Stowarzyszenie mieszkańców wystąpiło do Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) z żądaniem udostępnienia w formie skanu uchwał, protokołów, decyzji z walnego zgromadzenia wspólników, posiedzeń zarządu oraz rady nadzorczej.

TBS odmówiło udostępnienia wnioskowanych dokumentów.

Spółka wyjaśniła, iż dokumenty te zawierają informacje o stanie zadłużenia poszczególnych lokatorów zasobów mieszkaniowych. Nawet przy dokonaniu anonimizacji danych osobowych istnieje uzasadnione ryzyko, że zostanie naruszona prywatność osób fizycznych.

Stowarzyszenie wniosło skargę do sądu administracyjnego.

WSA zwrócił uwagę, iż ograniczenie prawa dostępu, o którym stanowi art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 782 ze zm.), może przybrać formę inną niż wyłącznie odmowa udostępnienia.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Żaden z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej nie nakazuje wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej w związku z dokonaniem anonimizacji udostępnianej informacji publicznej, zaś udostępnienie zanonimizowanego dokumentu w związku ze złożonym wnioskiem nie oznacza pozostawania przez podmiot zobowiązany w bezczynności.

Zatem konieczność dokonania anonimizacji nie może być jednak utożsamiana z odmową udzielenia informacji publicznej z uwagi na ochronę danych osobowych lub innych tajemnic ustawowo chronionych – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 20 grudnia 2016 r.,sygn.akt IV SA/Wr 369/16, nieprawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów