Jeden z mieszkańców gminy zarzucił radzie gminy bezczynność polegającą na nierozpoznaniu jego wezwań do usunięcia naruszenia prawa.

Wezwania dotyczyły uchwały w sprawie aktualności studium i planów. Zdaniem skarżącego, bezczynność organu polega na nie odniesieniu się w stosownym czasie do wezwań, co jest działaniem na jego szkodę, bowiem uchwała może być unieważniona tylko w okresie roku od jej podjęcia.

WSA uznał, iż skarga na bezczynność rady gminy w tym przedmiocie jest niedopuszczalna i podlega odrzuceniu.

Możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę organu gminy nie jest uzależniona od udzielenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa

Zgodnie bowiem z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 roku, poz. 446 ze zm.), każdy czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia prawa – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Organ, do którego skierowano wezwanie, nie ma prawnego obowiązku udzielenia odpowiedzi na wezwanie.

W sytuacji, gdy nie udzielił on odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, skargę do sądu administracyjnego na akt prawa miejscowego lub inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej, wnosi się w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa – przypomniał sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Łodzi z 12 maja 2017 r., sygn. akt II SAB/Łd 103/17, nieprawomocne