Rada Gminy Janów Podlaski w regulaminie czystości i porządku na terenie gminy określiła oznaczenie pojemników (worków) przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów:
1) niebieski – na papier i tekturę;
2) zielony – na szkło opakowaniowe;
3) żółty – na metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe;
4) brązowy – na odpady ulegające biodegradacji, popiół;

Wojewoda lubelski, rozstrzygnięciem z 30 października 2017 r., stwierdził, że wspólne segregowanie odpadów ulegających biodegradacji z popiołem narusza przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i rozporządzenia Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.

Popiół to nie odpad bio
W paragrafie 3 przedmiotowego rozporządzenie, które weszło w życie z dniem 1 lipca 2017 roku, określono frakcje odpadów podlegających obowiązkowi selektywnego zbierania. To: 1) papier; 2) szkło; 3) metale: 4) tworzywa sztuczne; 5) odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. Rozporządzenie normuje, że odpady ulegające biodegradacji zbiera się w pojemnikach koloru brązowego oznaczonych napisem ʺBioʺ.

Z regulacji rozporządzenia wynika, że obowiązek gromadzenia w pojemnikach (workach) koloru brązowego dotyczy wyłącznie frakcji odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym bioodpadów.
Tymczasem rada gminy w regulaminie objęła obowiązkiem zbierania odpadów w pojemniki oznaczone kolorem brązowym również inny rodzaj odpadu – popiół, który w innym punkcie regulaminu zapisała, jako odrębną frakcję odpadów komunalnych podlegającą selektywnej zbiórce.

Wojewoda uzasadnił, że skoro regulamin ustanawia odrębną frakcję odpadów komunalnych, podlegającą selektywnej zbiórce (popiół), to nie znajduje uzasadnienia prawnego regulacja, zgodnie, z którą, frakcja ta zbierana jest do pojemników przeznaczonych zgodnie z przepisami rozporządzenia na inną selektywnie zbieraną frakcję odpadów komunalnych, tj. odpady biodegradowalne.

Czym są odpady biodegradowalne
Organ nadzoru przypomniał jak należy rozumieć odpady biodegradowalne i bioodpady. Oba pojęcia zawarte są w przepisach ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (art. 3 ust. 1 pkt. 10 i pkt. 1). Odpady ulegające biodegradacji rozumiane są jako odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów. Bioodpady to zaś ulegające biodegradacji odpady z ogrodów i parków, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, gastronomii, zakładów zbiorowego żywienia, jednostek handlu detalicznego, a także porównywalne odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność.

Osad to nie jest nieczystością ciekłą
Organ nadzoru zakwestionował też inną regulację regulaminu określającą częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni „zgodnie z instrukcją eksploatacji nie rzadziej niż dwa razy w roku”.
Stwierdził, że ten zapis nie ma  oparcia w art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Wojewoda lubelski podniósł, że rolą rady jest określenie częstotliwości i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego. W granicach upoważnienia ustawowego nie mieści się ustalanie częstotliwości pozbywania się osadów ściekowych.

Komunalne osady ściekowe nie są bowiem odpadami komunalnymi ani nieczystościami ciekłymi. Zatem ustalanie zasad postępowania z tym rodzajem odpadów nie mieści się w zakresie upoważnienia z art. 4 ust. 2 pkt. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego nr PN-II.4131.384.2017

Robert Horbaczewski