Jedna z mieszkanek gminy zwróciła się do burmistrza o udostępnienie jej informacji publicznej w postaci kopii całej dokumentacji prac planistycznych, na podstawie których możliwa jest budowa elektrowni wiatrowych oraz infrastruktury towarzyszącej na terenie gminy.
Jednocześnie stowarzyszenie zwróciło się do burmistrza o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w celu dokonania społecznej kontroli realizacji uprawnienia do otrzymania informacji publicznej od organów administracji. Burmistrz zezwolił stowarzyszeniu na udział w postępowaniu.
Po dopuszczeniu do postępowania stowarzyszenie wniosło skargę do sądu administracyjnego. Wskazało, że wniosek mieszkanki gminy dotyczył informacji przetworzonej, a ona nie wykazanie interesu prawnego w jej uzyskaniu.
WSA zwrócił uwagę, iż legitymacja skargowa organizacji społecznej musi być uzasadnione skonkretyzowanymi celami statutowymi tej organizacji.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Sąd wyjaśnił, iż jako ważny społecznie cel działania organizacji społecznej nie może być uznane blokowanie czy utrudnianie obywatelom możliwości sprawowania społecznej kontroli nad władzą publiczną za pomocą instrumentów przewidzianych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Takie działania pozostaje bowiem w całkowitej sprzeczności z ideą ustawy o dostępie do informacji publicznej i ustanowionymi w niej uprawnieniami w zakresie dostępu do informacji publicznej.
Ponadto stanowi działanie nie w sprawie ważnej społecznie (in rem), ale przeciwko danym podmiotom (in personam), co tym bardziej jest nie do zaakceptowania i nie do pogodzenia z punktu widzenia istoty i celu działalności organizacji społecznej – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Bydgoszczy z 17 stycznia 2017 r., sygn. akt II SA/Bd 810/16, nieprawomocne