Łączna kwota projektów wynosi ponad 23 mln zł, w tym blisko 17,4 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (WRPO 2014+). Ich realizacja przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego, jednocześnie zwiększając atrakcyjność, komfort oraz bezpieczeństwo transportu zbiorowego.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak, głównym celem projektów jest poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Wielkopolski oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza.

"To są projekty kompleksowe, rozwiązujące w sposób spójny kwestie komunikacji. Inwestycje obejmują rozbudowę infrastruktury transportowej, także zakup nowoczesnego taboru, tworząc dla mieszkańców dobre, przyjazne warunki przemieszczania się" - podkreślił.

Podpoznański Suchy Las chce zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągu kursującego na trasie Poznań - Piła. W Złotnikach powstanie węzeł przesiadkowy wyposażony w parking typu Park&Ride, Bike&Ride i Kiss&Ride (miejsca na krótki postój dla kierowców odwożących swoich pasażerów). Zostaną wybudowane też trasy dojazdowe oraz ścieżki rowerowe i oświetlenie drogowe. Gmina kupi cztery nowe autobusy spełniające normy środowiskowe.

Z kolei, gmina Dominowo w ramach projektu kupi dwa autobusy i rozbuduje infrastrukturę transportu publicznego - zatoki z peronami, parkingi Park&Ride i Bike&Ride, wiaty rowerowe, oświetlenie uliczne.

W Krotoszynie miejscowy MZK kupi siedem niskoemisyjnych autobusów, zmodernizuje zajezdnię i wdroży system informacji pasażerów. Powstaną także nowe ciągi pieszo-rowerowe.

"Wymiana mocno wyeksploatowanego taboru miejskiego w Krotoszynie na nowoczesne, niskoemisyjne autobusy i budowa ścieżek rowerowych ma zachęcić mieszkańców do zaniechania korzystania z samochodów, co będzie skutkowało znaczącym odciążeniem ruchu drogowego" - powiedział prezes MZK w Krotoszynie Wiesław Gałęski.

Zarząd Województwa Wielkopolskiego na projekty w ramach programów "Inwestycje w obszarze transportu miejskiego" oraz "Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania" przeznaczył łącznie 275 mln zł.(PAP)