Kompetencje wydawania pozwoleń na użytkowanie drogi publicznej należą do starosty. Ustawa o samorządzie powiatowym zezwala staroście upoważnienie innego organu do wydania decyzji. Wątpliwości budzi, czy takie upoważnienie może być skierowane do powiatowego inspektora jako niezależnego organu orzekającego. Upoważnienie stałoby w sprzeczności z celowością przepisu, w którym starosta jest obowiązany do wydania pozwolenia na użytkowanie drogi. Wydaje się właściwym zawarcie porozumienia dwustronnego pomiędzy starostą a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego, natomiast jednostronne upoważnienie budzi wątpliwości. Przepis ustawy mówi o upoważnieniu pracowników "... starostwa, powiatowych służb, inspekcji, straży....".

Czy powiatowy inspektor jest takim pracownikiem?

Czy starosta może upoważnić powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi publicznej, o której mowa w art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych?

Odpowiedź

Zgodnie z art. 38 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym starosta może upoważnić wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu". Przepis ten nadaje staroście uprawnienie do delegowania kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych m.in. kierownikom powiatowych inspekcji, do których zalicza się również nadzór budowlany. Wydaje się więc, że na tej podstawie starosta może upoważnić powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi publicznej, o której mowa w art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.) - u.i.d.p. Należy jednak pamiętać, że upoważnienie takie nie powoduje, że zadanie to stanie się zadaniem z zakresu nadzoru budowlanego. Będzie to nadal zadanie starosty, który jest organem właściwym do wydawania tych decyzji i decyzja zostanie wydana w jego imieniu, tyle że przez osobę (organ) upoważnioną do jej wydania.

Ustosunkowując się do wątpliwości zawartych w pytaniu wyjaśniam, że oczywiście dopuszczalną formą rozwiązania tego problemu jest zawarcie porozumienia pomiędzy starostą a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym . Należy jednak pamiętać, ze kierownik powiatowej inspekcji – powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest również pracownikiem tej inspekcji i na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym może zostać upoważniony do wydawania decyzji w imieniu starosty. Stanowisko takie przyjął również Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego w interpretacji zamieszczonej na stronie internetowej www.gunb.gov.pl: "uprawnionym jest więc przyjęcie, że powiatowy inspektor nadzoru budowlanego pozostaje pracownikiem powiatowej inspekcji, o której mowa w art. 38 ust. 2 ww. aktu prawnego. W konsekwencji, zdaniem Departamentu Prawnego MSWiA, można uznać, że przywołany przepis ustawy o samorządzie powiatowym może stanowić podstawę upoważnienia przez starostę powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do przeprowadzania postępowań w sprawie oddania do użytkowania dróg publicznych".


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)