Burmistrz miasta zwrócił się do wojewody, jako organu nadzoru, o stwierdzenie nieważności zarządzenia burmistrza wcześniejszej kadencji.

Uznał, iż zarządzenie zostało wydane z naruszeniem prawa, gdyż powołanie na stanowisko dyrektora miejskiego centrum kultury nie zostało poprzedzone konkursem.

W odpowiedzi wojewoda powiadomił burmistrza, że sprawa dotycząca powołania na stanowisko dyrektora instytucji kulturalnej nie stanowi aktu administracyjnego podlegającego kontroli administracyjnej, lecz jest czynnością z zakresu prawa pracy, a spory z niego wynikające rozpoznają sądy pracy.

Burmistrz uznał, że taka odpowiedź nie stanowiła rozstrzygnięcia nadzorczego, o które wnioskował.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

W związku z tym burmistrz wniósł skargę do sądu administracyjnego na bezczynność wojewody.

WSA uznał, iż skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

Sąd przypomniał, iż ewentualne postępowanie nadzorcze prowadzone jest przez wojewodę z urzędu.

Przepisy nie przewidują możliwości skutecznego – z prawnego punktu widzenia, zgłoszenia przez jakikolwiek podmiot żądania podjęcia stosownych czynności nadzorczych.

Pisma podmiotów zainteresowanych w podjęciu przez wojewodę określonych działań nie mogą być uznawane za wniosek zobowiązujący organ nadzoru do podjęcia żądanej aktywności.

Mogą najwyżej stanowić źródło informacji dla tego organu do podjęcia czynności z urzędu, jeżeli dodatkowo dotyczyć będą aktu podlegającego jego kognicji – wyjaśnił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Rzeszowie z 10 maja 2016 r., sygn. akt II SAB/Rz 33/16, nieprawomocne  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów