Pracownik samorządowy wykonywał dodatkowe czynności nie objęte zakresem obowiązków. Bezpośredni przełożony wystąpił z wnioskiem do kierownika jednostki o przyznanie dodatku specjalnego. Pracodawca odmówił, nie podając żadnego uzasadnienia.

Czy pracodawca ma obowiązek podać uzasadnienie?

Odpowiedź

Pracodawca nie ma takiego obowiązku.

Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych , pracownikowi samorządowemu może zostać przyznany dodatek specjalny z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia mu dodatkowych zadań. Pracodawca może zatem przyznać pracownikowi samorządowemu dodatek specjalny w określonej sytuacji. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do pracodawcy. Ustawodawca umożliwił pracodawcy samorządowemu przyznanie pracownikowi dodatku specjalnego, nie zobowiązując go jednak to tego. Jest to decyzja uznaniowa pracodawcy.

Z kolei stosownie do treści art. 39 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca w regulaminie wynagradzania określa, dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych,

szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego.

Ponadto pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić:
- warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa;
- warunki i sposób przyznawania dodatków funkcyjnego i specjalnego oraz innych dodatków.

Żaden z powołanych wyżej przepisów nie wymaga zaś od pracodawcy uzasadniania jego decyzji w zakresie odmowy przyznania pracownikowi dodatku specjalnego. Pracodawca samorządowy nie ma wobec tego obowiązku uzasadniania decyzji o odmowie przyznania dodatku.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)