Odpowiedź

Z przedstawionego pytania nie wynika niestety, z jakim poziomem finansowania inwestycji z funduszy unijnych mamy do czynienia, ani o jakiego rodzaju inwestycję chodzi. Dlatego też stwierdzić należy, iż o ile nie zajdą wobec spółdzielni mieszkaniowej przesłanki zobowiązujące beneficjenta funduszy unijnych lub środków publicznych do stosowania ustawy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 będzie mógł on stosować procedury uproszczone, uwzględniające wyłącznie zasady przewidziane w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Uzasadnienie

Spółdzielnia mieszkaniowa, w myśl przepisów ustawy z dnia z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) - dalej u.s.m., jest dobrowolnym zrzeszeniem nie ograniczonej liczby osób, która w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Innymi słowy mówiąc, spółdzielnia jest podmiotem gospodarczym prowadzącym przedsiębiorstwo. Skoro tak, to co do zasady nie jest związana procedurami zamówień publicznych wynikającymi z Prawo zamówień publicznych . Wskazać należy, iż do czasu wejścia w życie tzw. "dużej nowelizacji" Prawo zamówień publicznych w art. 3 ust. 1 pkt 6 funkcjonował zapis, w myśl którego Prawo zamówień publicznych należało stosować do zamówień udzielanych przez podmioty prywatne, wówczas gdy zamówienie było finansowane z udziałem środków, których przyznanie uzależnione było od stosowania procedur określonych w Prawie zamówień publicznych Środkami takimi niewątpliwie są środki pochodzące z funduszy unijnych. Wraz z nowelizacją przepis powyższy został uchylony. Konsekwencją jego skreślenia stało się więc zawężenie katalogu podmiotów zobowiązanych do udzielania zamówień zgodnie z ustawowymi procedurami. Jak jednak wyraźnie podkreślono w uzasadnieniu nowelizacji, skreślenie przepisu nie ogranicza możliwości stawiania podmiotom prywatnym przez podmioty publiczne wymagań dotyczących sposobu wydatkowania przekazywanych środków. Zgodnie bowiem z dodanym art. 3 ust. 3 Prawa zamówień publicznych przy przyznawaniu środków finansowych na dofinansowanie projektu będzie możliwe uzależnienie ich udzielenia od zastosowania przy ich wydatkowaniu zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości. Powyższa zmiana miała na celu przyśpieszenie oraz ułatwienie wydatkowania właśnie funduszy unijnych.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku niezachodzenia przesłanek zobowiązujących beneficjenta funduszy unijnych lub środków publicznych do stosowania ustawy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych będzie mógł on stosować procedury uproszczone uwzględniające wyłącznie zasady przewidziane w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską, tj. równego traktowania, uczciwej konkurencji, transparentności, swobody świadczenia usług, prowadzenia działalności gospodarczej, przepływu towarów.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)