Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych – dalej: ustawa wprowadzająca) przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. – dalej: stara u.f.p.), zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r. Przepis ten dotyczy nie tylko rozporządzeń wykonawczych ministrów i Rady Ministrów do starej u.f.p., ale także aktów prawa miejscowego i wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Wprawdzie ustawa wprowadzająca tego wprost nie stanowi, ale przepisy wykonawcze do starej u.f.p. zachowują moc tylko w takim zakresie, w jakim nie są sprzeczne z nową ustawą o finansach publicznych .


Na podstawie powyższego przepisu przejściowego nie dłużej niż do końca 2010 r. zachowuje moc:
- uchwała organu stanowiącego w sprawie gromadzenia środków na rachunku dochodów własnych przez jednostki budżetowe, wydana na podstawie art. 22 ust. 3 i 4 starej u.f.p. – przepis traci moc dopiero 31 grudnia 2010 r.; 
- uchwała/zarządzenie organu wykonawczego ustalające dodatkowe ograniczenia zaciągania zobowiązań bądź dokonywania wydatków dla podległych jednostek – art. 36 ust. 2 starej u.f.p.; 
- uchwała organu stanowiącego określająca szczegółowe zasady oraz tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych przypadających jednostkom samorządu terytorialnego, do których nie stosuje się przepisów ordynacji podatkowej, wydana do podstawie art. 43 ust. 2 starej u.f.p. – tylko w zakresie należności mających charakter cywilnoprawny, w zakresie należności o charakterze publicznoprawnym nowa ustawa o finansach publicznych przewiduje rozstrzygnięcie przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę i marszałka województwa w drodze decyzji administracyjnej z odpowiednim stosowaniem Kodeksu postępowania administracyjnego i działu III ordynacji podatkowej; 
- uchwała organu stanowiącego określająca stawki dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, wydana do podstawie art. 172 ust. 4 starej u.f.p.; 
- uchwała organu stanowiącego, określająca tryb postępowania o udzielenie dotacji na zadania inne niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, wydana na podstawie art. 176 ust. 3 starej u.f.p.; 
- uchwała organu stanowiącego upoważniająca zarząd (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) do lokowania wolnych środków w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu, wydana na podstawie art. 195 ust. 2 starej u.f.p.; 
- uchwała organu stanowiącego określająca zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze półrocze, wydana na podstawie art. 198 ust. 2 starej u.f.p.

Należy zwrócić uwagę, że z chwilą wejścia w życie nowej ustawy o finansach publicznych moc utraciły uchwały rad gmin regulujące procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi. Uchwały te były podejmowane na podstawie art. 53 ustawy o samorządzie gminnym , który z dniem 1 stycznia 2010 r. utracił moc. Ustawa wprowadzająca nie przewidziała zachowania mocy obowiązującej przepisów wykonawczych wydanych na podstawie powyższego przepisu.

Natomiast odpowiednie zmiany do ustawy o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa (art. 39 i art. 40 ustawy wprowadzającej ) wchodzą w życie dopiero od 1 stycznia 2011 r., co pozwala przyjąć, że uchwały określające tryb przygotowania projektów budżetu powiatów i województw obowiązują do końca 2010 r. Jednakże od 1 stycznia 2010 obowiązuje art. 234 nowej ustawy o finansach publicznych , więc uchwały rad powiatów i sejmików województw powinny być zgodne z tym przepisem. Z ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o samorządzie województwa w ogóle znikają przepisy dotyczące trybu przygotowania projektu uchwały budżetowej, w ustawie o samorządzie powiatowym pozostaje regulacja nakazująca uwzględnić obowiązki powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad tym projektem.

Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do wydania przepisów wykonawczych na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych , przede wszystkim odpowiedników dotychczasowych przepisów wykonawczych, które zachowują moc tylko do końca 2010 roku: 
- uchwała/zarządzenie organu wykonawczego ustalające dodatkowe ograniczenia zaciągania zobowiązań bądź dokonywania wydatków dla jednostek podległych lub nadzorowanych – art. 46 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych
-  uchwała organu stanowiącego określająca zasady umarzania, odraczania zapłaty i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny – art. 59 nowej ustawy o finansach publicznych
- uchwała organu stanowiącego określająca stawki dotacji przedmiotowych dla samorządowych zakładów budżetowych – art. 218 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych
- uchwała organu stanowiącego określająca tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania – art. 221 ust. 4 nowej ustawy o finansach publicznych
- uchwała organu stanowiącego w sprawie gromadzenia środków na rachunku dochodów własnych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty – art. 223 nowej ustawy o finansach publicznych
- uchwała organu stanowiącego upoważniająca zarząd (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) do lokowania wolnych środków w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu – art. 264 ust. 3 nowej ustawy o finansach publicznych – takie upoważnienie jest fakultatywne, natomiast żeby organ wykonawczy mógł lokować wolne środki w innych bankach po 31 grudnia 2010 r., konieczne jest podjęcie takiej uchwały; 
- uchwała organu stanowiącego określająca zakres i formę informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze – art. 266 ust. 2 nowej ustawy o finansach publicznych .

W każdej gminie najpilniejszy jest obowiązek podjęcia przez radę uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, zgodnie z art. 234 nowej ustawy o finansach publicznych . Do 15 listopada 2010 r. organ wykonawczy jest zobowiązany opracować i przedłożyć radzie oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2011 rok.

Zupełnie nowy obowiązek przewiduje art. 247 ust. 3 nowej ustawy o finansach publicznych . Zgodnie z tym przepisem zarząd jednostki samorządu terytorialnego określi (w drodze uchwały) szczegółowe zasady, sposób i tryb przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych, a także zasady rozliczania płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości i gospodarności dokonywania wydatków. W gminach ten obowiązek spoczywa na wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta (art. 2 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych ), który powinien wydać stosowane zarządzenie. Uchwała czy zarządzenie w tej kwestii nie stanowi aktu prawa miejscowego, ma wyłącznie charakter wewnętrzny.

Artykuł 105 ust. 2 ustawy wprowadzającej  nakazuje organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego dostosować statuty jednostek budżetowych do nowej u.f.p. w terminie do dnia 1 lipca 2010 r. W tym samym terminie organy stanowiące mają obowiązek nadać statuty tym jednostkom budżetowym, które dotychczas nie posiadają statutów. Warto przypomnieć, że identyczny obowiązek nakładał art. 238 ust. 3 starej u.f.p., wyznaczając termin 6 miesięcy od dnia wejścia tej ustawy w życie (do 1 lipca 2006 r.).


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.)