Właściciel lasu prywatnego zwrócił się z wnioskiem o zezwolenie na usunięcie suchych i chorych krzewów oraz drzew. Drzewa i krzewy sięgały lustra wody (jeziora). Po wykonaniu prac, organ wydający decyzję zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt 2a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435, z późn. zm.) - dalej u.l., zezwalającą na wykonanie trzebieży, w szczególności usunięcie posuszu, wiatrołomów, wywrotów i suchych krzewów, stwierdził, że właściciel lasu wyciął prawdopodobnie zdrowe drzewa i krzewy, żeby ułatwić dostęp do jeziora. Z załączonego do wniosku o wydanie zezwolenia zdjęcia wynika, iż drzewa zasłaniały widok jeziora.

Właściciel ogrodził teren wokół plaży (postawił bramę wjazdową), uniemożliwiając swobodny dostęp do jeziora. Dodatkowo nawiózł również piasek, tworząc tym samym "prywatną" plażę.

Jakie kroki powinien podjąć organ wydający zezwolenie na wykonanie trzebieży, jeżeli na podstawie oględzin stwierdzono, że:
właściciel nadmiernie wyciął zdrowe krzewy i drzewa, powodując całkowite odsłonięcie brzegu jeziora, a tym samym działał niezgodnie z wydanym zezwoleniem,
nawiózł na przedmiotowy teren piasek, tworząc plażę,
ogrodził teren wokół plaży ograniczając swobodne dojście do wody?

Kto jest organem właściwym do wydania zezwolenia na wykonanie trzebieży w przypadku, gdy nie ma uproszczonego planu urządzania lasu, a w ewidencji gruntów przedmiotowy grunt widnieje jako las (Ls)?

Odpowiedź:

1.Trzebieże wykonywane zgodnie z uproszczonym planem lasu zawierają tylko przewidywane etapy cięć na danej powierzchni. Należy także zauważyć, że trzebież nie jest stosowana w celu pozyskiwania drewna, a w celu stworzenia korzystnych warunków trzonowi drzewostanu.@page_break@

2.Pozyskanie drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu lub bez wymaganego pozwolenia jest wykroczeniem (art. 158 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275)). Należy też zauważyć, iż na podstawie art. 11 u.l., obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej w lasach obciąża bezpośredniego sprawcę i realizowany jest na ogólnych zasadach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

2. Starosta może stwierdzić, że poprzez nawiezienie piasku na działce leśnej doszło nie tylko do zniszczenia roślinności leśnej, ale również zdegradowania gruntu leśnego i wydać decyzję nakazującą jego rekultywację, w trybie art. 22 i nast. ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266, z późn. zm.). Starosta może również nakazać właścicielowi lasu ponowne wprowadzenie roślinności leśnej (upraw leśnych).

Gdyby przyjąć, że nawieziony na działce leśnej piach jest odpadem i wystarczającym będzie usunięcie go z działki, to decyzję o usunięciu piachu – odpadu może wydać wójt w trybie art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243).

Sprawa nielegalnego wybudowania ogrodzenia (bez zgłoszenia) może być również rozpoznana przez starostę, który w tym momencie będzie działał jako organ architektoniczno budowlany. Może on nakazać rozbiórkę ogrodzenia. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145), zabrania się grodzenia nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. W przypadku cieku naturalnego obowiązuje zakaz grodzenia działki w odległości 1,5 m od linii brzegu. Oznacza to, że nie tylko samo ogrodzenie jest niezgodne z prawem, ale również postawienie tabliczki z napisem "Wstęp wzbroniony".@page_break@

Decyzja zezwalająca na trzebież może być wydana mimo braku obowiązującego uproszczonego planu lasu i inwentaryzacji stanu lasu w ramach zwykłego nadzoru sprawowanego przez starostę, np. decyzja będzie dotyczyła trzebieży. Każda tego typu sprawa rozstrzygana jest indywidualnie.

Uzasadnienie:

Drewna pozyskanego nielegalnie nie cechuje się, a sprawa skierowana powinna być na drogę sądową (sąd może orzec w takim przypadku m.in. karę przepadku drewna). Starosta, jako podmiot sprawujący nadzór nad gospodarką leśną, powinien zawiadomić organy ścigania o nielegalnie pozyskanym drewnie i zwrócić się o wszczęcie postępowania oraz wydać decyzję o zabezpieczeniu pozyskanego nielegalnie drewna.

Jeśli usunięcie drzew z lasu wynika z konkretnej potrzeby, np. przeprowadzenia trzebieży (np. w związku z tym, iż drzewa są obumarłe albo chore, zagrażają innym drzewom), to trudno czekać, aż zostaną podjęte prace inwentaryzacyjne lub zostanie sporządzony uproszczony plan lasu. Nie wiadomo z jakich powodów starosta nie wykonał obowiązków ustawowych dotyczących planu (może np. nie miał pieniędzy, może w natłoku spraw nie zdążył), ale nie może to być przeszkodą do usuwania drzew, jeśli jest to uzasadnione.