawie której przyjęta byłaby do używania. Zmodernizowana droga nadal będzie drogą publiczną, z której będą mogły korzystać również inne osoby i podmioty.

A zatem, wydatki ponoszone przez Spółkę na przebudowę drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych. Do drogi tej Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego uprawniającego ją do wyłącznego korzystania z tej drogi.
Powyższe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają one pośredni związek z uzyskanym przychodem."

Skoro przebudowa drogi publicznej, wynikająca z prowadzenia innej inwestycji jest obowiązkiem podatnika, poniesione wydatki ujmie on w swoich kosztach uzyskania przychodów. Środki otrzymane od gminy tytułem współfinansowania inwestycji stanowią przychód podatnika, który można ująć na koncie "pozostałe przychody operacyjne".