Czy sekretarzowi, który będzie wykonywał czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta, wójt powinien udzielić upoważnienia do dokonywania tych czynności, czy też wynika to wprost z ustawy i nie trzeba tego dokonywać żadnym upoważnieniem?

Czy zgodnie z nowymi przepisami ustawy o pracownikach samorządowych (art. 8 ust. 2) sekretarzowi, który będzie wykonywał czynności z zakresu prawa pracy (delegacje, urlopy) wobec wójta, wójt powinien udzielić upoważnienia do dokonywania tych czynności, czy też wynika to wprost z ustawy o pracownikach samorządowych  i nie trzeba tego dokonywać żadnym upoważnieniem?

Wątpliwości rodzi użyte w przepisie (art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych ) sformułowanie "a pozostałe czynności wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy".

Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta, niezwiązane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wykonuje sekretarz gminy z mocy ustawy. Nie musi więc otrzymywać upoważnienia.

Czynności wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych , wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta) może wykonywać sekretarz gminy z mocy samej ustawy. Osoba zastępująca, o której mowa w cyt. przepisie (w praktyce powinien to być jeden z zastępców wójta) dopiero może zostać upoważniona do wykonywania tych czynności.

Jeżeli nie zostanie wydane takie upoważnienie, właściwym do wykonywania tych czynności jest jedynie sekretarz gminy.

Jeżeli zostanie wydane takie upoważnienie, to wówczas właściwym do wykonywania tych czynności będzie np. zastępca wójta. Natomiast tylko pod jego nieobecność lub w razie niemożności wykonywania obowiązków, prawo do prowadzenia bieżących czynności z zakresu prawa pracy przechodzi ustawowo na sekretarza gminy.

Oznacza to, że sekretarz nie musi otrzymywać upoważnienia od wójta, upoważnienie jest zaś konieczne dla zastępcy.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)