Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych, którego projekt (z dnia 20 września 2013 r.) opublikowany został na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 35a ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, z późn. zm.). Wskazane upoważnienie ustawowe zostało wprowadzone do ww. ustawy wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 747). Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej RCL projekt rozporządzenia skierowany został do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

W chwili obecnej brakuje w polskim porządku prawnym rozporządzenia określającego wzory dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych, co uniemożliwia przeprowadzenie procedury rejestracji żłobka, klubu dziecięcego poprzez platformę ePUAP. Dla przeprowadzenia takiej procedury konieczne jest zamieszczenie odpowiednich wzorów dokumentów przez ministra właściwego do spraw rodziny w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 235).

Wzór wniosku elektronicznego o wpis w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych, (załącznik nr 1 do rozporządzenia), wzór wniosku elektronicznego o zmianę w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (załącznik nr 2 do rozporządzenia) oraz wzór wniosku elektronicznego o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych (załącznik nr 3 do rozporządzenia) obejmują m.in. takie dane jak: forma i nazwa instytucji, nazwa lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, siedziba lub adres tego podmiotu, jego numer NIP oraz numer REGON, numer lub indeks identyfikujący ten podmiot we właściwym rejestrze publicznym (w przypadku podmiotu będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej), numer PESEL (w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną).

Ponadto wzory określone w załącznikach nr 1 i 2 zawierają informacje dotyczące liczby miejsc w instytucji oraz oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, oświadczenie, że lokal spełnia wymagania lokalowe i sanitarne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz oświadczenie o niekaralności za przestępstwo umyślne. We wniosku o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych należy z kolei wskazać adres lokalu, w którym prowadzony jest żłobek lub klub dziecięcy.

Wydanie rozporządzenia będzie miało wpływ na podmioty tworzące żłobki lub kluby dziecięce, a także na wójta, burmistrza lub prezydenta miasta prowadzących rejestr żłobków i klubów dziecięcych.