Z dniem 1 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 903). Podstawowym celem ustawy jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/61/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 155 z 23.05.2014, str. 1). Ponadto celem nowej regulacji jest usunięcie najważniejszych barier administracyjnych i prawnych blokujących inwestycje telekomunikacyjne.

Ustawa istotnie zmienia oraz uzupełnia regulację kilku ustaw, także w zakresie zadań jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzone zmiany obejmują m.in.:
- zmianę tytułu rozdziału 2 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 880, ze zm.) na "Działalność jednostek samorządu terytorialnego w zakresie telekomunikacji oraz zasady dostępu do infrastruktury technicznej" (zmiana ma na calu należyte odzwierciedlenie w nazwie rozdziału zakresu uregulowanych w nim spraw);
- nałożenie na operatora sieci obowiązku udostępnienia informacji dotyczącej infrastruktury technicznej przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu oraz umożliwienia mu inspekcji infrastruktury technicznej (w celu umożliwienia przedsiębiorcy ubiegania się o dostęp do tej infrastruktury);
- doprecyzowanie kompetencji Prezesa UKE w zakresie warunków dostępu do infrastruktury lub sieci telekomunikacyjnej;
- dodanie do ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych rozdziału 2a pt. "Punkt Informacyjny do spraw Telekomunikacji"; przepisy nowego rozdziału określają zasady prowadzenia przez Prezesa UKE punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji, w tym wskazują źródła zasilenia punktu (m.in. marszałkowie województwa obowiązani są do przekazania Prezesowi UKE informacji z wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, natomiast starostowie i prezydenci miast na prawach powiatu - informacje z zasobu powiatowego);
- doprecyzowanie przepisów dotyczących zapewnienia przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu dostępu do nieruchomości przez właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcy nieruchomości;
- wprowadzenie reguł koordynowania robót budowlanych; zgodnie z nowymi przepisami warunki koordynacji robót budowlanych strony ustalają w umowie o koordynacji robót budowlanych; w przypadku niepodjęcia negocjacji w sprawie przez operatora sieci, odmowy uwzględnienia wniosku lub niezawarcia umowy w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, każda ze stron może zwrócić się do starosty o wydanie decyzji w sprawie koordynacji (decyzje wydaje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 60 dni); starosta jest także organem właściwym do rozstrzygania sporów między operatorem sieci a przedsiębiorcą telekomunikacyjnym dotyczących udostępniania informacji dotyczącej planowanych lub wykonywanych robót budowlanych;
- skrócenie do 45 dni, określonego w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 460, ze zm.), terminu na wydanie decyzji o lokalizowaniu w pasie drogowym infrastruktury telekomunikacyjnej (po tym terminie wymierza się organowi karę pieniężną);
- dodanie nowej przesłanki odmowy wydania zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym infrastruktury telekomunikacyjnej, tj. istnienia w kanale technologicznym wolnych zasobów,
- wprowadzenie wymogu określenia w decyzji lokalizacyjnej infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym czy w okresie 4 lat, od dnia wydania decyzji, planowana jest budowa, przebudowa lub remont odcinka drogi, którego dotyczy decyzja, o ile wynika to wprost z uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego, wieloletniej prognozy finansowej lub programu wieloletniego jednostki, jak również z planów zarządcy drogi w zakresie rozwoju sieci lub finansowania inwestycji drogowych;
- określenie, w jakim przypadku koszty przełożenia infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym w związku z budową, przebudową lub remontem drogi ponosi zarządca drogi, a w jakim właściciel infrastruktury telekomunikacyjnej;
- zmianę zasad udostępniania kanałów technologicznych oraz określanie opłat za dostęp do nich; ponadto wprowadzono upoważnienie dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do określenia w drodze rozporządzenia m.in. wzoru wniosku o udostępnienie kanału technologicznego oraz maksymalnej wysokości rocznych stawek opłat za udostępnienie jednego metra bieżącego kanału technologicznego;
- wprowadzenie możliwości przeniesienia zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wydanego w celach związanych z infrastrukturą telekomunikacyjną na podmiot będący nabywcą tej infrastruktury;
- wprowadzenie zasady, zgodnie z którą w przypadku ustalenia przez organ jednostki samorządu terytorialnego stawek opłat niższych niż stawki opłat, na podstawie których ustalono opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia infrastruktury telekomunikacyjnej, właściwy zarządca drogi ustala nową wysokość opłaty (w drodze decyzji);
- wprowadzenie w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 520, ze zm.) zmian mających na celu usprawnienie narad koordynacyjnych organizowanych przez starostę (m.in. określono reguły wyznaczania terminów narad koordynacyjnych oraz konsekwencje nieobecności na naradzie koordynacyjnej);
- zmianę wysokości opłat za udostępnienie materiałów z zasobów geodezyjnych i kartograficznych;
- wprowadzenie w ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 686, ze zm.) obowiązku przeprowadzenia przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, na uzasadniony wniosek jednostki samorządu terytorialnego, nieobjętej planem kontroli w zakresie poziomów pól elektromagnetycznych emitowanych z instalacji radiokomunikacyjnej, radionawigacyjnej lub radiolokacyjnej, których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitujących pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz.

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2016 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r.

 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami