Rozpoczynające się przebudowy torowisk to elementy wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Prace w kilku miejscach już się rozpoczęły. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać m.in. remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie, która w piątek w swej siedzibie zorganizowała konferencję prasową.

Wykonawcą prac w Zabrzu na ul. 3 Maja i ul. Wolności jest firma ZUE SA. Jak przekazał kierownik kontraktu Maciej Zalewski, od 22 kwietnia ruch tramwajów na jednotorowej linii w ul. 3 Maja zostanie wstrzymany, a prace – przy zastępczej komunikacji autobusowej – będą stopniowo prowadzone w trzech etapach: od ul. Lutra, od ul. Monte Cassino i od ul. Matejki.

W czasie robót na tych odcinkach ruch samochodów na ul. 3 Maja będzie odbywał się jednokierunkowo – po wschodniej stronie jezdni w kierunku Kończyc i Makoszów. Ruch w kierunku centrum będzie kierowany na objazdy ulicami Winklera i De Gaulle'a.

Przy ul. Wolności remontowany będzie odcinek dwutorowej linii w pobliżu granicy Gliwic. Ruch tramwajów będzie tam odbywał się wahadłowo jednym torem, a przy remontowanym wydzielonym torowisku zamknięty zostanie jeden z dwóch pasów ulicy w kierunku centrum.

Firma ZUE będzie też remontowała tory linii nr 15 w Sosnowcu wzdłuż ul. 3 Maja. Kierownik tego kontraktu Adam Wójtowicz wskazał, że od 22 kwietnia do 30 września linia ta zostanie całkowicie zamknięta od ul. Żeromskiego do Zagórza, a tramwaje będą dojeżdżały tylko do centrum miasta. Wyłączone zostaną też przylegające do torowiska pasy jezdni. Zamiast tramwajów mają jeździć autobusy.

W przyszłym roku prowadzone będą prace na pozostałej części ul. 3 Maja, wraz z modernizacją przejazdów w rejonie tzw. ślimaka. Większość wydzielonego torowiska będzie tam obsadzona trawą, natomiast w tunelu tramwajowym zaplanowano nawierzchnię tworzącą awaryjną drogę przejazdu dla służb.

Od przyszłego weekendu rozpocznie się też wykonywana przez polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola przebudowa torowiska ul. Armii Krajowej w Chorzowie. Jak przekazał Andrzej Bywalec z Tramwajów Śląskich, w pierwszym etapie ruszą prace od granicy z Katowicami do ul. Inwalidzkiej oraz od al. BOWiD do ul. Dąbrowskiego.

Tę dużą inwestycję wykorzystał chorzowski samorząd. Jak powiedział dyrektor tamtejszego zakładu ulic i mostów Piotr Wojtala, jednocześnie z pracami na torowisku swoje sieci będą wymieniać gazownicy oraz wodociągowcy. Po ich zakończeniu cała przelotowa ulica zyska nową nawierzchnię (za 2,7 mln zł zbuduje ją Skanska), a kolejne 2 mln zł mają kosztować nowe chodniki i oświetlenie. Zakończenie wszystkich prac na ul. Armii Krajowej planowane jest w 2014 r. Ruch tramwajowy w czasie remontu będzie tam prowadzony wahadłowo jednym torem.

ZUE wykona swoje prace w Zabrzu za 20,5 mln zł, a w Sosnowcu – za 32,3 mln zł. NDI-Balzola zmodernizuje torowisko w Chorzowie za prawie 29 mln zł.

Już w najbliższych dniach utrudnienia w ruchu tramwajów zapowiadane są na dwóch odcinkach, gdzie roboty już trwają. Z powodu prac brukarskich na ul. 3 Maja w Katowicach tramwaje nie będą nią jeździły 13 i 14 kwietnia, a z uwagi na prace torowe komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona na odcinku Zabrze Biskupice – Bytom Bobrek Osiedle pod Brzozami 14 i 15 kwietnia.

Prócz trwających już robót, w ramach unijnego projektu od 21 lutego Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice. W najbliższych tygodniach ogłaszane mają być jeszcze przetargi dotyczące ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach, połączenia Sosnowiec-Katowice, a także ul. Wolności w Chorzowie.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).